Grol bewijst zichzelf een slechte zaak

12-12-2011

Speelronde: 13
Scheidsrechter: Dhr. M. van Huet uit Wehl
Ruststand: 3 - 1
Eindstand: 3 - 4
Scoreverloop: 19e min. 1-0, Bram Rhebergen, 22e min. 2-0, Sander Nijhoff, 24e min. 3-0, Wouter Pillen, 43e min. 3-1, Noud Jillesen, 47e min. 3-2, Ryan Arts, 49e min. 3-3, Sjors Pranger, 51e min. 3-4, Noud Jillesen.
Gele kaarten: Robin Schuurmans, s.v. Grol en Ryan Arts, Orion
Rode kaarten: n.v.t.
Pupillen van de week: Lucas Lageschaar en Pablo Vrieze, beide Grol F7.
Sponsor wedstrijdbal: Snackbar Floor in Groenlo.

Bijzonderheden: Competitie exact halverwege voor winterstop.

Door de prima weersomstandigheden in het afgelopen najaar heeft de competitie een uitstekend verloop gekend en liggen alle teams in de 2e klasse I keurig op schema. De competitieleider kan dus met een gerust hart de winterslaap in. Ook het sterk verjongde vlaggenschip van Grol lag prima op koers en beantwoorde door de behaalde resultaten naar verwachting. De wedstrijd tegen het Nijmeegse Orion gold daarom als sluitstuk van de eerste competitiehelft en mede door het resultaat hieruit kunnen alle betrokkenen bij het team de voorlopige balans opmaken over de integratie van jeugdige talenten.

Vooraf had trainer Bokma er zijn zinnen op gezet en zijn ploeg erop gewezen, dat het trouwe thuispubliek op hun eigen Den Elshof eens een goeie pot voetbal voorgeschoteld dienden te krijgen. De verwachtingen na het uitduel tegen Presikhaaf gaven hierbij voldoende voeding aan zijn gedachtengang. Reeds in de 2e min. kreeg Grol een onverwachte mogelijkheid en had al vroeg aan de leiding kunnen komen, maar op de doelpoging van Sander Nijhoff had keeper Bram Roberts het juiste antwoord. Daarna lag het initiatief bij de gasten.

De ploeg, ditmaal gecoacht door technisch manager Hans Loen, wilde duidelijk een bewijs afgeven dat het zichzelf door de lage klassering in de problemen had gebracht. De recentelijk ontslagen trainer Remko Bicentini zal zich waarschijnlijk bij het horen van de einduitslag vergenoegelijk in de handen gewreven hebben. Behoudens de reeds eerder genoemde actie van Grol was het duidelijk dat de doelstelling van Grol, dit kalenderjaar positief af te sluiten, voorlopig niet aan de orde was.

De Nijmegenaren hadden tot aan de openingstreffer van Grol het beste van het spel, maar verzuimden dit in treffers uit te drukken. Voordat de 1-0 viel, moest Dennis Dibbets handelend optreden door zich voor een aanstormde Herson Ricardo te werpen om onheil te voorkomen. Werkelijk uit niets viel even later de voorsprong voor Grol. In de 19e min. schoot Bram Rhebergen vanaf de achterlijn op doel en tot zijn en ieders verbazing rolde de bal achter een vertwijfelende keeper Rob in het doel, 1-0. Slechts drie minuten later, aangekomen in een fase waarin Grol het spel weer naar zich toetrok, scoorde Sander Nijhoff uit een voorzet van Robin Schuurmans. Torenhoog uitkomend boven zijn verdediger, kopte hij de bal onberispelijk en onhoudbaar binnen, 2-0. Een ongelukkige handsbal van Camilo Liem bij een verdedigende actie stelde Wouter Pillen in staat om vanaf de stip de 3-0 aan te tekenen. Drie doelpunten in een tijdsspanne van slechts vijf á zes minuten bracht kennelijk een soort van “Zagreb” gevoel binnen de ploeg. Ook de supporters gingen er recht voor zitten. Hoe bedrogen kwam men echter uit, het leek er meer op dat hun favorieten door de snelle en ruime score in slaap waren gesust.

Grol vergat na deze enigszins fortuinlijke fase te blijven voetballen. Iets dat de gasten wel deden en twee minuten voor de thee door Noud Jilessen de aansluittreffer zagen scoren uit een ingestudeerde vrije trap, 3-1. De verdediging van Grol zag er hierbij zeker niet best uit, hetgeen zich in de beginfase van de tweede helft zou voortzetten. De gasten wisten binnen no time hier hun voordeel uit te halen, door de achterstand eveneens in slechts zes minuten te laten kantelen naar een 3-4 voorsprong en daarmee de wedstrijd volledig op zijn kop te zetten. Op kinderlijke wijze liet Grol zich leiden naar de slachtbank. Van verzorgd collectief voetbal was nauwelijks sprake meer en ondanks inbreng van verse krachten wist men niet meer tot een puntendeling te komen.

Een zure en dure nederlaag tot gevolg, daar waar een ruime voorsprong voldoende had moeten zijn om tot een uitstekend en beoogd eindresultaat te komen. Uit een wanhopig slotoffensief diep in de ruim toegemeten blessuretijd, met kopballen van o.a. collega doelman Dibbets, wist keeper Roberts de voorsprong voor zijn team te behouden.

Het waren de mannen van Orion, tot in hun tenen gemotiveerd en strijdend, die hun negatieve resultatenspiraal doorbraken en volledig terecht de punten naar de Waalstad mee namen. Hiervoor in de gelegenheid gesteld door Grol dat, nadat de Goedheiligman amper weer naar zonniger oorden is vertrokken, zelf voor Sinterklaas speelde.

De eerstvolgende wedstrijd na de winterstop is op 22 januari 2012 tegen Albatross uit Ughelen thuis op Den Elshof.

Uw verslaggever wenst iedereen die de s.v. Grol een warm hart toe draagt; Fijne Feestdagen en een sportief maar bovenal gezond 2012 toe.