Nieuwe opzet sponsoring wedstrijdkleding jeugd Grol

17-08-2020

Tegelijk met de vervanging van de bestaande wedstrijdkleding is er gezocht naar een nieuw concept voor de sponsoring van de jeugdelftallen. De aanwezige basis is al vele jaren sterk, maar de hieraan verbonden hoeveelheid werk en de ambitie om de sponsorinkomsten vanuit kleding te verhogen waren de triggers om dingen anders te doen. In de voorbereidingsfase hebben we verschillende goede gesprekken gehad met betrokken personen binnen Grol, andere clubs en Leugemors.  Het nieuw uitgewerkte concept heeft de werknaam “doelgroep sponsoring” gekregen. We zijn trots op dit nieuwe unieke concept dat we in deze vorm nergens hebben gevonden. Inmiddels is het idee al wel 3 keer overgenomen als proforma richting voor een nieuwe kledinglijn bij andere clubs, natuurlijk erg leuk om te ervaren dat Grol een voorbeeld is voor andere clubs!

Doelgroep sponsoring voor de jeugd gaat uit van 2 sponsors per leeftijdscategorie (voor- en achterkant shirt). Voorheen werd gewerkt met één sponsor per jeugdelftal.

Ook krijgt iedere in een team spelend jeugdlid de beschikking over een trainingspak en tas van de Grol. Het faciliteren van trainingspakken en tassen voor de jeugd hebben we losgekoppeld van de tenues, de uitgifte hiervan zal op naam zijn en niet per team. Meer informatie hierover volgt later. Het totale concept heeft veel voor- en slechts beperkt nadelen. Hieronder iets over deze voor- en nadelen.

Jeugdspelers

Alle teams krijgen exact dezelfde faciliteiten, getalenteerd of mindergetalenteerd, het onderscheid dat er soms was, verdwijnt. Naast een volledig tenue krijgen alle jeugdleden de beschikking over een trainingspak en tas van de Grol.

Sponsors

De sponsoring is zoals hierboven geschreven ingericht per doelgroep ofwel leeftijdscategorie. Per leeftijdscategorie is gezocht naar 2 sponsoren. Eerst zijn de bestaande sponsoren benaderd voor deze nieuwe opzet, zij hebben natuurlijk het eerste recht.  Daarna zijn door gerichte benadering van sponsoren per categorie nieuwe sponsoren gezocht. We zijn hierbij samen op zoek gegaan naar wat een sponsor echt geboden kan worden, wederkerigheid, en doordat de hele leeftijdscategorie gesponsord wordt ook de kans op een kampioenschap met positieve publiciteit groter.

Onze partner voor de kleding, Sport 2000/Leugemors, wordt vermeld op elke broek. Ook hiermee is een win-win gecreëerd!

Voor de trainingspakken en tassen voor de jeugd zijn andere (losstaande) sponsoren gezocht. Alle trainingspakken en tassen krijgen dezelfde sponsor, geen onderscheid meer per elftal of leeftijdscategorie dus.

Kledingcommissie, inzet & kosten lijn

De kosten van de gekozen kledinglijn zijn in verband met de fusieaspecten (speciale elementen leiden tot de keuze voor niet standaard kledinglijn) hoger dan bij de vorige standaard Adidas kledinglijn. Adidas is een kwaliteitsmerk, passend bij Grol, de sponsoring en aanschaf gaan, op basis van de kwaliteitservaring van de afgelopen termijn, over een periode van 5 jaar.  

Door tenues per leeftijdscategorie gelijk te trekken, kan kleding gedurende het seizoen makkelijker worden uitgeruild (denk bijvoorbeeld aan variërende grote en kleine maten per team per jaar). Alhoewel de aanwezigheid van rugnummers dit ook weer wat bemoeilijkt. Het is ook eenvoudiger spelers uit te ruilen tussen teams binnen de leeftijdscategorie, ze dragen immers hetzelfde tenue.

Bijbestellen, vervanging, minimale voorraad houden van kleding, het wordt, allemaal eenvoudiger, hierdoor besparen we naar verwachting kosten ten opzichte van de huidige situatie, de hoeveelheid werk wordt verminderd en er zullen minder bijbestellingen zijn.

Op basis van de verwachte instroom van spelers is gerekend met een gemiddeld aantal teams per jaar per leeftijdscategorie.  Teams erbij en eraf zijn eenvoudiger af te handelen aangezien dit geen impact heeft op de gekozen sponsor.

Een nadeel is wellicht wel dat het voor de teamleiding minder eenvoudig wordt om kleding per team van dezelfde leeftijdscategorie bij elkaar te houden, aangezien de herkenbaarheid van de sponsor per team verdwijnt.

Trainingspakken en tassen worden op naam (persoonlijk) toegewezen per seizoen, en blijven (natuurlijk) eigendom van de Grol. Hiervoor is wel een aparte registratie noodzakelijk.

De vereniging Grol

De gehele jeugd zal met de nieuwe trainingspakken & tassen voor alle jeugdteams en nieuwe kledinglijn in het algemeen een grote stap zetten qua uitstraling, belangrijk in het licht van de fusie en passend bij onze ambities.

Opbrengsten

We creëren met het afsluiten van nieuwe 5-jarige contracten een goede basis die zorgt voor rust qua inkomsten en operationeel werk op vlak van kledingsponsoring.

Senioren

Voor seniorenelftallen blijft het bestaande sponsorconcept ongewijzigd, hier zorgt een hele vaste groep sponsoren voor een sterke basis. De beschikbare faciliteiten blijven ongewijzigd. Hier blijven we dus werken met één sponsor per team. Het is gelukt voor het overgrote deel van deze teams een sponsor te vinden, voor enkele zijn we nog op zoek, met name in de 35+ and 45+ categorie.

Planning

Het merendeel van de teamkleding is inmiddels bedrukt. De teamkleding wordt de komende weken uitgedeeld, startende op zaterdag 22 augustus. De uitgifte hiervan wordt gecoördineerd door de kledingcommissie, in nauw overleg met het commercieel team. Verdere informatie hierover volgt.

De tassen moeten nog worden bedrukt, maar zal ook zo snel mogelijk worden uitgedeeld.

Er is gekozen voor een nieuwe Adidas lijn voor de trainingspakken. Helaas is de beschikbaarheid van deze lijn vertraagd door Covid-19. Zoals het er nu uitziet is deze lijn vanaf februari 2021 leverbaar i.p.v. Juli 2020. We hebben besloten hierop te wachten, voordelen hiervan zijn groter dan de nadelen. Voordelen zijn o.a. de lagere kosten van de trainingspakken en garanties op kunnen bijbestellen voor de komende 5 jaar. Nadeel is dat we qua trainingspakken nog even moeten terugvallen op wat we nog hebben, tot de nieuwe lijn leverbaar is.

Dank

We zijn erg tevreden en trots op het resultaat tot dusver. We zullen nog extra aandacht besteden aan de introductie van de nieuwe kleding. Wij willen wel alvast alle kledingsponsoren bedanken voor de leuke gesprekken, het aangegane commitment en het warme hart voor de Grol. We zullen de kledingsponsoren komende periode verder aan u voorstellen!

Ook deze keer werken we voor de kleding samen met Sport 2000/Leugemors, de samenwerking loopt voortreffelijk! Emiel bedankt voor je rust, geduld, scherpte & creativiteit!

Verder willen we natuurlijk alle vrijwilligers van de Grol bedanken die hebben geholpen het realiseren van deze (mega) klus. De kledingcommissie verdient hier een bijzonder compliment, heel veel dingen zijn veranderd in korte tijd, uitvoerend zeker altijd niet makkelijk.

Wij wensen iedereen veel plezier en een succesvol seizoen in de nieuwe kleding! #SamenGrol.

 

Commercieel Team Grol

Pim, Sander, Bram, Joel, Joost, Marco, Hans, Hiljon en Erik.