Vanaf 1 januari geldt: geen pas = niet spelen

21-01-2007

Alle spelende KNVB-leden beschikken sinds 1 januari 2007 over een spelerspas, uitgezonderd de E- en F- spelers. Per 1 januari is de overgangsperiode van de spelerspas beëindigd, hetgeen betekent dat vanaf nu sancties zullen worden opgelegd indien een speler niet in het bezit is van een geldige spelerspas.

De pas, die het formaat heeft van een creditcard, is vijf jaar geldig. Op de pas staan de naam van de speler, zijn/haar pasfoto en de vereniging waarvoor de speler mag uitkomen. De spelerspas maakt het mogelijk de identiteit van spelers vast te stellen. Indien spelers geen pas kunnen overhandigen, mogen zij niet spelen.

Omdat alle spelers, (bege)leiders, trainers en verenigingsscheidsrechters hier vanaf heden mee te maken zullen krijgen, hieronder een verkorte handleiding. Meer informatie over de invoering van de spelerspas is te vinden op www.knvb.nl.

Doelstellingen spelerspas

Het verbeteren van de mogelijkheid de juiste identiteit van spelers vast te stellen om te kunnen controleren op speelgerechtigdheid bij bindende wedstrijden.

Het verbeteren van de mogelijkheid de juiste identiteit van spelers vast te stellen die zich schuldig maken aan wanordelijkheden

Hulpmiddel in de strijd tegen onsportief gedrag, herstel van waarden en normen

Positieve bijdrage aan fair play

Bevorderen lik-op-stuk beleid

Vergroten pakkans bij tuchtrechtelijke maatregelen

Verbeteren van de mogelijkheden om de juiste leeftijdsklassen tegen elkaar te laten uitkomen

Extra ondersteuning voor de scheidsrechter

Nogmaals: als een speler geen pas bij zich heeft, is hij of zij niet speelgerechtigd. Sinds 1 januari 2007 geldt namelijk: geen pas = niet spelen. Deze persoon mag op dat moment dus niet meespelen tijdens de wedstrijd. De pas moet overigens niet alleen voorafgaand aan de wedstrijden worden getoond. Tijdens een eventuele tuchtzaak moeten leden ook de pas kunnen overleggen.

Onderstaand vind je stapsgewijs een overzicht van de handelingen die rond de controle van de spelerspas moeten worden verricht.

Stap

Gebruik

1.

De scheidsrechter controleert in het bijzijn van de aanvoerders/ leiders van beide teams de gegevens op het wedstrijdformulier aan de hand van de spelerspassen in een ruimte naar keuze van de scheidsrechter.

2.

De thuisspelende vereniging biedt de scheidsrechter gelegenheid om de spelerspassen en het wedstrijdformulier tijdens de wedstrijd in een afgesloten ruimte op te kunnen bergen.

3.

De scheidsrechter haalt de passen na de wedstrijd op en controleert aan de hand van de passen de persoonsgegevens en de relatienummers van hen die aan het wedstrijd-formulier zijn toegevoegd naar aanleiding van voorvallen en gebeurtenissen die voor, tijdens en vlak na de wedstrijd hebben plaatsgevonden (incl. van de wisselspelers).

4.

Leiders/aanvoerders tekenen het wedstrijdformulier, waarmee zij verklaren aanwezig te zijn geweest bij de controle van de spelerspassen en geen bezwaar maken tegen de aantekeningen van de scheidsrechter op het formulier. Als zij bezwaar maken tegen de aantekening, dienen zij hiervan voor het ondertekenen een notitie op het formulier te maken.

5.

Door ondertekening van het wedstrijdformulier, verklaart de scheidsrechter alle gegevens te hebben gecontroleerd aan de hand van de passen.

6.

Vervolgens geeft de scheidsrechter de passen terug aan de leiders of de aanvoerders.

De complete handleiding is te downloaden op www.knvb.nl