Grol maakt plannen Jeugdopleiding bekend

04-10-2005

Tijdens de Algemene Ledenvergadering die gehouden werd op maandag 3 oktober heeft de sv Grol haar plannen bekend gemaakt voor verdere verbetering van de technische jeugdopleiding.

Een belangrijk aandachtspunt binnen de technische opleiding is de rode draad; welke groep moet wat en wanneer bijgebracht worden. Deze draad is de basis van de oefenstof die de jeugdspelers wordt aangeboden en derhalve de leidraad voor de trainers om het trainingsprogramma samen te stellen. Het instellen van een Commissie Opleiding en Vorming vier jaar geleden heeft hier een zeer positieve impuls aangegeven. “We moeten echter constateren dat de implementatie van de rode draad vanuit de theorie naar de praktijk nog wel eens hapert. En daardoor blijft de ontwikkeling van de voetbaltechniek en de fysieke gesteldheid van onze jeugdspelers achter bij wat mogelijk moet zijn. Daarom heeft het Jeugdbestuur in samenwerking met de Commissie Opleiding en Vorming besloten om dit te gaan verbeteren,” aldus het jeugd bestuur

Er is besloten om voor de rode draad gebruik te gaan maken van oefeningen uit de Wiel Coervermethode. De Wiel Coervermethode is gericht op het ontwikkelen van balvaardigheid. Techniek staat hierbij voorop. Dit is een belangrijke basis om een goede voetballer te kunnen worden. Naast de Wiel Coervermethode wordt tevens overwogen om Soccerpal en bewegingsscholing als speerpunt op te nemen. De rode draad is voor de gehele jeugdopleiding en dit betekent dat voor alle geledingen vanaf de mini-pupil tot aan de A-speler een programma moet worden samengesteld. Dit betekent ook dat de trainers hiermee moeten gaan werken en dat ze moeten worden geschoold en ondersteund.

Het zeer ambitieus plan zal meerdere jaren in beslag zal gaan nemen.

Voor het seizoen 2005-2006 wordt een belangrijke eerste stap gezet door de invoering van een nieuwe functie; Technisch Coördinator Jeugdopleiding. Hij of zij is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de genoemde plannen, de invoering, coördinatie, bewaking en evaluatie van de veranderingen en is verantwoordelijk voor de verdere verbetering van de opleiding binnen de jeugd. Deze nieuwe functie wordt vanaf 23 september jongst lede bekleed door Jos Porskamp. Hij is aangesteld voor een periode van 3 tot 5 jaar, waarbij echter na een half jaar kritisch gekeken gaat worden naar de voortgang. Jos zal bij de uitvoering van zijn functie geassisteerd worden worden door de Commissie Opleiding en Vorming en het Jeugdbestuur. Daarnaast zal ook Nico Verrips, die een soortgelijke functie gedurende 4 jaar heeft uitgevoerd bij Hoofdklasser Drachtster Boys, ondersteuning gaan verlenen bij het laten welslagen van de plannen.

Jos Porskamp is geen onbekende voor de sv Grol. Hij debuteerde in 1969 als 15-jarige speler in Grol 1. Als 17-jarige speler heeft hij een jaar op het destijds bekende voetbalinternaat bij Go Ahead Eagles waar Barry Hughes trainer was. Daarna heeft hij nog een jaar in de Hoofdklasse Zaterdagamateurs gevoetbald. Vanaf 1975 heeft hij nog ruim 10 jaar in de hoofdselectie van de sv Grol gevoetbald.

Hij is trainer geweest bij Terrasvogels (Bloemendaal) en Victoria in Hilversum. In de jaren 1979 en 1994 en 2002 was hij trainer van Grol Dames 1. Jos heeft CIOS en Sportacademie gedaan en beschikt over diploma Oefenmeester 2. Momenteel studeert hij ruim anderhalf jaar psychologie aan de Open Universiteit.

De plannen voor het komende half jaar zijn de volgende: er wordt gestart met 6 teams: D2, D4, E1, E2, F1 en F2. Voor deze teams wordt een oefenprogramma samengesteld op basis van de Wiel Coervermethode en Soccerpal. De trainers van deze teams zullen worden geïnstrueerd en begeleid in het toepassen van dit vernieuwde oefenprogramma.

voor de trainers zal oefenstof beschikbaar worden gesteld via de website in de vorm van tekeningen, tekst en eventueel videobeelden; feed back kan ook via deze website worden gegeven. Voor de spelers is elke maand een nieuwe schijnbeweging op de website te vinden. Dit kan als huiswerk dienen. Er wordt een aparte bijeenkomst gehouden voor de trainers om de oefenstof door te nemen.

Jos en Nico zullen tijdens verschillende trainingen aanwezig zijn om de trainers te begeleiden. Met behulp van video worden de vorderingen van de spelers vastgelegd. Voor de nul situatie en over een half jaar worden beelden gemaakt van partijspel en oefeningen. Evaluatie van technische vaardigheden door middel van een circuitvorm

In februari 2006 vindt een evaluatie plaats en zal, als alles goed gaat, de nieuwe opleidingsvorm ook bij meer teams worden gaan toegepast.

We wensen iedereen die betrokken is bij de herstructurering van de opleiding en vorming veel succes.