Grol verstevigt koppositie in derde klasse A

20-10-2019

Grol 1 - LSV 1 5-0

Na een blamerende 2-0 nederlaag, een week eerder in en tegen Reutum, heeft Grol zich afgelopen zondag in eigen huis gerevancheerd met een mooie 5-0 overwinning op LSV uit Lonneker bij Enschede. Deze zege kwam tot stand in een wedstrijd waarin de formatie van Grol van meet af aan het spel dicteerde. Dit leverde de thuisclub zoveel kansen op dat men voor hetzelfde geld ook met dubbele cijfers had kunnen winnen, waarmee men had kunnen zorgen voor een kopie van de elders in de Achterhoekse vestingstad georganiseerde tweejaarlijkse Slag om Grolle.

Foto: Theo Huijskes.

Het moet gezegd worden dat Grol in deze vijfde competitiewedstrijd in een samenstelling aan de aftrap verscheen, waarmee de meeste kans op succes verzekerd is. En wat mogelijk nog belangrijker is, de bezetting van de verschillende posities in het veld en daarbij niet te vergeten de wisseling hiervan waren ditmaal helemaal afgestemd op de persoonlijke kwaliteiten van de elf individuele spelers. Zo was het een juiste beslissing van trainer Sander Hoopman om aanvoerder Michel Kamphuis weer helemaal tot zijn recht te laten komen als linksachter, terwijl de teruggetrokken positie van Mart Zieverink op het middenveld zich terugbetaalde in een verrijking van opbouwend, aanvallend en doelpuntrijk voetbal.

Natuurlijk is het zo dat men afgelopen zondag had te maken met een kwalitatief magere tegenstander, die niet alleen op Den Elshof maar ook in de daaraan voorafgaande vier wedstrijden niet tot scoren wist te komen. Maar vast staat wel dat er tegen deze meest favoriete degradant voor een opstelling is gekozen en dientengevolge een spelpatroon is neergezet, die in de komende wedstrijden herhaling verdienen.

Grol was vanaf het beginsignaal van scheidsrechter Ronny Mulder uit Deventer, die als leidsman bezig is aan zijn 32e seizoen, de bovenliggende partij. Er werden talrijke kansen gecreëerd, waarbij het desondanks tot de 23e minuut duurde waarin Luc Berentsen op aangeven van Michel Kamphuis zijn eerste treffer liet aantekenen. Negen minuten later was het de wederom goed spelende Tycho Riteco, die deze keer van rechts een voorzet lanceerde, die de van links komende Wouter Rexwinkel inkopte: 2-0. De 3-0 ruststand werd in de 39e minuut neergezet. Een hoekschop van Dudo bood Luc Berentsen de gelegenheid om zijn tweede treffer binnen te koppen.

Het tweede bedrijf van deze verregende partij voetbal leverde Grol vanaf de aftrap direct weer tal van doelrijpe kansen op. Luc Berentsen wist na vijf minuten spelen met een schitterende omhaal uit een voorzet van Wouter Rexwinkel zijn hattrick te scoren: 4-0. Tussen de bedrijven door mag niet vergeten worden dat LSV na zeven minuten spelen in de tweede helft pas zijn eerste goede kans kreeg om een tegentreffer te scoren en daarmee tevens het eerste competitiedoelpunt. Maar het was Grol-goalie Wessel Baarslag die het een en ander voorkwam met een goede redding. Het vijfde en laatste doelpunt was er ook één om in te lijsten. De andermaal uitstekend spelende Ramon Landewers (het lijkt erop dat hij constanter en beter gaat spelen nu hij voor het eerst vader is geworden) bereikte na een rush met een fraaie voorzet het hoofd van Mart Zieverink, die eveneens bijzonder fraai wist te scoren. Grol en in het bijzonder Mick Wissink had een 6-0 overwinning verdient, ware het niet dat de schitterende lob van laatstgenoemde speler door doelman Rick van Goor van LSV nog net over de lat kon worden getikt. Eindstand: 5-0.

Zondag 27 oktober a.s. speelt Grol 1 om 14.00 uur een uitwedstrijd tegen Losser, onder leiding van voormalig Groltrainer Gerard Bos. Vervolgens staat voor zondag 3 november a.s. de thuiswedstrijd tegen Borne op het programma (aanvang: 14.30 uur).

Wedstrijdinformatie

Scoreverloop:
25e min. 1 - 0 Luc Berentsen
35e min. 2 - 0 Wouter Rexwinkel
40e min. 3 - 0 Luc Berentsen
50e min. 4 - 0 Luc Berentsen
65e min. 5 - 0 Mart Zieverink

Opstelling Grol:
Doel: Wessel Baarslag;
Achter:  Ramon Landewers, Mart Willemsen, Thomas Porskamp en Michel Kamphuis (71e min. Myron Baten);
Midden: Roel Bruins, Mart Zieverink en Eduardo de Sousa Cavalcante (71e min. Quint Kristen);
Voor: Wouter Rexwinkel (71e min. Mick Wissink), Luc Berentsen en Tycho Riteco.

Pupillen van de Week: Skip Koppe en Vince Walterbos van de JO8-1

Gele kaart: Mart Willemsen en Myron Baten van Grol