Enerverend en doelpuntrijk duel op Den Elshof

15-09-2013

Grol 1 - Rheden 1  4 - 4

In een met name in de tweede helft spectaculaire wedstrijd heeft Grol sedert de oprichting in 1918 het eerste competitiepunt in de wacht gesleept in de eerste klas van de KNVB. Tegen voormalig hoofdklasser Rheden, decennia achtereen behorende tot de top van het amateurvoetbal in Gelderland, werd een verdienstelijk 4-4 gelijkspel behaald. En de manier waarop deze remise tot stand kwam, belooft veel oftewel vertrouwen voor het verdere verloop van de competitie 2013-2014.

Neemt niet weg dat Grol evenals in de eerste competitiewedstrijd (uit tegen AWC Wijchen) veel te slap, afwachtend dan wel behoudend aan de wedstrijd begon. Een valse start, die maar liefst dertig minuten duurde en waarin de ploeg van trainer/coach Jos Heutinck binnen slechts enkele minuten een 0-2 achterstand opliep. Naast de slappe start, gaf Grol in het eerste halfuur van de wedstrijd totaal niet thuis in de duels, was de organisatie in het Grolteam ver te zoeken en liep men teveel terug in plaats van vooruit te voetballen.

Maar het siert de nog jonge en in de eerste klas totaal onervaren Grolploeg dat men in de 30e minuut de wedstrijd in haar eigen voordeel wist te kantelen. Een geslaagde actie van Michel Kamphuis over links bereikte Johan Houben, die een strakke voorzet lanceerde, waaruit Sander Nijhoff wist te scoren. Nadat de goed op dreef zijnde Johan Houben een tiental minuten later met een juweel van een vrije trap maar net niet wist te scoren, was het even later Jelle Kornegoor die op rechts alle registers opentrok en Sander Nijhoff wist te bereiken, die op de paal schoot, waarna Mart Zieverink in de rebound scoorde: 2-2. Het lukte Grol helaas niet om met deze stand te gaan rusten, want in de blessuretijd van de eerste helft wist Rheden klungelig verdedigen in de Grolachterhoede af te straffen door via een van richting veranderd en tevens halfgeraakte bal te scoren. Ruststand: 2-3.

In de tweede helft kreeg het publiek een totaal ander Grol te zien. Een elftal dat vooral aantoonde het technische aspect van het voetbalspel tot in de kleinste details te beheersen. Een spectaculair tweede bedrijf was het gevolg, dat reeds na twee minuten spelen extra cachet kreeg via een door Lennard Walterbos benutte strafschop, dit nadat Johan Houben binnen de beruchte lijnen tegen de grond was gewerkt.

Het mooiste moment van de wedstrijd was te zien na bijna 20 minuten spelen in de tweede helft. Aanvoerder Lennard Walterbos wist de bal op een ingenieuze wijze te onderscheppen. Een actie die hij vervolgens gepaard liet gaan met een schoolvoorbeeld van hoge schoolvoetbal door een waanzinnig mooie pass af te leveren op spits Mart Zieverink, die de bal met links snoeihard inschoot. Inclusief de aanloop een beauty van een doelpunt: 4-3.

Maar dat Grol nog steeds moet wennen aan het snelle bij de eerste klas horende voetbal en de daarmee overeenkomstige handelingssnelheid, werd tegen het einde van de wedstrijd duidelijk toen de aanvalslinie van Rheden door de Groldefensie sneed om het op dat moment veel te statige spel van de Groldefensie af te straffen: eindstand 4-4.

Geconcludeerd mag worden dat Grol al met al toch een zeer verdienstelijke wedstrijd heeft gespeeld, die het nodige perspectief biedt voor de naaste toekomst.

Trainer/coach Jos Heutinck kon derhalve na afloop van de voor het publiek aantrekkelijke wedstrijd goed leven met het eindresultaat. “Wanneer we op deze wijze doorgaan, kan Grol een goede middenmoter worden in de eerste klas. Een serieuze balans opmaken, heeft nu nog geen zin. Dat gaan we pas doen wanneer er zes of zeven wedstrijden zijn gespeeld.”

Zondag 22 september speelt Grol om 14.00 uur in en tegen Bemmel de derde competitiewedstrijd in de eerste klas, waarna men op zondag 29 september a.s. op het eigen sportpark Den Elshof om 14.30 uur aantreedt tegen Glanerbrug.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

s.v. Grol 1 - Rheden 1

Scheidsrechter:

G. de Haan uit Enschede

Eindstand:

Ruststand:

Scoreverloop:

14e min. 0-1 Mauro Slutter,
15e min. 0-2 Ramon van ’t Veld,
30e min. 1-2 Sander Nijhoff,
43e min. 2-2 Mart Zieverink,
45e min. 2-3 Ramon van ’t Veld,
47e min. 3-3 Lennard Walterbos,
64e min. 4-3 Mart Zieverink,
82e min. 4-4 Mauro Slutter

Gele kaarten: Mauro Slutter en Mike Meerdink (Rheden)
Bjorn Koldeweij en Sil Brockötter (Grol)

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries;
achter: Kai Ordelmans, Bjorn Koldeweij, Tim Peters en Michel Kamphuis;
midden: Lennard Walterbos, Sander Nijhoff en Wouter Pillen (70e min. Siem Huijskes);
voor: Jelle Kornegoor, Mart Zieverink (89e min. Christian Pillen) en Johan Houben (72e min. Sil Brockötter)

Pupil v.d. week: Wout Reukers en Yaluca Meusert (Grol F1)
Sponsor wedstrijdbal: V.S.V.G. (Vrienden van de s.v. Grol)
Bijzonderheden: De donateurs van de Business Club s.v. Grol waren deze middag te gast op het sportpark Den Elshof.

Uitslagen 1e klasse E

Achilles '12 - Hoogland 2 - 3