Verdiende gelijkmaker na hectische slotfase

05-12-2011

Speelronde: 12
Scheidsrechter: de heer: H.A. Pit uit Arnhem.
Eindstand: 2-2
Ruststand: 0-1
Scoreverloop: 26e min. 0-1, Mark Peters, 55e min. 1-1, Mimoun Eloisghiri, 78e min.2-1, Fouad Lazaar, 87e min. 2-2, Tom Kaak.
Gele kaarten: Davy van de Kolk, Max van Meeteren, Fouad Lazaar, allen FC Presikhaaf. Tim Peters en Thomas Porskamp, s.v. Grol.
Rode kaarten: Tim Hubers, s.v. Grol.
Bijzonderheden: Laatste uitwedstrijd in kalenderjaar 2011.

Grol nam het vrije en laatste weekeinde van november ten baat om diverse pijntjes en andere kwetsuren de gelegenheid te geven te herstellen. Om toch het wedstrijdritme vast te houden werd tussendoor een oefenpot gespeeld tegen ATC uit Hengelo (O). De op het einde van het seizoen vertrekkende trainer Bokma greep deze wedstrijd aan om een aantal spelers in de hoofdmacht te zien acteren. De jonge ploeg behaalde tegen de Tukkers een verdienstelijk gelijkspel, 1-1.

FC Presikhaaf, de fiere koploper in de competitie, is echter van een ander kaliber. Met slechts vijf verliespunten uit de eerste elf wedstrijden kan men gerust spreken van een gedegen tegenstander. Afgelopen seizoen wist Grol nog een punt uit de Gelderse hoofdstad mee te nemen, nadat het overigens bij rust op een 1-3 voorsprong stond. Ook in deze ontmoeting kwamen beide teams een remise overeen, hoewel dit zeker voor de thuisploeg niet van harte ging. Trainer Bokma kon ook in deze wedstrijd niet over zijn gehele selectie beschikken. Vaste waarden, zoals o.a. Michel Kamphuis en Simon Dibbets ontbraken door blessures of schorsingen en zowel Tom Kaak als Lennard Walterbos begonnen op de bank.

Volgens de verwachtingen nam de thuisploeg het initiatief en probeerde men druk te zetten op de tegenstander. Niettemin hield men veel mensen achter de bal, waarschijnlijk ingegeven door ingeboezemd ontzag voor de bezoekers.

Na ongeveer tien minuten spelen gooide Grol de schroom van zich af en speelde vlot en aanvallend voetbal. Een inzet van Mark Peters, uit een voorzet van Bjorn Koldeweij, kon in de Arnhemse verdediging via een interceptie tot corner verwerkt worden. Koud in het veld gaf Lennard Walterbos, in de 24e min. in het veld gekomen voor de geblesseerde Bjorn Koldeweij, een precieze steekpass op Mark Peters. De laatste was ditmaal wel succesvol, door de ver uitgelopen keeper te omspelen en beheerst in de 26e min. de openingstreffer 0-1 te scoren. Slechts vijf minuten later had de score verder uitgebouwd kunnen en ook moeten worden.
Bij een uitstekende mogelijkheid, de keeper lag al verslagen op de kunstgrasmat, schoot Sander Nijhoff voor open doel op de paal.

Nog voor de thee behoedde Dennis Dibbets zijn team voor de gelijkmaker. Na een snelle aanval van de gastheren hield hij in de 40ste min. met een uitstekende actie Jahrai Veldt van scoren af. Grol speelde een prima eerste helft en ging verdiend op voorsprong de rust in.

Na de thee kwam er een ander team bij de gastheren hun opwachting maken. Deels waarschijnlijk ook door een peptalk van trainer Dennis van Beukering, broer Jhonny stond ook aan de lijn, of door de inbreng van de disciplinair gestrafte aanvallers Hulusi Bulut en Sherwin Grot. Beide snelle voorhoedespelers brachten voor de thuisploeg meer schwung in het elftal, waardoor de verdediging van Grol meer en meer onder druk kwam te staan.

Grol kon in de tweede vijf en veertig minuten het goede spel van de eerste helft grotendeels geen vervolg geven. Echter voordat de gastheren op gelijke hoogte kwamen, had Sander Nijhoff de pech bij een uithaal de onderkant van de lat te raken. In plaats van een verdere uitbouw van de score kwam in de 55e min. de gelijkmaker van Mimoun Eloisghiri. Slecht uitverdedigen van Grolzijde stelde hem in staat doelman Dibbets met een diagonaal schot in de lange hoek te passeren, 1-1.

In de 68e min. trok Tim Hubers bij een gevaarlijke uitbraak zijn tegenstander aan zijn shirt, welke actie hij met rood moest bekopen. Met tien man werd het alle hens aan dek, desondanks wist men nader onheil niet te voorkomen. In de 78e min. glipte Fouad Lazaar door de verdediging en scoorde voor zijn team de 2-1. Daarmee was de wedstrijd echter nog niet gelopen.

Op wilskracht en op het laatste tandvlees lopend van diverse Grol spelers, werd toch een verdiende puntendeling uit het vuur gesleept. Uit een formidabel opgezette aanval was het Tom Kaak die drie minuten voor tijd met een bekeken en droge knal de 2-2 liet aantekenen. Met de moed der wanhoop wierp Dennis Dibbets zich kort voor het eindsignaal voor de aanstormende Esen Gurbuz, daarmee een terechte puntendeling veilig stellende.

A.s. Zondag ontvangt Grol, in de laatste wedstrijd voor de winterstop, het Nijmeegse Orion op sportpark Den Elshof.

Uitslagen zondag 4 dec. j.l.:
Concordia Wehl - DVV 2-2
DIO'30 - Leones 1-2
FC Presikhaaf - Grol 2-2
Orion - Rood Wit 2-2
Albatross - Quick 1888 2-5
DCS - SC Bemmel 4-2
Silvolde - Varsseveld 1-2

Programma zondag 11 dec. a.s.:
Varsseveld - Concordia Wehl
DVV - DIO'30
Leones - FC Presikhaaf