Grol 1 steelt 3 punten bij Tubantia 1

22-03-2013

Tubantia 1 - Grol 1  1 - 3

Een groot deel van de Grol 1 selectie en begeleiding was eerder die dag aanwezig bij de druk bezochte uitvaart van Grol 1-supporter en oud-Grol 1 speler Laurens te Veluwe. Een indrukwekkende dienst en afscheid. Groot was dan ook het contrast om op diezelfde dag weer aan te treden voor een alledaagse competitiewedstrijd. De spelersgroep was er echter op gebrand om deze wedstrijd te winnen voor hem.

HVV Tubantia uit Hengelo, de tegenstander van vandaag, in de jaren ’50 en ’60 nog betaald voetbal spelend, bevindt zich momenteel in de onderste regionen van de ranglijst, en hen was er natuurlijk ook alles aangelegen om deze wedstrijd te winnen.

Grol 1 begon, zoals gebruikelijk inmiddels, voortvarend aan de wedstrijd. Het tempo lag hoog, maar echte kansen werden niet gecreëerd. Ook Tubantia was zoals gezegd gebrand op een goed resultaat, getuige de eerste gele kaart die men in de eerste paar minuten al op liep voor een overtreding op Michel Kamphuis. Het was echter Grol die na een kwartier spelen op 0 – 1 voorsprong kwam. Lennard Walterbos werd bij een dribbel in de 16 meter ten val gebracht. Scheidsrechter Michel Nijdeken, die de wedstrijd goed leidde, wees gedecideerd naar de stip. Lennard schoof zelf de bal beheersd in de hoek.

Foto's: Marcel Houwer

Daarna speelde de wedstrijd zich met name af op het middenveld. Echte kansen werden er over en weer niet gecreëerd. Tubantia begon wel wat meer overwicht en balbezit te krijgen, maar het was Grol dat het dichtst bij een doelpunt was met een schot op de paal van Bart Porskamp. Hij was na een half uur ingevallen voor de zieke Bram Rhebergen. Bart kreeg de bal uit een voorzet van Michel Kamphuis die verdedigend goed speelde en op links een aantal keren goed mee op kwam. Vlak voor rust was Sil Brockötter, die met name in het eerste half uur van de wedstrijd een aantal goede voorzetten afleverde, ook nog dicht bij een doelpunt, maar een doorkopbal van hem ging net naast. Max de Vries hoefde de eerste helft niet echt in actie te komen, behalve een mooie redding in de linkerhoek.

Na rust liet Grol echter weinig meer zien en was het Tubantia die de overheersende ploeg was. Tubantia was zeer beweeglijk en liet de bal goed rond gaan en men drong Grol ver terug op eigen helft. Met name de nr 14 van Tubantia Vural Ozdemir was snel, wendbaar en bij veel aanvallen betrokken. Grol kon geen balbezit houden, ging te veel met de lange bal werken en ook veel passes kwamen niet aan. Het enige wapenfeit van Grol was een afstandsschot van Doné Emaus boven op de lat. Na tien minuten in de 2e helft was de druk zeer hoog. Een steekpass door de verdediging van Grol werd gelukkig niet goed geraakt. Maar even later was het dan toch raak. Max de Vries gleed met de bal buiten de 16 meter. Hij kreeg hiervoor een gele kaart en een vrije trap tegen. Deze vrije trap werd strak ingespeeld en bij de tweede paal verwoestend ingeschoten door Frank Teuiten: 1 – 1.

Lang zag het er naar uit dat dit ook de eindstand zou worden. Met nog 10 minuten te gaan bracht trainer Jos Heutinck aanvaller Mart Zieverink in het veld in plaats van de goed verdedigende Tim Peters. Grol wilde vandaag voor de winst gaan. Dit leek echter niet veel effect te hebben. Tot in de 92e minuut toen Mart een voorzet van links keihard op de paal knalde, in tweede instantie op de benen van de keeper schoot waarbij de bal omhoog ging, en daarna de bal boven iedereen en alles uit in het doel wist te koppen. In de 93e minuut werd het zelfs nog 1 – 3. Uit een ingooi en een voorzet van Mart Zieverink wist Bart Porskamp beheersd te scoren. Tubantia die de tweede helft domineerde kreeg hiermee veel te weinig en Grol heeft een gelukkige overwinning behaald. Aan de andere kant is Grol wel beloond voor de moed en de wil om voor de volle winst te gaan. Het grote aantal Grol supporters dat mee was gekomen naar Hengelo werd daarmee ook beloond voor hun steun. En last but not least, de dag die in het teken van Laurens te Veluwe stond, werd op een gewenste wijze afgesloten.

Koploper Luctor et Emergo wist ook te winnen, waardoor de achterstand vier punten blijft. Zondag 24 maart a.s. om 14.30 uur speelt Grol 1 thuis tegen WVC 1. WVC leed een pijnlijke nederlaag tegen KOSC en heeft dus wat recht te zetten. Uit bij WVC wist Grol in een spectaculaire wedstrijd te winnen en behaalde men hier de eerste periodetitel. Tevens is er zondagmiddag weer een Fancy Fair van de V.S.V.G.. Redenen genoeg dus om zondag a.s. naar sportpark Den Elshof te komen.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

HVV Tubantia 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

Michel Nijdeken

Eindstand:

1 - 3

Ruststand:

Scoreverloop:

15e min. 0 - 1 Lennard Walterbos (penalty)
55e min. 1 - 1 Frank Teuiten