Bevrijdend doelpunt in blessuretijd

06-09-2010

Speelronde: 1
Scheidsrechter: Dhr. R.H. Meulenbeek uit Neede.
Eindstand: 2-1
Ruststand: 0-1
Scoreverloop: 0-1, 9e min. Hugo Smits, 1-1, 71e min. Wouter Pillen, 2-1, 90+5 min. Tom Kaak.
Gele kaarten: Dennis Pasman en Michel Kamphuis, allen Grol, Ryan Arts, Sjors Pranger en Tom Hafkenscheid, allen Orion,
Rode kaarten: Tom Hafkenscheid (2x geel), Orion.
Afwezig bij Grol: Kevin Stöteler, (blessure).
Pupillen van de week: Tiem Rots en Jordi Schutten. uit Grol F1.
Sponsor wedstrijdbal: VSVG; Vrienden van de SV Grol.
Opstelling:
Doel: Dennis Dibbets
Achter:   Wouter Pillen, Dennis Pasman, Bas Stotelers (73e min. Robin Schuurmans),
              Frank Oosterholt,
Midden: Arjan Paf ( 46e min.Sander Nijhoff), Lennard Walterbos (84e min, Simon Dibbets),
              Bjorn Koldeweij,
Voor:     Tom Kaak, Michel Kamphuis, Christiaan Pillen.
Bijzonderheden: Frank Oosterholt maakt na anderhalf jaar weer zijn rentree in de basis.

”It giet Oan”, een fraaie en toepasselijke Friese uitdrukking dat het spel weer op de wagen gaat. Een lang seizoen staat Grol te wachten, waarin het in de 2e klasse I o.a. de degens zal moeten kruisen tegen een vijftal nieuwe tegenstanders waaronder Orion, de gasten uit Nijmegen in de competitie ouverture. Verder treft Grol naast de oude bekenden Varsseveld en DVC’26  o.a. Alverna, DVV, FC Fresikhaaf en Spero. Ten opzichte van de 22 wedstrijden in het afgelopen seizoen, staan er nu 26 duels op het programma. Een zware reeks, derhalve zeker met het gegeven dat de uiteindelijke nummers 13 en 14 in de eindrangschikking rechtstreeks degraderen en nummer 11 en 12 promotie- en degradatie wedstrijden moeten spelen. Een en ander het gevolg van de vernieuwde competitieopzet (topklasse) bij het amateurvoetbal. Het blijft jammer voor het voetbal in de Oost-Achterhoek dat deze competitie zich hoofdzakelijk in het Arnhemse en Nijmeegse rijk afspeelt. Duels tegen aartsrivaal Longa’30, en ook clubs als Pax en WVC hadden een verrijking kunnen bewerkstelligen voor het niveau en amusement waarde in onze regio, daar waar zij nu node gemist worden. Overigens niets ten nadele van overige teams die we in dit jaargang zullen treffen. Het vlaggenschip van de SV Grol kan onder leiding van coach Henry Golstein vol aan de bak, wat in het eerste duel al werd getoond.

De t.o.v. afgelopen seizoen enigszins gewijzigde samenstelling van de hoofdmacht speelde tegen de nieuwkomer en promovendus Orion een moeilijke wedstrijd. Voorop gesteld, de spanning en hilariteit binnen en buiten de lijnen vergoedde veel. Grol begon goed, maar kreeg in de 9e min. al snel een domper te verwerken. Hugo Smits toonde zich een ware spits en strafte slap defensief ingrijpen genadeloos af, 0-1. Grol kreeg hierna voldoende gelegenheid om de zaak weer recht te trekken, maar faalde dikwijls hopeloos in de afwerking. De gemiste strafschop van Tom Kaak spande eigenlijk wel de kroon. Zijn afwachtende inzet kon keeper Tom Hafkenscheid niet verrassen. Bij vlagen leek het erop of de thuisploeg tegen zichzelf speelde en reageerde dikwijls, terecht al of niet, op een weifelend en ongelukkig optreden van scheidsrechter Meulenkamp.

Na rust bracht Trainer Golstein met Sander Nijhoff een extra aanvaller binnen de lijnen om het tij te keren. Doordat de tegenstander de voorsprong koesterde en vanuit de counter de wedstrijd ruim 70 minuten dacht te controleren, kreeg Grol een serie kansen om de winst naar zich toe te trekken. De meest ideale mogelijkheden werden soms echter verkwanseld, of men liet zich de kaa(k)s van het brood eten. Ook nadat de doelman van de tegenpartij na foutief ingrijpen met een tweede kaart van het veld werd gestuurd. Wouter Pillen benutte de toegekende strafschop, 1-1.

Er werd teveel de hoge bal gespeeld en men vergat om tegen tien tegenstanders de winst met combinatievoetbal te pakken. Uiteindelijk was het toch matchwinnaar Tom Kaak die met een venijnige kopbal, ver in blessuretijd en in een mêlee van spelers, de winnende uitslag op het scorebord bracht.
Ondanks dat er veel meer in had gezeten, werd er echter onvoldoende uitgehaald. Maar de eenheid kan nog groeien, nietwaar?

a.s. Zondag speelt Grol om 14.30 uur een uitwedstrijd in en tegen Varsseveld.

Uitslagen afgelopen zondag:
Spero – SC Bemmel        1-5
DVC’26 – Silvolde        2-2
FC Presikhaaf – Quick1888    4-0
Grol – Orion            2-1
Alverna – Varsseveld        2-0
DIO’30 – Beuningse Boys    1-0
DVV – Erica’76        2-0

Programma zondag 12 sept. a.s. :
Silvolde – Spero
Quick 1888 – DVC’26
Orion – FC Presikhaaf