Bestuurstaal Juni 2012

01-06-2012

Zoals u intussen wel heeft gemerkt laat ik u tweemaal per jaar via het clubblad en de website puntsgewijs weten wat er allemaal speelt binnen onze vereniging. Dat wordt gewaardeerd, heb ik begrepen, dus ga ik daar graag mee door. De leden van het hoofdbestuur hebben mij daarbij geholpen.

1. Het voetbalseizoen 2011-2012 zit erop. Daarmee is ook het Voetbalplaatjesboek 2011-2012 geschiedenis geworden. Qua voetbalprestaties was dit seizoen over de hele linie geen topseizoen. De selectie-elftallen presteerden wisselend. Grol 1 handhaafde zich pas twee wedstrijden vóór het eind, Grol 2 haalde nog mooi de nacompetitie voor promotie maar werd in de 1e ronde al uitgeschakeld , Grol 3 eindigde in de middenmoot , Grol A1 degradeerde weer na vorig kampioen te zijn geworden , Grol B1 degradeerde , Grol C1 deed het goed met een top 3 klassering , Grol D1 deed het ook goed met een top 5 positie , Grol E1 was een superkampioen en Grol F1 was eveneens top 3. Grol E1 werd zelfs kampioen van district Oost. En hoewel geen prestatie-elftal mag hier Grol A2 best genoemd worden. Kampioen geworden en daarmee volgend seizoen op gelijk niveau gekomen met Grol A1. En helaas moet ik het weer constateren, de matige prestaties hadden veel te maken met de voorbereiding van de spelers op belangrijke wedstrijden en de mentale instelling tijdens de wedstrijd. Soms is het wat minder leuk voorzitter van verder zo’n mooie vereniging te zijn.

2. Wat mij dan persoonlijk wel veel vreugde geeft, is het inzetten van 6 zeer jonge verenigingsscheidsrechters bij de pupillenwedstrijden op zaterdagochtend. Jongens van 11 tot 15 jaar die in scheidsrechterspak met groot plezier zo’n wedstrijd fluiten. Het pak is ze veel te groot (“ze hebben ze niet kleiner” zegt Tonny Hartman) maar het maakt een overweldigende indruk op spelers en leiders van beide partijen. Een briljante zet van het jeugdbestuur (met name Rob Westervoorde, Rob Arink en Peter Wolberink) en scheidsrechterscoördinator Jos Froeling.

3. Het afgelopen seizoen hebben opnieuw heel veel vrijwilligers de vereniging gedragen. We hebben intussen het idee van de supportersclub overgenomen om eenmaal per jaar een grote vrijwilligersdag te organiseren. Dit zal in de winterstop van het komend seizoen voor de eerste keer gebeuren. Een speciale commissie onder leiding van Ben Bomers is al samengesteld. Aan die vrijwilligersdag zal een “Grol-actie” gekoppeld worden. Een actie om te proberen om één keer per jaar wat extra geld voor de jeugdafdeling bij elkaar te krijgen.

4. Over extra geld gesproken. De nieuwe Business Club sv Grol (BCG) heeft het al voor elkaar gekregen om binnen een jaar een mooie gift van € 3.000,- aan de sv Grol te overhandigen. Dit gebeurde op de jaarlijkse sponsoravond eind mei. Dit bedrag zal in overleg met de BCG besteed worden. Een zeer aangename meevaller en een geweldige start van de BCG. In overleg met de sv Grol heeft de BCG bepaald dat er drie doelen binnen de sv Grol ieder € 1.000,- krijgen. Het stimuleren van het G-voetbal binnen de sv Grol , de vrijwilligersdag en de renovatie van het dak van de tribune.

5. Dit dak van de tribune moet aangepakt worden. De asbest-dakplaten zijn versleten en gevaarlijk voor de gezondheid. We kunnen geen verdere risico’s meer nemen. Tegelijkertijd zullen de boeiboorden van nieuwe reclame worden voorzien. En bekeken zal worden of het dak iets verlengd kan worden zodat je op de eerste rij bij regen met wind niet meer nat wordt.

6. Nog meer positief ondernemersnieuws. Het bedrijf Betting Ressing tegels en natuursteen wordt sponsor van de senioren-afdeling met ingang van het nieuwe seizoen. Dit bedrijf op De Laarberg te Groenlo met directeur Pascal Wijnen, betekent heel veel voor de sv Grol in de lopende en komende renovaties en nieuwbouw van de gebouwen op ons sportpark.

7. De eerste renovatie is gereed. De kleedkamers 4 tm 9 zijn opgeleverd. Er is zelfs een kleedkamer bijgekomen. Het voormalige ballenhoek is omgetoverd naar een kleedkamer te gebruiken door pupillen, meisjes uit jongenteams en scheidsrechters. Alle 7 kleedkamers zien er (weer) schitterend uit. Onder leiding van de voorzitter van de Stichting Exploitatie Accommodatie sv Grol (SEAG) en tevens bestuurslid Peter Harbers is er door verschillende vak-vrijwilligers meer dan vakwerk geleverd. Hun namen zullen te lezen zijn op de plaquette die bij de feestelijke heropening op 8 september wordt onthuld. Op die plaquette staan eveneens de bedrijven die een financiële of materiële bijdrage aan de renovatie hebben geleverd.

8. Daarmee is de verbouwing van dat kleedkamergebouw nog niet afgerond. Twee bestaande scheidsrechtersruimtes worden verbouwd tot een centraal wedstrijdsecretariaat. Een centrale plek waar alle elftallen zich op zaterdag en zondag kunnen melden. Het wedstrijdsecretariaat zal permanent bezet worden door de nieuwe “Parkdienst”. Deze Parkdienst is een fusie van de Elshofdienst (zaterdagmorgen) en de Terreincommissie. Dit wedstrijdsecretariaat houdt ook verband met de invoering van het digitale wedstrijdformulier bij alle wedstrijden. Tot nu toe hadden hier maar een paar Grol-elftallen mee te maken, maar na de winterstop krijgen daar meer teams mee te maken. En in het seizoen 2013-2014 waarschijnlijk alle teams. Wedstrijdformulieren moeten dan niet meer met de hand worden ingevuld maar op de computer. Na de wedstrijd moet het formulier direct (digitaal) worden verzonden naar de KNVB. Kans op opstoppingen bij de computer is dan groot, vandaar dat we dit goed willen inregelen.

9. Tot slot wordt in dit kleedkamergebouw de oude werkplaats omgebouwd naar een ballen-ruimte. In deze ruimte komen ballenkarretjes te staan. Voor elk team een eigen ballenkarretje voor de trainingen en het inspelen voor de wedstrijd. Elk team wordt verantwoordelijk voor zijn eigen trainingsballen. Daarnaast komen er in de loop van het seizoen team-kastjes voor de trainingshesjes en de trainingspionnen.

10. Ons grote sportpark ziet er zo verzorgd uit omdat vele vrijwilligers de handen uit de mouwen steken. Ze komen één of meer keren per week en doen hun taken. We misten echter de samenhang tussen de verschillende werkzaamheden, wie doet wat en wanneer ? Wie heeft de opdracht gegeven ? Wie heeft de bestelling gedaan ? We noemen dat het dagelijks beheer. Onder verantwoordelijkheid van de voorzitter van de SEAG is er nu een Beheerteam Sportpark gevormd. Dit team bestaat uit drie personen, Corrie Migchielsen, Tonnie Theissen en Tonny Hartman. Het takenpakket bestaat o.a. uit het wegzetten van werkzaamheden bij de Woensdaggroep en de vak-vrijwilligers (Maandaggroep) ; het oppakken van de meldingen vanuit het meldpunt Accommmodatie op de website ; het zelf herstellen van kleine onvolkomenheden ; het opstellen van het rooster van de Parkdienst ; het toezicht houden op het gebruik van velden en gebouwen ; het opstellen van een jaar-onderhoudsschema en het bestellen van materialen.

11. Om nog even bij de gebouwen te blijven. De bestuurkamer “’t Huijskes” wordt in de zomer opgeknapt. Deze ruimte is nu gedateerd en niet meer representatief voor de ontvangst van onze gasten. Dit in prima overleg met Rob Porskamp, de eigenaar van het clubgebouw. We hebben samen een plan gemaakt en we delen de kosten.

12. Onze accommodatie heeft een hoog niveau en dat heeft de KNVB ook allang geconstateerd. Er worden oefenwedstrijden en selectiewedstrijden van de KNVB gespeeld. Er worden bijeenkomsten van de KNVB in het sportcafé georganiseerd. En op zaterdag 19 mei werden er twee bekerfinales op Den Elshof gespeeld. Alle ploegen waren daar opnieuw erg enthousiast over.

13. Onze gasten bij de thuiswedstrijden van het eerste elftal worden sinds een half jaar verwelkomd door onze gastvrouw Lea Voerman. Ze doet dit op gepaste wijze en zeer professioneel. Een aanwinst voor de sv Grol.

14. Vaste gast in alle bestuurskamers bij wedstrijden van Grol 1 was Adrie Wittenbernds. Deze wedstrijdverslaggever (zie de Groenlose Gids) houdt er na tien jaar mee op. Dit is niet ongemerkt voorbij gegaan. Tien jaar uit en thuis is niet niks. Dan heb je wel even aandacht en hulde verdiend. U leest dit elders in dit blad. Onze vice-voorzitter Marco Frank, verantwoordelijk voor communicatie, zal voor de opvolger(s) zorgen.

15. Een andere opvolger is al wel bekend. De taken voor het zaalvoetbal worden overgenomen door Frank Harbers (Groeneweg 23). Hij volgt Dennis Vennebekken op , daarmee ook in het bestuur senioren.

16. In het hoofdbestuur bestaat nog wel een vacature. Die is ontstaan door het splitsen van de taken Communicatie en Sponsorbeleid bij Marco Frank. Beide taken zijn ongelooflijk belangrijk voor een moderne voetbalclub en daardoor teveel voor één persoon geworden. Marco heeft gekozen voor Communicatie en daardoor is Sponsorbeleid vacant geworden. We zijn op zoek naar geschikte kandidaten en hebben daarvoor een rijtje gemaakt – een linkerrijtje vanzelfsprekend…. -.

17. Zoals u wellicht gehoord en gelezen hebt – maar niet gemerkt – wordt de leden-administratie en contributie-inning nu verzorgd door Tom Hoffman als opvolger van Ivo Tenten. Samen met onze penningmeester Hans van Halm heeft Tom de contributie-inning helemaal geautomatiseerd. De contributie-inning over het tweede kwartaal 2012 is zo gegaan en is succesvol verlopen. Weer een professionele stap vooruit.

18. Over contributie gesproken. We hebben mogelijk gemaakt dat leden die alleen trainen – bijvoorbeeld in verband met studeren – minder contributie betalen. Ze betalen dan geen € 15,- maar € 9,- per maand. Met ingang van het komend seizoen willen we wel bereiken dat elke vrijwilliger lid is van de sv Grol, minimaal als ondersteunend lid voor € 5,50 per maand. Mocht dit financieel bezwaarlijk zijn, bijv. voor een ouder die als leider wil fungeren, dan is in overleg een andere oplossing mogelijk. Want we willen wel graag dat iedere vrijwilliger wordt aangemeld als lid van de voetbalbond KNVB. Dit met name om verzekeringstechnische redenen.

19. Vrijwilligers zijn de kurk waarop de sv Grol drijft. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. We hebben het Vrijwilligersbeleid nu ook beschreven. Geen lang verhaal, wel heldere doelen. Wat moet je doen om vrijwilligers te krijgen, te behouden en te waarderen. Belangrijke taken voor de vrijwilligerscoördinator Rob Arink die lid is van het jeugdbestuur. In die rol van coördinator gaat hij ook zorgen voor het vastleggen van het hele vrijwilligersbestand en het opzetten van een poule met kandidaat-vrijwilligers voor de hele vereniging.

20. Een zeer belangrijke, nieuwe vrijwilliger wordt de Vertrouwenspersoon. Iemand die onafhankelijk is en waar iedereen terecht kan met een klacht over de vrijwilligers van de sv Grol. In de regeling “Vertrouwenspersoon” is precies beschreven hoe dit in zijn werk gaat. Deze regeling wordt op onze website gezet. De twee vertrouwenspersonen die de sv Grol gaat krijgen, worden spoedig bekend gemaakt.

21. Op die Grol-website wordt begin volgend jaar het nieuwe “Handboek sv Grol” geplaatst. Dit Handboek vervangt het “Beleidsplan sv Grol”. In dit Handboek staan bijvoorbeeld de hele organisatiestructuur met alle functies en alle verdere gegevens over de sv Grol. Het voetbaltechnisch beleid is daarvan een belangrijk onderdeel.

22. Tegen die tijd hopen we ook de statuten van onze vereniging te hebben vernieuwd. Notaris Roerdink gaat er binnenkort mee aan de slag. In het verlengde daarvan gaan we bekijken of er een Huishoudelijk Reglement moet komen. Zo’n reglement hebben we nog niet.

23. Een vervelend punt is de overlast die we op het sportpark ondervinden van opgroeiende jeugd tijdens de vakantieperioden. Doorgesneden netten, verdwenen doeltjes, brandvlekken in het kunstgras, blik en glas op het veld e.d. Dat doet 10% van die jeugd. Voor 90% zou je het sportpark altijd open kunnen laten. Van buurman Marveld Recreatie horen we hetzelfde wat haar park betreft. Het gaat om Groenlose jeugd en jeugd dat op Marveld verblijft. Over en weer. In een indringend overleg met eigenaar Edwin Bomers van Marveld Recreatie hebben we besloten ons sportpark in vakantieperioden beter te gaan afsluiten. Met pijn in ons voetbalhart hebben we dat moeten besluiten, zeker ook naar onze eigen Grol-jeugd toe.

24. Terug naar het positieve nieuws. Dat is het nieuwe begeleidingsteam voor Grol 1. Het team onder leiding van de nieuwe trainer Jos Heutinck wordt uitgebreid. Naast de leider (Hennie Schovers) komen er een teammanager én een assistent-trainer. Een prima ontwikkeling.

25. Buitengewoon plezierig is ook te kunnen melden dat Sjaak Jansen (oud keeper Grol 1) de keepers van Grol 1 , Grol 2 , Grol 3 en Grol A1 gaat trainen. Daar worden al die jonge keepers –dat zijn ze alle vier- zeker beter van. Zoals u wel weet heeft Sjaak Jansen een fysiotherapie-praktijk in Zieuwent, bij het Sourcy Center.

26. Jonge keepers, jonge talenten, ze moeten ontdekt en gevolgd worden. Zeker binnen de eigen vereniging. De Commissie Opleiding en Vorming heeft in samenwerking met de Commissie Communicatie en Informatie het spelersvolgsysteem “Talento” aangeschaft. Het is een gebruiksvriendelijk computersysteem. Het biedt de mogelijkheid spelers te volgen en hun ontwikkeling op een positieve manier in kaart te brengen en bij te houden. Het biedt o.a. de trainers de mogelijkheid statistieken bij te houden van de spelers, de wedstrijden en de trainingen. Oefenstof kan in het systeem worden opgeslagen en aan anderen beschikbaar worden gesteld. Weer een stap voorwaarts in het opleiden en ontwikkelen van onze jongere spelers.

27. Zo’n opleiding en ontwikkeling van jonge spelers zal ook wel eens tot een vertrek van spelers leiden. Dat is al het geval. Vier jonge (pupillen)spelers gaan naar FC Twente of De Graafschap. Jammer en geweldig tegelijkertijd. We wensen hen natuurlijk alle succes !

28. Binnen de sv Grol wordt ruimte gemaakt voor het zogenaamde G-voetbal, het voetbal voor Gehandicapten, liever gezegd het voetbal voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. We beginnen met G-jeugdvoetbal. Contactpersoon en grote stimulator is Natascha Dankbaar. Zo laat de sv Grol weer zien dat ze midden in de gemeenschap staat. Deze mensen horen er ook bij !

29. Eveneens is er ruimte gemaakt voor 45+ voetbal , 7 tegen 7 op een half veld. Het bestuur senioren gaat proberen zo’n team samen te stellen om aan de competitie 7x7 deel te nemen. Er kan al elke week getraind worden door 45plussers die niet in competitieverband spelen.

30. Het meiden- en damesetbal zit bij de sv Grol in de lift. Een E-team, een B-team , een A-team en een Damesteam gaan het nieuwe seizoen het veld in. En het niveau stijgt, een verdienste van de enthousiaste trainers. Het eerste meisje heeft het Marveld Toernooi bereikt, Laura Nijland van Grol C1 !

31. Die groei bij de meiden en de dames komt goed uit. Want het aantal pupillen zal gaan krimpen door de bevolkingsontwikkeling. De F-klasse zal over 4 jaar zo’n 20 tot 25% kleiner zijn, zo kunnen we uit de geboortecijfers van de gemeente Oost Gelre opmaken. Dat zal langzaam maar zeker gaan doorwerken in de daarop volgende pupillen- en juniorenklassen. We moeten dus nog harder eraan werken dat we de jeugd behouden die al bij de sv Grol speelt. Elke afmelding als lid gaat doortellen. Wellicht dat we de speeltijden van de jeugd moeten gaan aanpassen aan hun leefpatroon inclusief bijbaan.

32. Afmelding wegens een sportblessure komt ook nogal eens voor. Het sneller behandelen van een blessure voorkomt veel leed en ergernis. De para medische begeleidingsgroep (PMB) gaat daar beter op letten. De PMB probeert ook te regelen dat spelers sneller een fysiotherapeut gaan of het sportmedisch spreekuur in het ziekenhuis. Met ingang van het nieuwe seizoen zal de paramedische ruimte op Den Elshof tijdens wedstrijden altijd open zijn. Want daar begint het proces van herstel al.

33. Met de uitvoering van de speerpunten sv Grol 2010-2012 gaat het goed. Ze liggen keurig op schema of zijn al uitgevoerd. De speerpunten hebben betrekking op de accommodatie, het voetbaltechnisch beleid, de financiële positie , het vrijwilligersbeleid, de communicatie , algemene verenigingszaken en het honderdjarig bestaan (2018).

34. Het seizoen 2011-2012 is ook financieel voorbij. Door strakke sturing van onze penningmeester en de genomen maatregelen aan het begin van het seizoen zijn we in de plus gebleven. Dit houdt in dat er geen voorstel tot contributieverhoging komt voor het nieuwe seizoen. Voetbal is goedkoop en blijft goedkoop ten opzichte van andere sporten.

35. Als afsluiting van het bestuurlijk seizoen heeft het hoofdbestuur een “Benen op het veld” sessie gehouden. In een ongedwongen sfeer hebben we drie onderwerpen behandeld : de communicatie binnen de vereniging, de samenwerking tussen de diverse organen in de vereniging en de wedstrijdmentaliteit van met name de selectieteams. Op dat laatste punt hebben we geconcludeerd dat het jeugdbestuur voor het volgende seizoen de juiste aandachtspunten heeft gekozen, namelijk de pedagogische begeleiding van de jeugdspelers én de mentale instelling van de jeugdspelers. En zo ben ik aan het eind weer bij het eerste punt terug.

Namens het Bestuur,

Voorzitter Hans Scheinck.