Verklaring bestuur sportvereniging Grol

16-05-2007

GROENLO - Het bestuur van de sportvereniging ‘Grol’ heeft tijdens een extra bestuursvergadering op maandag 14 mei het besluit genomen om het doorlopende contract met hoofdtrainer André Simmelink met ingang van 1 juli 2007 te ontbinden.

Dit besluit is André Simmelink op dinsdag 15 mei 2007 tijdens een onderhoud met een bestuursdelegatie meegedeeld door voorzitter Theo Huijskes. Vervolgens zijn de spelers- en begeleidingsgroep geïnformeerd.

Ondanks dat Grol 1 in de competitie 2006-2007 een goede prestatie neerzette door in de eindrangschikking van de tweede klasse van de KNVB op de vierde plaats te eindigen (een klassering die nog nooit bereikt is in het bestaan van de Groenlose voetbalvereniging) en ondanks dat het tweede team zich in de reserve eerste klasse van de KNVB wist te handhaven en zelfs een periodetitel in de wacht sleepte, gaan club en trainer uit elkaar.

Aanleiding voor de perikelen, die geleid hebben tot de ontbinding van het contract met de trainer, was het besluit van een achttal spelers van Grol 1 om aan het eind van het seizoen te stoppen met voetballen of om in een lager elftal te gaan voetballen.

Een en ander veroorzaakte onder meer de nodige commotie na afloop van de laatste competitiewedstrijd seizoen 2006-2007 (thuis tegen Dos ’19 uit Denekamp), die door Grol met 3-0 werd gewonnen.

Uit de hierna volgende door het bestuur belegde diverse individuele en groeps- gesprekken, kwam duidelijk naar voren dat er een niet meer te repareren vertrouwensbreuk is ontstaan tussen enerzijds de trainer en anderzijds een groot gedeelte van de selectie.

Omdat dientengevolge bij de meerderheid van de spelersgroep de gewenste chemie ontbreekt tussen enerzijds de trainer en anderzijds de spelers, is het bestuur van Grol bevreesd voor een sneeuwbaleffect met het gevolg dat nog meer spelers het besluit nemen om te stoppen met voetballen in de hoofdmacht van de vereniging.

Namens het bestuur van Grol zegt voorzitter Theo Huijskes dat er een weloverwogen, uiterst zorgvuldig besluit is genomen, waarmee het algehele clubbelang wordt gediend en waarbij tegelijkertijd de vertrouwde Grolcultuur gehandhaafd blijft.

“De insteek was om iedereen, niet alleen alle spelers maar ook de trainer, binnenboord te houden. Maar al gauw bleek dit een onmogelijke missie te zijn.”

Ondanks de argumenten, die hebben geleid tot dit voor alle partijen erg vervelende besluit, wordt de Doetinchemse oefenmeester André Simmelink, die in het bezit is van het diploma Oefenmeester 1, gezien als een vakbekwame trainer, die zelfs uitstekend zou functioneren bij een meer prestatiegerichte club in de hoofdklasse, waar de selectiespelers ook nog eens betaald worden voor hun prestaties.

Omdat het bestuur heeft gehandeld in het belang van de gehele club Grol, verwacht hetzelfde bestuur nu dat ook dat de betreffende acht spelers gaan handelen in het belang van de club en op hun besluit terugkomen.

Theo Huijskes daarover: “Ik verwacht eerlijk gezegd niet anders. Het bestuur heeft goed geluisterd naar de spelers en overeenkomstig een besluit genomen. Ik verwacht nu van dezelfde spelers dat zij goed luisteren naar het bestuur en ook overeenkomstig een besluit nemen. Ons streven is er dan vervolgens op gericht om zo snel mogelijk rust in de tent te krijgen, zodat wij straks met z’n allen extra gemotiveerd verschijnen aan de start van het nieuwe voetbalseizoen 2007-2008. Onze grote achterban inclusief al de sponsoren, al onze trouwe leden en supporters en niet te vergeten ons legioen vrijwilligers hebben daar recht op.”

Het bestuur van Grol gaat nu met spoed op zoek naar een nieuwe hoofdtrainer.

Daarover kan op dit moment nog geen enkele nadere mededeling worden gedaan.