Grol nog steeds ongeslagen en koploper na overwinning op Victoria 28

30-09-2012

Grol 1 - Victoria ’28 1   2-1

Bij ideale weers- en dus gunstige voetbalomstandigheden en zittende op zijn vertrouwde stekkie op de tribune moest uw verslaggever afgelopen zondag bij de thuiswedstrijd van Grol 1 in de competitie 2012-2013 denken aan de inmiddels bekende voetbaltrainer René Meulensteen, de belangrijkste, ook nog eens Nederlandse assistent van de Mister Sir Alex Ferguson bij het grote Manchester United. Niet alleen meerdere malen op tv, maar ook in mei van dit jaar tijdens een sponsoravond van onze club sv Grol, alsmede de afgelopen week in het bekende voetbalmagazine VI verkondigde Meulensteen dat je jonge voetballers moet opleiden volgens de leer van Wiel Coerver en moet laten spelen volgens de filosofie van Johan Cruijff. “Je moet talentvolle en technisch begaafde spelers tijdens een wedstrijd voortdurend laten rouleren en van positie laten wisselen, waarbij het merendeel van de spelers de bal slechts een of twee keer moet raken. Het moet allemaal onvoorspelbaar zijn. Dat is onder andere de manier om een verdedigend ingestelde tegenstander nog te verrassen”, aldus Meulensteen.

Dat denken aan de sympathieke Meulensteen was in de beginfase van de competitiewedstrijd tegen Victoria ’28 en was helaas van korte duur. Dit omdat die beginfase helemaal paste in de voetbalfilosofie van de trainer van Man United. Want vanaf de aftrap bezorgde uitstekend combinatievoetbal aan Grolzijde Mathijs Warnar al direct een doelrijpe kans na voorbereidend werk van Bart Porskamp. Dezelfde Porskamp werd direct daarna helemaal vrij voor de keeper van de gasten gezet, maar miste hopeloos. Maar de verdiende beloning kwam uit de daaruit voortvloeiende hoekschop van Lennard Waterbos, waaruit Mathijs Warnar in een scrimmage voor het vijandelijke doel wist te scoren. Binnen een tijdsbestek van 5 minuten een 1-0 voorsprong. Met René Meulensteen op de bank in plaats van de inmiddels op amateurniveau helemaal door de wol geverfde Jos Heutinck had het niet beter gekund!

Maar na die 1-0 voorsprong ontwikkelde zich een in alle opzichten vreemde wedstrijd, die bij vlagen ver onder de maat bleef van het niveau van de tweede klasse amateurs, maar die wel dankzij uitgekiend tactisch voorwerk van trainer, coach, teambuilder, alsmede sociaal en maatschappelijk werker Jos Heutinck over de eindstreep werd getrokken.

Een wedstrijd die speltechnisch gezien dan wel geen hoog niveau haalde, maar daarentegen het publiek bleef amuseren door alles wat er binnen en zelfs buiten de lijnen van de kunstgrasarena op het sportpark Den Elshof gebeurde. Zo werden er aan beide kanten opgelegde kansen gemist, waarbij Grol een hoofdrol voor zich opeiste, zorgde scheidsrechter Meghelenbrink voor een meer dan opvallende rol door op een overdreven manier volgens de regels te fluiten, liet dezelfde man in de eerste helft 8 minuten doorspelen en in de tweede helft zelfs 12 minuten, zaaide dezelfde man bij de tweede treffer van Grol mede door zijn non-verbale gedrag de nodige onrust, die de trainer Bert Jan Heupers verbaal deed exploderen met het gevolg dat hij een rode kaart kreeg en achter de omheining kon plaatsnemen en kende hij aan Victoria ’28 ver in de blessuretijd van de tweede helft een discutabele strafschop toe, waardoor het in de slotseconden nog even extra spannend werd.

Terugkomende op het missen van de vele kansen aan Grolkant, had de wedstrijd een totaal ander verloop gehad wanneer Grol, hetgeen ruimschoots tot de mogelijkheden behoorde, bij rust met een 2-0 of 3-0 stand was gaan rusten of dat Sander Nijhoff direct na rust een dot van een kans had verzilverd. Maar wat heet als of welk een waarde heeft als?

Grol vocht de gehele wedstrijd voor wat het waard was met een Michel Kamphuis voorop. Verder mag niet worden vergeten dat er wekelijks nog met een zeer jong team, met in de persoon van de 19-jarige Max de Vries als een superieure doelman, de competitiestrijd wordt aangegaan, waarin afgelopen zondag ook nog eens belangrijke basisspelers als Tim Peters, Christian Pillen en Mark Peters ontbraken. Wie er vóór aanvang van deze competitie had gezegd dat dit Grol na 5 wedstrijden 13 punten in de binnenzak heeft, zou voor de grootste gek van de wereld zijn verklaard.

Foto's: Marcel Houwer Streekgids.nl

Geen wonder derhalve dat trainer/coach Jos Heutinck, die nu al een topprestatie heeft geleverd, na afloop niets wilde weten van de opmerking dat Grol tegen de ploeg uit Enschede een slechte wedstrijd zou hebben gespeeld. “Ik heb Victoria ’28 vooraf helemaal geanalyseerd. Daarbij is mij opgevallen dat de ploeg veel scoort, maar ook veel tegentreffers moet incasseren. Mijn opdracht was derhalve het scorende vermogen van deze moeilijke tegenstander en dan met name van hun spits, op wie het totale spelletje bij die gasten is afgestemd, te ontregelen. En daarvoor offer ik dan een of twee spelers binnen mijn eigen team op, die voor het oog van het publiek langs de kant dan mogelijk een slechte wedstrijd spelen, maar die in mijn ogen hun opdracht uitstekend hebben vervuld. En uiteindelijk gaat het om het resultaat. En wanneer je dan met 2-1 wint en koploper blijft, wat wil je dan nog meer?"

Zondag 7 oktober a.s. speelt Grol in Hengelo Ov. om 14.00 tegen ATC ’65, de ploeg van FC Twente-voorzitter Joop Munsterman, tevens voorzitter van deze Hengelose club.

Wedstrijdinformatie

Speelronde: 5
Scheidsrechter: de heer B.D. Meghelenbrink uit Brummen
Ruststand: 1-0