Terechte nederlaag voor Grol 1 door collectief falen

14-04-2013

PH Almelo 1 - s.v. Grol 1   4 - 1

Onder een langzaam ontluikend lentezonnetje trad het vlaggenschip van de s.v.Grol aan op Sportpark Schelfhorst in Almelo tegen de plaatselijke traditieclub PH. Waar de gastheren afgelopen week op het naast het hoofdveld gelegen kunstgrasveld nog een fikse tik op de billen kregen van het bezoekende Tubantia, 0-4, verkoos men er nu voor om de gasten uit Groenlo te ontvangen op het in povere conditie verkerende hoofdveld. De club is aldus haar eigen website er zelfs verbaasd over dat de gemeente Almelo wedstrijden op dit hobbelige veld, waar de term knollentuin niet zou misstaan, toestemming geeft. Dit kan en mag evenwel voor de jonge equipe van trainer Jos Heutinck niet als excuus gelden. Daarvoor was het acteren van de ploeg, die tot heden toe vriend en vijand verrast met de hoge klassering, te matig.

De eerste tien minuten van deze ontmoeting in de bovenste regionen van het klassement kenden de gastheren enig ontzag voor het bezoekende Grol. Daarna nam men het initiatief over en was er in het spel van Grol niet het beeld te ontdekken dat een tweede plek op dat moment op de ranglijst rechtvaardigde. De thuisploeg speelde met passie, streed met veel fysiek inzet voor elke bal en zette de wedstrijd naar hun hand. Grol had daar geen antwoord op en kwam in het vervolg onvoldoende in haar spel. De druk van PH nam alleen maar toe en het wachten was op de openingstreffer van de gastheren. Nadat er aanvankelijk nog een paar mogelijkheden waren verkwanseld, viel deze in de 37e min. door Nick Wennink die met een bekeken schuiver in de verre hoek keeper de Vries passeerde, 1-0.

Enkele minuten voor deze treffer was Lennard Walterbos, nadat hij het vijandige doel van grote afstand onder vuur had genomen, met een oude blessure uitgevallen. Om hem verder leed te besparen werd zijn plek ingenomen door Bjorn Koldeweij. Nadat Nick Wennink de score geopend had kreeg Sander Bekhuis slechts luttele minuten later de kans om de 2-0 aan te tekenen, ware het niet dat keeper de Vries zijn plannen met de voet verijdelde. Toch kon een tweede treffer voor de gastheren niet uitblijven, daarvoor was hun druk op de Grolhelft te groot. Niettemin had men hier een dode spelsituatie voor nodig, want uit een corner mocht de lange Joep Hulshof bijna ongehinderd de bal tegen het net koppen, 2-0. De hiermee bepaalde ruststand was een terechte afspiegeling van de krachtsverhoudingen binnen de kalklijnen.

Grol trachtte na de hervatting de bakens te verzetten, maar bij een uitstekende voorzet van Sil Brockötter ging Sander Nijhoff net onder de bal door. Ook bij de opvolgende actie waarbij Sil het doel van keeper Christian Vroom met een afstandpoging onder vuur nam, wist de keeper in tweede instantie te redden. Deze hoopgevende acties werden tot ontzetting van iedereen die met een Grolhart de situatie aanschouwden wreed en subiet verstoord. De Grolverdediging verslikte zich duidelijk, waardoor Nick Wennink de mogelijkheid werd geboden de bal breed te leggen op zijn ploegmaat Yorrik Modderman, die vervolgens simpel de score op 3-0 bracht. Vervolgens kreeg Joep Hulshof een uitgelezen kans om de score verder uit te bouwen, maar nadat hij zijn tegenstander simpel had afgeschud faalde hij op kinderlijke wijze. Het sein voor trainer Heutinck om een op een te gaan spelen om zo meer druk naar voren te genereren. Uit de ruimte die de gastheren daaruit verkregen produceerde Ruud Gasthuis een pegel op de aluminium deklat.

Even later stelde Sil Brockötter, Sander Nijhoff in staat om de aansluittreffer aan te tekenen, waardoor er nog enige hoop gloorde bij de Grolaanhang. Verse wissels voor de moegestreden Sil Brockötter en Doné Emaus gaven daar aanleiding voor. Toch zou dit anders uitpakken, ook al wist Wouter Pillen in eerste instantie erger te voorkomen. Na enige aarzeling en ondoortastendheid van de Grolverdediging maakte Niek Loohuis het kwartet doelpunten voor zijn ploeg vol. Grol kreeg, geheel in overeenstemming met het wedstrijdbeeld een nederlaag te slikken die het aan zichzelf heeft te wijten. Daarvoor was de teamprestatie, mede door het regelmatig verliezen van de persoonlijke duels en te veel individuele fouten te mager en dwong de ploeg te weinig af. Tot een grote aardverschuiving op de ranglijst heeft deze nederlaag echter niet geleid, aangezien ook de concurrentie punten morstte.

a.s. Zondag treed AJc’96 uit Losser op Sportpark Den Elshof aan voor competitieronde 22, waarbij de steun van de trouwe supportersschare voor een positief resultaat onontbeerlijk is.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

PH Almelo 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

M. Molenmaker

Eindstand:

4 - 1

Ruststand:

2 - 0

Scoreverloop:

37e min. 1-0, Nick Wennink,
43e min. 2-0, Joep Hulshof,
53e min. 3-0, Yorrik Modderman,
72e min. 3-1, Sander Nijhoff,
75e min. 4-1, Niek Loohuis.

Gele kaarten: n.v.t.

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries
achter: Thomas Porskamp, Tim Peters, Michel Kamphuis, Wouter Pillen,
midden: Lennard Walterbos (34e min. Bjorn Koldeweij), Donè Emaus (77e min. Simon Dibbets), Christian Pillen,
voor: Bram Rhebergen, Sil Brockötter (77e min. Mathijs Warnar), Sander Nijhoff.

Uitslagen 2e klasse J

PH Almelo - s.v. Grol 4 - 1