Ter afsluiting van drie jaar s.v. Grol

14-06-2020

Over twee dagen (dinsdag 16 juni) start de nieuwe Grol 1 selectie aan het nieuwe seizoen met een nieuwe trainer. Een mooi moment om nog even kort terug te blikken op de afgelopen 3 jaar met vertrekkend trainer Sander Hoopman. Uiteindelijk is zijn periode bij s.v. Grol toch nog beloond met een zeer verdiende promotie naar de 2e klasse. Wij willen Sander enorm bedanken voor zijn bijdrage hierin en voor drie mooie en succesvolle jaren en wensen hem heel veel succes bij zijn nieuwe club AD ’69.

Bron: Clubblad – Jaargang 40 – 2020 – Nr. 1

Door: Rik Gockel

Sander Hoopman had zich dit voorjaar natuurlijk anders voorgesteld. Grol koerste af op een kampioenschap in de derde klasse maar door COVID-19 verdween alle mooie vooruitzicht als sneeuw voor de zon. Volgend seizoen staat Sander bij AD’69 uit Aalten aan het roer.

Hoe kom je de coronacrisis door?

“Ik werk in de somatische zorg dus ik word iedere dag geconfronteerd met de impact van het coronavirus. In de woongroepen waar ik kom, zitten veel ouderen. Dat betekent voorzichtig zijn en jezelf goed beschermen. Ik heb gelukkig zelf nog geen symptomen ondervonden en in Winterswijk zijn we de dans redelijk ontsprongen. Omdat het voetbal nu nagenoeg geparkeerd staat, ben ik flexibeler inzetbaar en dat is voor mijn collega’s wel prettig. De afgelopen weken heb ik alvast gesproken met wat spelers van AD, vooral om wat duidelijkheid te krijgen over twijfelgevallen. De oefenwedstrijden zijn vastgelegd. Het is nu wachten tot we weer wat kunnen doen maar eerlijk gezegd zie ik ons dit jaar nog geen wedstrijden spelen.”

Drie jaar geleden kondigde je bij Grol aan jonge veelbelovende spelers uit de A-jeugd en het tweede in te gaan passen. In hoeverre is dat gelukt?

“Daar moet ik genuanceerd op antwoorden. Tycho Riteco is een mooi voorbeeld van een jonge speler die heeft laten zien dat hij beter is dan een speler die er al stond. Ook Myron Baten heeft veel gespeeld en zijn plek afgedwongen. Daarachter zitten een aantal talenten met veel potentie, die net 1 of 2 jaar langer nodig hebben. In de handelingssnelheid, duelkracht en positievastheid komen ze nog tekort. Ze zijn in mijn optiek tijdens trainingen en in wedstrijden niet sterker gebleken dan een speler die ik er dan uit zou moeten halen. Wat erbij komt moet beter zijn, zo simpel is het. Dat moet ik telkens afwegen en dat leidt soms ook tot teleurstellingen, omdat het verwachtingsniveau soms hoger ligt en mensen denken dat de talentvolle lichting al verder is.”

Heb je voor je gevoel alles eruit gehaald wat erin zat?

“Terugkijkend ben ik erg tevreden over het eerste en derde jaar. In het tweede jaar hadden we een periodetitel moeten pakken.

Tegen een aantal laagvliegers hebben we onnodig punten laten liggen. Dat kan ik mezelf en de groep verwijten. We misten overtuiging en, omdat we tegen het einde van het tweede jaar weer in vorm kwamen, hadden we goede kansen gehad in de nacompetitie.”

Heb je ergens spijt van?

“Dat we in een carnavalstenue hebben gespeeld. Ik had dat niet moeten toelaten. Het leverde veel gedoe op. Een aantal jongens vond het shirt niet lekker zitten, het leidde af. We verloren toen ook nog thuis van Ruurlo en dan weet je dat er kritiek komt.”

Welke ervaring vanuit Grol neem je mee naar je nieuwe club?

“De faciliteiten bij Grol zijn prima. Ik heb met een fijne staf gewerkt, een uitgebalanceerde groep gehad en met grote aantallen kunnen trainen. Alles was aanwezig om goed te kunnen presteren. AD’69 heeft de ambitie om derdeklasser te worden. Dan moet het organisatorisch en qua mentaliteit super zijn, want je redt het bij zo’n club niet alleen met voetballende kwaliteiten. Daar ligt voor mij de opgave.”