Grol sluit kalenderjaar met nuttige zege af

15-12-2013

Grol - Luctor et Emergo 4 - 0

Onder uitstekende condities, gelet op de tijd van het jaar, trad de hoofdmacht van de s.v. Grol aan voor de laatste wedstrijd van het kalenderjaar 2013. Een kalenderjaar dat in de boeken van de club een bijzondere plek inneemt door de promotie van het eerste elftal naar de 1e klasse van de KNVB. Een en ander gerealiseerd middels een succesvolle afronding van de promotiewedstrijden, dat door Grol afgedwongen werd, middels een behaalde periodetitel. De opponent in deze wedstrijd, Luctor et Emergo uit Almelo, wist eveneens te promoveren door met een verdiend kampioenschap net als Grol de 2e klasse adieu te zeggen. Voor Grol stond in dit duel de thuis ongeslagen status op het spel. Het optreden op dit niveau door de jonge ploeg is zeker niet onverdienstelijk, alhoewel er in de performance van de recent gespeelde uitwedstrijd tegen v.v. Hoogland weinig passie en beleving te bespeuren viel. Wellicht kan juist de betekenis van de prachtige clubnaam van de gasten, Luctor et Emergo, voor de spelers een bron van inspiratie zijn om het beste uit zichzelf en het team naar boven te halen.

Vriend en vijand was op een goed bezocht sportpark Den Elshof getuige van een verder gehavend, maar desalniettemin gretig Grol. Ook ditmaal moest het team enkele vaste waarden ontberen, waaronder captain Lennard Walterbos. Desalniettemin was inzet en collectiviteit nu wel het credo, wat in de voorgaande wedstrijd zo node gemist werd. Er ontpopte zich in de beginfase een gelijk opgaande strijd, Grol als gehavende ploeg verstopte zich niet. Reeds vroeg in de wedstrijd, 10e minuut gaf Bram Rhebergen een voorzet die door de verdediging van de gasten niet goed verwerkt werd. Keeper Danny Barends greep aarzelend in en dat verschafte Jelle Kornegoor de gelegenheid om met een puntertje de bal binnen te tikken: 1-0. Een mooie opsteker voor het team van Grol dat er alles aan gelegen was om het ongeslagen thuisrecord van het lopende seizoen een vervolg te geven.

Na deze onverwachte tegenslag deed de ploeg uit Almelo er een schepje bovenop zonder daar direct profijt uit te trekken, omdat de Grol verdediging goed stand hield. Vrije trappen boden voor de gasten weinig soelaas, keeper Max de Vries bleek deze middag een bijna schier onneembare hindernis. Op een afstandschot van Chris Boddeman stond de Grol goalie zijn mannetje, ook in de rebound van een koppende Burak Basut was Max zeer alert. Toch was het Grol dat de score verder uitbouwde na een aantal succesvolle aanvallen van de gasten. Na een half uur spelen kwam een afgeslagen bal uit een corner voor de voeten van Doné Emaus, die vervolgens door een woud van benen verwoestend hard en laag uithaalde en via de binnenkant van de paal de 2-0 liet aantekenen.

De laatste fase voor de rust ontspon zich een zeer aantrekkelijk duel, uit Grol oogpunt gezien tenminste. Met name Bram Rhebergen liet zien dat het team over een aantal zeer vaardige en technische voetballers beschikt. Menigmaal zette hij met een technisch hoogstandje zijn tegenstanders te kijk. Vlak voor de thee ging een uithaal van Sten Middelkamp net over waardoor de aansluitingstreffer uitbleef.

Na de hervatting liep Grol teveel terug, mede door de grote druk die de Almeloërs uitoefenden. In de 56e minuut wist Max de Vries met een katachtige reflex de inzet van de gedreven Sten Middelkamp te pareren. Een minuut later hield hij Höklek Mesut eveneens subliem van scoren af. In een fase waarin de Groldefensie alle zeilen bij moest zetten croste linksback Michel Kamphuis diagonaal het veld over en schonk de meegelopen Sander Nijhoff uit een voorzet van rechts een uitgelezen mogelijkheid om te scoren. Dit was aan de tot middenvelder omgeturnde spits wel toevertrouwd. Beheerst zette Sander de teller op 3-0. Waar Luctor nog de illusie had om terug te komen in de wedstrijd, gold deze treffer als een breekpunt. De mogelijkheden voor een beter resultaat werden door de hardwerkende ploeg nog wel bewerkstelligd. Echter de overtuiging ontbrak om bij diverse mogelijkheden, o.a. bij verkregen vrije trappen het getij te keren. In de blessuretijd strooide de razendsnelle invaller Mathijs Warnar nog meer zout in de wonden door de ver uitgelopen keeper Danny Barends, die overigens in de tweede helft nauwelijks iets te doen kreeg, met een listige lob al koppend te verrassen: 4-0.

Al met al een uitstekend resultaat waarmee het kalenderjaar en het thuisrecord van dit seizoen positief is afgesloten.

Uw verslaggever wenst U bijzonder Fijne Feestdagen en een sportief maar bovenal gezond 2014 toe.

De eerstvolgende competitiewedstrijd is op zondag 19 januari 2014 thuis tegen AWC.

Wedstrijdinformatie

Speelronde:

Wedstrijd:

s.v. Grol 1 - Luctor et Emergo 1

Scheidsrechter:

dhr. W. van Schaik uit Goor

Eindstand:

4 - 0

Ruststand:

2 - 0

Scoreverloop:

10e min. 1 - 0 Jelle Kornegoor
30e min. 2 - 0 Doné Emaus
60e min. 3 - 0 Sander Nijhoff
94e min. 4 - 0 Mathijs Warnar

Gele kaarten: n.v.t

Opstelling Grol:

doel: Max de Vries;
achter: Mart Willemsen, Christian Pillen, Michel Kamphuis, Tim Peters;
midden: Doné Emaus (72. Ramon Landewers), Bram Rhebergen (78. Leon Scholten), Sander Nijhoff;
voor: Mart Zieverink, Jelle Kornegoor (68. Mathijs Warnar), Johan Houben.

Pupillen v.d. Week: Kjell Riteco en Thiemo Wessels, beide Grol E1
Sponsor wedstrijdbal: Brouwerij De Klok in de Lange Gang
Bijzonderheden: De aangebroken winterstop is voor Grol een welkome onderbreking om alle blessures te laten genezen.

Uitslagen 1e klasse E

Glanerbrug - SC Bemmel 2 - 2