Hardwerkend Grol beloont zich met verdiend punt

03-11-2013

s.v. Babberich 1 - Grol 1  2 - 2

In Babberich/Liemers trof de Grol 1 afgelopen zondag een tegenstander aan waarmee het in competitieverband nog nimmer de degens gekruist had. Begin jaren zeventig in de vorige eeuw speelde deze club, uit het Liemerse dorp waar het uit haar naam aan ontleed, bijna in de kelder van het amateurvoetbal. Daarna begon de grote opmars dat uiteindelijk reikte tot het hoogste niveau in de daarop volgende decennia. In deze hoofdklasse, de Top-klasse bestond aanvankelijk nog niet, heeft het vlaggenschip van deze vooruitstrevende club jaren lang met succes geacteerd. Tot voor twee seizoenen geleden de kink in de kabel kwam en men sportief gezien een stapje lager uit diende te komen.

Grol trof in deze wedstrijd een tegenstander dat de klappen van de zweep door en door kent en de wetten van het voetbal op hoger niveau uitstekend beheerst. Trainer Jos Heutinck had zijn mannen vooraf duidelijk geïnstrueerd dat men hier zeker mee te maken zou krijgen. Desalniettemin bepaalden provocaties en andere verachtelijke scènes een groot deel van de eerste helft. Ondanks een fikse regen dat bij vlagen het veld en de spelers teisterde, hield niet elke acteur het hoofd koel. Na amper een half uur spelen vlogen de stoppen aan de kant van Babberich bijna door bij een niet ogenschijnlijk niet opzettelijk overtreding van Grolzijde. Onnodig en overdreven geschreeuw van het slachtoffer deed bijna de vlam in de pan slaan. Met uiteindelijk resultaat dat de goed leidende arbiter Roosenburg zelf het hoofd koel hield en niets anders restte dan naar zijn borstzak te grijpen door voor beide partijen het geel te voorschijn halen. Werd er dan helemaal niet gevoetbald, zeker wel.

De gastheren waren zeker in het eerste deel van deze wedstrijd de bovenliggende partij. Al in de 14e min. werd hun inzet beloond, zei ietwat gelukkig. Bij een lage voorzet leek de bal een prooi te worden voor keeper Baarslag. Echter de overigens goed spelende sluitpost van Grol kon net niet voldoende bij de bal om deze klemvast te krijgen. Jelle Pastoors was er als de kippen bij om dit buitenkansje te benutten, door de bal beheerst binnen te tikken, 1-0. Grol moest hierna alle zeilen bij zetten om zich aan de druk van de thuisclub, dat overigens veelal de lange bal hanteerde om hun spitsen te bereiken, te onttrekken. Waar de Grolcoach vooraf voor gewaarschuwd had werd in het verdere verloop duidelijk. Provocaties namen jammerlijk genoeg onnodig de overhand, zeker nadat de snelle spits Pastoors bij een van zijn acties werd getackeld. Het gevolg was de situatie die reeds is vermeld. Nadat de rust uiteindelijk was terug gekeerd, de regen voor afkoeling was inmiddels ook gestopt, schoot Sander Nijhoff van grote afstand tegen de deklat. De resterende tijd voor de thee lieten beide ploegen zich van hun betere kant zien, met name Grol dat deze lijn in het verloop van de tweede helft doortrok.

De tactische omzetting en inzet betaalde zich al vrij snel uit. Johan Houben bracht met een uitstekende steekbal Lennard Walterbos in scoringspositie. De technisch vaardige aanvoerder faalde niet en scoorde fraai in de benedenhoek, 1-1. Slecht een kleine tien minuten stond deze stand op het scorebord. De later wegens tweemaal geel uitgestuurde Michiel Neervoort bracht zijn team op voorsprong door met een sublieme vrije trap hoog in de kruising te scoren, 2-1. Grol liet het hoofd niet hangen en trok het spel meer en meer naar zich toe. Een aantal goede mogelijkheden deden zich voor, maar vooralsnog bleef succes uit. Toch zou de beloning voor het goede spel, met name in de tweede helft dat verder sportief verliep, nog komen. Uit een vrije trap in blessuretijd schoot Johan Houben de bevrijdende gelijkmaker achter keeper Armand van den Top en beloonde hiermee, volledig verdiend, het goede spel van zijn ploegmaten in het tweede bedrijf, 2-2.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

s.v. Babberich 1 - s.v. Grol 1

Scheidsrechter:

W. Roosenburg

Eindstand:

2 - 2

Ruststand:

Scoreverloop:

14e min. 1 - 0 Jesse Pastoors
52e min. 1 - 1 Lennard Walterbos
59e min. 2 - 1 Michiel Neervoort
93e min. 2 - 2 Johan Houben

Gele kaarten: s.v. Grol: Kai Ordelmans, Sander Nijhoff
s.v. Babberich: 5x waarvan Michiel Neervoort: 2 x geel = rood.

Opstelling Grol:

doel: Wessel Baarslag;
achter: Kai Ordelmans, Wouter Pillen, Tim Peters en Michel Kamphuis;
midden: Christian Pillen, Lennard Walterbos en Sander Nijhoff;
voor: Bram Rhebergen (82e min. Mart Willemsen), Mart Zieverink en Johan Houben.

Bijzonderheden: opstootje ontsiert boeiend duel

Uitslagen 1e klasse E

Babberich - Grol 2 - 2
Luctor et Emergo - Rheden 1 - 2
Hoogland - SC Bemmel 1 - 4
Silvolde - Glanerbrug 2 - 4

Germania - DVV

Rigtersbleek - AWC 2 - 1
Achilles '12 - FC Presikhaaf afg.

Stand 1e klasse E

1. FC Presikhaaf 7 - 19