Grol bekert door ondanks een duidelijke nederlaag

01-09-2013

Ondanks een verdiende 0-4 nederlaag heeft de hoofdmacht van Grol zich geplaatst voor de volgende ronde in de strijd om de KNVB-beker. Op het sportpark Den Elshof in Groenlo was Quick ’20 duidelijk een maatje te groot voor de equipe van trainer/coach Jos Heutinck. Op alle fronten werd de Grolse formatie overklast door de Oldenzaalse hoofdklasser. Absoluut geen schande, omdat de uit circa 36 spelers bestaande eerste selectie uit de Twentse Boeskoolstad reeds decennia achtereen behoort tot de top van het oostelijk amateurvoetbal in Nederland.

Na afloop was er één troost. Ondanks de nederlaag zijn zowel Quick ’20 als Grol door naar de tweede ronde van de beker, terwijl Longa ’30 en Sparta Enschede zijn uitgebekerd. De Lichtenvoordenaren verloren afgelopen zaterdag met maar liefst 0-5 van Sparta.

De bekerwedstrijd van Grol tegen Quick ’20 was meer dan een oefenpartij alleen. De Grollenaren kregen in alle linies een lesje en dat in effectief voetbal, positiewisseling, organisatie in het veld, aansluiting van de linies en met name handelingssnelheid. Vooral dit laatste aspect zal de Grolequipe zich ter harte moeten nemen, nu men zondag a.s. voor het eerst in de geschiedenis van de club in de eerste klasse van de KNVB uitkomt.

Op een matig bezet sportpark Den Elshof trapte Grol naast enkele langdurig geblesseerden af zonder aanvoerder Lennard Walterbos, Christian Pillen, Wouter Pillen en Thomas Porskamp. Van hen zal zondag a.s. bij de competitiestart in ieder geval Christian Pillen en zo goed als zeker ook Lennard Walterbos er weer bij zijn. Wouter Pillen is al weer volop in training en de rentree van Thomas Porskamp laat nog even op zich wachten.

Tegen het veel sterkere Quick ’20 kreeg Grol in zowel de eerste als in de tweede helft twee doelpunten om de oren. Hierbij dient aangetekend te worden dat de beide treffers in het tweede bedrijf van de wedstrijd van een hoge schoonheid waren. Daar staat tegenover dat Grol zich desalniettemin in de tweede helft een drietal doelrijpe kansen wist te creëren, waaruit helaas geen enkel doelpunt resulteerde. Daar mag tevens nog een buitenspeldoelpunt van Sil Brockötter aan worden toegevoegd.
Quick ’20 trok zich hier niets van aan en speelde de wedstrijd soeverein uit. Niet alleen fysiek, maar ook technisch en tactisch liet de ploeg uit Oldenzaal zien dat men in de komende competitie wel eens hoge ogen kan gaan gooien in de hoofdklasse.

Ondanks de terechte domper van de nederlaag, is de stemming aan Grolzijde super goed en gaat een ieder, en dat van speler tot begeleider, uitstekend met elkaar om. Er staat in ieder geval een hecht team oftewel een gesloten eenheid, waarbinnen men gaat en staat voor elkaar. En dat gegeven is heel belangrijk bij de start van de nieuwe competitie 2013-2014.

Foto's Marcel Houwer

Alle ogen zijn nu gericht op a.s. zondag wanneer de jeugdige selectie van het trainersduo Jos Heutinck en Tom Kaak zijn debuut maakt in de eerste klasse. Gelet op de ondanks de blessures goed verlopen voorbereiding, heeft uw verslaggever alle vertrouwen in een goed begin, want het is en blijft nog altijd zo: ‘De eerste klap is een daalder waard!’
Zondag in Wijchen tegen AWC veel succes gewenst!

Opstelling Grol:
Doel: Max de Vries;
Achter: Kay Ordelmans, Bjorn Koldeweij, Tim Peters en Michel Kamphuis;
Midden: Siem Huijskes (74e min. Mart Willemsen), Sander Nijhoff en Bram Rhebergen (19e min. Doné Emaus);
Voor: Jelle Kornegoor, Mart Zieverink (46e min. Sil Brockötter) en Johan Houben.

Zondag 8 september a.s. gaat de voetbalcompetitie 2013-2014 van start. Grol treedt daarbij voor de eerste wedstrijd in Wijchen aan tegen AWC (aanvang: 14.00 uur).

De eerste thuiswedstrijd op het sportpark Den Elshof vindt plaat op zondag 15 september a.s. tegen Rheden (aanvang: 14.30 uur)