Covid-19@Grol-20: Hoe de vereniging de Coronacrisis overwint

11-04-2020

(Het volgende bericht is vrijdag 10 april ook per e-mai naar al onze leden en vrijwilligers gestuurd. Heb je dit niet ontvangen (check ook even het spamfolder), stuur dan een e-mail naar info@svgrol.nl zodat we jouw email adres kunnen aanpassen in onze administratie.)

Heel de wereld is in de greep van het Corona-virus. Het heeft hele landen compleet plat gelegd en er zijn veel mensenlevens verloren gegaan. Dan is sport in deze tijd niet zo belangrijk meer. Maar in andere tijden is sport heel belangrijk, ook voor de gezondheid.

Sport houdt je lichaam en geest fit, sport leert je met andere mensen om te gaan en sport leert je met weerstand om te gaan. Voetbal is een grote sport op de wereld en de Grol is daar een heel klein radertje in. Maar dat radertje zal blijven draaien, want de Grol gaat deze coronacrisis overwinnen. Buiten jullie beeld wordt er al een paar weken onder leiding van het algemeen bestuur hard gewerkt aan een crisisplan en zijn tegelijkertijd gewoon de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen begonnen.

We willen jullie graag op de hoogte houden van de acties uit het crisisplan genoemd “Covid-19@Grol-20”.

Dit is het eerste bericht. De volgende weken volgen er meer. Dit eerste bericht gaat over voetbal en alles wat daarbij hoort. Er was al een bericht op de website geplaatst op 23 maart met als titel Trainersnieuws.

Wij hopen dat de regering de strenge maatregelen vanaf 1 juni wat gaat versoepelen. Of we dan weer mogen voetballen, dat is echt afwachten. Vooral dat anderhalve meter afstand houden is een blokkade, wat de meeste sporten en ook voetbal betreft. Maar we zijn erop voorbereid dat we vóór het nieuwe seizoen weer kunnen voetballen. Dan worden de trainingen zo snel mogelijk weer opgestart, worden er toernooien georganiseerd en oefenwedstrijden gespeeld. Dit geldt voor de jeugd en de senioren. Dan maar geen lange zomerstop zoals gewoonlijk. Die stop hebben we meer dan lang genoeg al gehad tegen die tijd. Met verenigingen in de buurt wordt daar al over gesproken, beter gezegd heen en weer geappt en gemaild. Voor de herstart voor de jeugd wordt gekeken of de Voetbalschool O.P.A. (Grol) hierin een belangrijke rol kan krijgen.

De nieuwe team-indeling loopt, maar mogelijk gebeurt de definitieve indeling bij de junioren pas na de zomervakantie. Dat heeft ook te maken met het plan om bij de junioren “vriendenteams” toe te staan, zoveel mogelijk spelers die dat graag willen bij elkaar in een team laten spelen. Dat geldt natuurlijk niet voor de selectieteams.

De nieuwe kledinglijn wordt voor alle spelende leden bij de Grol in het seizoen 2020-2021 gewoon ingevoerd. Ook die mega-operatie is in gang gezet.

Het voetbalbestuur en het organisatiebestuur trekken samen op in de organisatie van extra voetbal-activiteiten en de voorbereiding van het nieuwe seizoen.

Intussen hebben de natuurgrasvelden 3 en 4 al een grote onderhoudsbeurt gehad, zodat ze er weer gazongroen bij liggen bij het begin van het seizoen, als er tenminste niet weer zo’n woestijnzomer overheen komt.  Dus het accommodatiebestuur blijft ook in actie. Het aanbrengen van LED-verlichting op de velden is in voorbereiding en kan hopelijk nog vóór de winter gerealiseerd worden.

We hebben tussendoor nog tijd gemaakt voor het schrijven van een zacht protest naar de KNVB over het stopzetten van de competitie. Niet over de reden van stopzetting, dat is helemaal terecht. Niet over degraderen, niet over doorgehaalde periodekampioenschappen, maar wel over het helemaal niets doen met de stand. Gewoon streep erdoor en opnieuw beginnen volgend seizoen, dat was de lijn van de KNVB. Wij hebben dat de weg van de minste weerstand genoemd. Er was nog best iets van promotie mogelijk geweest, als je dat maar had gewild. Kijk maar naar andere sportbonden in Nederland. Competitie betekent niet voor niets “strijden om de eerste plaats”. We hebben er nog wel netjes op aangedrongen iets met de “opengevallen plaatsen” te doen. Dat zijn plekken in verschillende klassen op de zondag die ontstaan omdat verenigingen naar het zaterdagvoetbalvoetbal overstappen. We hebben keurig antwoord gekregen, maar dat was een herhaling van de uitleg van de beslissing.

Deze week heeft de KNVB een aanvullend bericht gestuurd over die opengevallen plaatsen. Verenigingen kunnen voor hun selectie-elftallen een verzoek indienen om in aanmerking te komen voor een opengevallen plaats. Dat verzoek moet vóór 1 juni ingediend worden. Het bestuur amateurvoetbal van de KNVB beslist daarover en zal daarbij beoordelen of hierdoor de belangen van andere verenigingen geschaad worden. Het algemeen bestuur van Grol zal overleggen met het voetbalbestuur en organisatiebestuur of er voor Grol 1 een verzoek ingediend wordt. De Grol wil eerst weten wanneer de belangen van andere verenigingen geschaad worden en daar op voorhand rekening mee houden.

Dit was dus het eerste Coronabericht. Het volgende bericht gaat over geld. Over de financiën van de Grol in deze bijzondere tijd. Het tweede bericht zal rond 24 april verschijnen. De bedoeling is elke twee weken een Coronabericht uit te laten komen.

Algemeen Bestuur Grol.

_____________________________________________________________

Heeft u iets nodig ?

Wees loyaal, koop lokaal !

Dan steunt u ook vele sponsoren van onze vereniging.

_____________________________________________________________