Grol in eigen huis nog steeds ongeslagen

10-11-2013

s.v. Grol 1 - v.v. Germania 1  3 - 3

Hoog vanuit de hemel zal hij het afgelopen zondag met meer dan trotse gevoelens hebben aanschouwd. Zijn kinderen en kleinkinderen zorgden ervoor dat de wedstrijdbal voor de negende competitiewedstrijd in dit seizoen niet alleen namens de familie, maar in het bijzonder namens hun vader en opa werd aangeboden. Supporter en vrijwilliger Bennie Penterman (80), ooit super-supporter, verenigingsman van het jaar, onderscheiden met de gouden speld en lid van verdienste van zijn club: de sportvereniging Grol, overleed op 30 september 2013. En ongetwijfeld met een brede lach op zijn gezicht zal hij geconstateerd hebben dat de hoofdmacht van Grol met die bal ook in de vijfde thuiswedstrijd van de competitie 2013-2014 van een nederlaag bespaard is gebleven.

Even voor de belangstellenden onder u. Tegenstander Germania is één van de maar liefst zes voetbalclubs in het 19 duizend inwoners tellende dorp Groesbeek. De meeste aandacht in deze voetbalgekke gemeente gaat vanzelfsprekend uit naar Achilles ’29, uitkomend in de Jupiler League. Verder zijn naast Germania de Groesbeekse voetbalogen gericht op De Treffers (hoofdklasse), Rood Wit (tweede klasse), Groesbeekse Boys (derde klasse) en DVSG (vijfde klasse). Bekende voetballers die in Groesbeek zijn opgeleid, zijn onder andere Jan(tje) Peters, Henk Grim, Arno Arts, Tim Bakens en Jasper Cillessen.

Voorafgaande aan het competitieduel van afgelopen zondag incasseerde Germania in deze competitie nog maar zes tegendoelpunten en was daarmee na FC Presikhaaf met twee tegendoelpunten de minst gepasseerde ploeg in de eerste klasse E. Daar kwamen er afgelopen zondag drie bij en dat in een knotsgekke wedstrijd, waarin Grol een 2-0 voorsprong bij rust moest inleveren in eerst een 2-3 achterstand en uiteindelijk een 3-3 eindstand. En dit alles ook nog eens tegen een tegenstander, die het na drie minuten spelen in de tweede helft moest doen met tien man. Dit omdat Germania-speler Luuk Mulders vanwege niet te tolereren opmerkingen op de leiding na twee gele kaarten kon vertrekken. Het is niet nieuw in de voetballerij, maar ook deze keer raakte de ploeg die het tegen een tien- in plaats van een elftal moet opnemen, in paniek.

Deelde Grol vóór de thee de lakens uit en speelde het een soevereine partij voetbal, na rust bood men tegenstander Germania alle gelegenheid om helemaal terug te komen in de wedstrijd. Een eerste helft, die reeds na drie minuten spelen een 1-0 stand op het scorebord liet prijken. Een vrije trap van Wouter Pillen bereikte Sander Nijhoff, wiens schot door de goalie van Germania werd gestopt, maar de terugspringende bal werd door Lennard Walterbos vrij eenvoudig ingeschoten. Dertig minuten later was het Johan Houben, die uitstekend voorbereidend werk inclusief een goede voorzet van Bram Rhebergen met een snoeihard schot in het dak van het doel afrondde: 2-0.

De tweede helft brandde dus los met het rode kaartincident, dat in verschillend opzicht de wedstrijd niet ten goede kwam. Sil Brockötter had in de elfde minuut na rust de wedstrijd definitief in het slot kunnen gooien, maar de in een draai geschoten bal belandde op de paal. Vervolgens eiste doelman Max de Vries van Grol een bepaalde rol op, die de Grolaanhang niet van hem gewend is. Mogelijk nog last hebbende van de naweeën van een onterechte schorsing, was de altijd zo zekere doelman halverwege de tweede helft niet in zijn goede doen bij een zichtbaar houdbaar afstandsschot van Kay Tassenaar. En of dat nog niet genoeg was, ging hij ook bij de tweede goal van Germania niet geheel vrij uit. Dit laatste gold overigens op dat moment ook voor het centrale verdedigingsduo Wouter Pillen en Mart Willemsen. Maar het werd nog erger. Met nog slechts één minuut officiële speeltijd te gaan, gaf Wouter Pillen te gemakkelijk een hoekschop weg. Het was vervolgens Lennard Walterbos die, geposteerd in de verdediging, de bal voor de voeten kopte van Engin Er, die genadeloos uithaalde: 2-3. Maar dezelfde Walterbos toonde aan een groot voetballer en voorbeeldige aanvoerder te zijn. In de derde minuut van de blessuretijd nam hij op een briljante wijze een vrije trap, waarbij de bal met een boog in de rechter bovenhoek verdween en dat onhoudbaar voor de doelman van Germania: 3-3.

Eindconclusie? De ploeg van trainer/coach Jos Heutinck heeft afgelopen zondag alle kansen laten liggen voor een verdiende driepunter. Het jonge team heeft derhalve geen punt in de wacht gesleept, maar er twee en dat met veel pijn verloren.
Desondanks zijn er genoeg aanknopingspunten te noemen, waarvan dezelfde, wekelijks doorgroeiende Grolequipe de vruchten kan plukken. En dat vruchtenplukken moet a.s. zondag vorm en inhoud krijgen wanneer de ploeg (dan weer met Kai Ordelmans en Jelle Kornegoor in de gelederen) op bezoek gaat bij Achilles ’12 in Hengelo Ov.

Zondag 17 november a.s. speelt Grol om 14.00 uur in Hengelo Ov. tegen Achilles ’12

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

s.v. Grol 1 - v.v. Germania 1

Scheidsrechter:

P. Coppens uit Nijmegen

Eindstand:

3 - 3

Ruststand:

2 - 0

Scoreverloop:

3e min. 1 - 0 Lennard Walterbos
34e min. 2 - 0 Johan Houben
65e min. 2 - 1 Kay Tassenaar
76e min. 2 - 2 Dave Kleijnen
88e min. 2 - 3 Engin Er
93e min. 3 - 3 Lennard Walterbos

Gele kaarten: s.v. Grol: Lennard Walterbos, Wouter Pillen, Tim Peters, Max de Vries
v.v. Germania: 3x waarvan Luke Mulders: 2 x geel = rood

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries;
achter: Mart Willemsen, Wouter Pillen, Tim Peters en Michel Kamphuis;
midden: Bram Rhebergen, Lennard Walterbos en Sander Nijhoff;
voor: Sil Brockotter (67e min. Christian Pilen), Mart Zieverink en Johan Houben.

Pupil vd Week: Davy Schutten en Teun Geelink (Grol F3)
Sponsor Wedstrijdbal: Familie Bennie Penterman
Bijzonderheden: in de 3e minuut van de tweede helft werd op verzoek van de scheidsrechter de lampen in de zes lichtmasten ontstoken

Uitslagen 1e klasse E