Wedstrijd kort voor het eind gestaakt

05-09-2005

De eerste teams van Grol en Bon. Boys hebben een valse start gemaakt in de voetbalcompetitie 2005-2006. Als gevolg van wanordelijkheden, zowel binnen en buiten de lijnen van het hoofdveld op het sportpark ‘Den Elshof’, besloot scheidsrechter Van de Beek uit Arnhem twee minuten vóór het beëindigen van de officiële speeltijd de wedstrijd te staken. Ook nadat er in de kleedkamer door de voorzitters van beide verenigingen, alsmede door collega scheidsrechter Hans Scheinck uit Groenlo op de arbiter was ingepraat, bleef de leidsman uit Arnhem gedecideerd: ‘ik staak deze wedstrijd definitief’. Een grote smet op een mooie voetbalmiddag. Immers de Grolelf ging in de competitieouverture met 1-0 aan de leiding en was in de wedstrijd zoveel de meerdere van de tegenstander, dat men vrij gemakkelijk deze uitslag over de eindstreep had kunnen tillen. In de tweede helft kreeg de ploeg van trainer/coach Gerard Bos zelfs diverse riante kansen om de 1-0 voorsprong bij rust verder uit te bouwen. Opgelegde kansen waren deze middag helaas niet besteed aan achtereenvolgens Wouter Scharenborg, Tom Kaak en Björn Koldewey. De enige goal van de wedstrijd kwam op naam van Kevin Stöteler.

De Grolspits zorgde in de 43e minuut van de eerste helft voor de finale van een vloeiende aanval over de linkervleugel. Het was Björn Koldewey, die
Jonathan Lammers op links fraai wegstuurde. De voorzet van laatstgenoemde werd door Khalid Chahboune doorgetikt naar Stöteler, die de bal hoog in de touwen joeg. In de tweede helft ging de Grolploeg veel te slap van start. Hierdoor kwam men geheel onnodig in de problemen, ondanks dat dit ook weer niet echte kansen opleverde voor de duidelijk op de counter spelende elf van Bon. Boys uit Haaksbergen. Gaandeweg het tweede bedrijf liet de Grolploeg, onder aanvoering van de sterk spelende Wouter Scharenborg en Tom Kaak, zien waarom men dit seizoen tot de kanshebbers voor de titel behoort. Jammer was alleen dat dit niet tot uiting kwam in datgene waar het in de voetballerij om draait en dat zijn nog altijd de doelpunten.

Terwijl iedereen op het zonovergoten sportcomplex aan de Oude Winterswijkseweg zich al had verzoend met een 1-0 overwinning voor Grol, diende zich het moment van het staken van de wedstrijd aan. Een opstootje in het doelgebied van Grol, waarbij invaller-doelman Roy Reinders, liggend op de grond, opzichtig in de rug werd getrapt door een speler van Bon. Boys, vormde de aanleiding voor een schandalig tumult zowel binnen als buiten de lijnen. Terwijl het totale uit vier personen bestaande begeleidingsteam van Bon. Boys het veld opstormde om de gemoederen te sussen, hetgeen absoluut niet is toegestaan, bleef ook Groltrainer Gerard Bos niet rustig op zijn stoel zitten en ging in de beste bedoelingen om zijn doelverdediger Reinders in bescherming te nemen zover, dat scheidsrechter Van de Beek besloot om de teams naar de kleedkamer te sturen. Dit laatste besluit werd door een aantal gasten onder het publiek gezien als een uitnodiging om zich ook in het tumult te mengen, dat vervolgens door de scheidsrechter weer werd opgepakt om het besluit ‘definitieve staking’ uit de kast te halen. Al met al een erg triest eind van de eerste competitiewedstrijd. Het is nu afwachten hoe de tuchtcommissie van de KNVB de situatie beoordeelt, anders gezegd: hoe legt men dadelijk de rapporten van de scheidsrechter en de beide verenigingen uit? Het enige positieve in het totaal kan hopelijk zijn dat het nog nooit eerder in de rijke historie van de Groenlose voetbalvereniging is voorgekomen dat er een wedstrijd is gestaakt. Daarnaast werd na afloop in de bestuurskamer van Grol in het bijzijn van de scheidsrechter, de beide besturen en de beide trainers het gehele gebeuren op een volwassen en bijzonder nette wijze bijgelegd en uitgepraat. Hopelijk dat ook dit aspect bijdraagt aan een toch nog goede afloop van deze niet bij de sportvereniging ‘Grol’ passende escapade. In ieder geval zullen, waarschijnlijk op korte termijn, de nog resterende twee minuten, vermeerderd met de blessuretijd (volgens de scheidsrechter vijf minuten) uitgespeeld moeten worden.

Zondag 11 september a.s. staat de tweede competitiewedstrijd op het programma. De hoofdmacht van Grol staat dan de eerste echte derby te wachten wanneer men op bezoek gaat bij WVC in Winterswijk. Aanvang: 14.30 uur.

Speelronde: 1

Scheidsrechter: A.R. van de Beek uit Arnhem

Eindstand: 1-0

Ruststand: 1-0

Scoreverloop: 43e minuut 1-0 door Kevin Stöteler

Gele kaarten: Jan-Herman Meijer, Koen Zieleman, Martin Wijlens en Alejandro, Castilla van Bon. Boys en Patrick Blanckenborg van Grol

Rode kaarten: Geen

Afwezig bij Grol: Frank Oosterholt (vakantie), Dennis Dibbets en Jorrit Bomers (geblesseerd)

Pupillen van de week: Juul Schuurmans en Daan Stokkers van Grol F7

Sponsor wedstrijdbal: V.S.V.G. (Vrienden van de s.v. Grol)

Man of the match: Roy Reinders

Bijzonderheden: Als gevolg van wanordelijkheden zowel binnen als buiten de lijnen werd de wedstrijd in de 88e minuut van de officiële speeltijd gestaakt door de scheidsrechter

Opstelling Grol 1:

Doel: Roy Reinders;

Achter: Tom Groot Kormelink, Patrick Blanckenborg, Wouter Scharenborg en Jonathan Lammers;

Midden: Jalal Essbai (80e min. Jean-Paul Papen, 85e min. Tom Klein Zeggelink), Tom Kaak en Khalid Chahboune;

Voor: Sander Nijhoff (63e min. Sander Wiggers), Kevin Stöteler en Björn Koldewey.

Uitslagen afgelopen zondag:

Gendringen – WVC 0-2

HC ’03 – Ulftse Boys 1-1

Pax – Sc. Neede 1-0

DVC ’26 – Doetinchem 1-3

Sc. Eibergen – Longa ’30 2-3

Grol – Bon. Boys 1-0 (gestaakt)

Programma zondag 11 september a.s.:

Ulftse Boys – Gendringen

Sc. Neede – HC ‘03