In Memoriam Tonny Porskamp

15-10-2020

Met een geweldige herinnering en in grote dankbaarheid moet Grol afscheid nemen van één van de boegbeelden in haar geschiedenis

TONNY PORSKAMP

Hij overleed op 14 oktober 2020 op de leeftijd van 85 jaar in Hospice De Lelie in Winterswijk. Op zijn trouwdag 14 oktober 1963 met Lidy Kolkman. Zij overleed op 25 oktober 2008.

Tonny was al een tijd ongeneeslijk ziek maar bleef tot op het laatst betrokken bij zijn club Grol. Hij was ruim 66 jaar lid van onze vereniging. Met 19 jaar werd hij lid en speelde een aantal jaren in Grol 1 en Grol 2. Zijn grote verdiensten kwamen daarna, in bestuurlijke functies. In een periode van 44 jaar (1958-2002) was hij algemeen bestuurslid (4 jaar), secretaris (24 jaar) en penningmeester (16 jaar). Hij was met alle leden zeer begaan, zo kende hij bijvoorbeeld alle geboortedatums uit zijn hoofd. In de omgang met de leden was hij respectvol, geduldig en toegankelijk. Hij maakte alleen vrienden.

Bij de regionale voetbalclubs werd hij gezien als een stabiele steunpilaar van de Grol. Ze wisten wat ze aan hem hadden en hadden grote waardering voor hem.

Als bestuurder van onze vereniging was hij ook zeer betrouwbaar, sympathiek en evenwichtig. Hij trad het liefst niet op de voorgrond en genoot van het familiaire karakter van de vereniging. Het verenigingsleven in Groenlo ging hem ook aan het hart. Hij bezocht enthousiast vele activiteiten en evenementen.

In zijn werkzame leven heeft Tonny gewerkt bij de toenmalige gemeente Groenlo, bij het toenmalige Vincentius Ziekenhuis in Groenlo en daarna bij het huidige woonzorgcentrum De Molenberg. In al die functies was hij op de administratie werkzaam en was hij een vraagbaak voor de hele organisatie.

De erelijst van Tonny is geweldig. Bij de Grol als erelid en verenigingsman van het jaar. De zilveren en gouden speld van de KNVB. De vrijwilligersonderscheiding van de gemeente Groenlo. En een Koninklijke Onderscheiding in de Orde van Oranje Nassau.

‘Deze foto is gemaakt in 1993 bij de receptie van het 75-jarig bestaan van de s.v. Grol. In het bijzijn van zijn vrouw Lidy kreeg Tonny een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt door burgemeester Mw. Corrie van Zon van de gemeente Groenlo’.

Tonny zou gezegd hebben “hou nu maar op, dat is meer dan genoeg eer”. Dat doen we, maar van zijn betrokkenheid willen we nog een voorbeeld geven.

Tonny meldde zich keurig af voor de ledenvergadering op 5 oktober j.l.. Hij dankte daarbij voor “alle plezier die ik aan mijn geliefde Grol heb beleefd”.

Het bestuur schreef het volgende aan hem terug. “De betrokkenheid, inzet en warmte die jij je hele leven voor de Grol hebt getoond, is eigenlijk niet te beschrijven. Jij bent één van de belangrijkste doorbouwers na de oprichting van deze unieke vereniging. Stabiel, sociaal, krachtig en met een fantastisch imago. Die herinnering aan een echt verenigingsmens met weinig (wij citeren jou) ‘poespas’ zal nog heel lang duren in onze mooie vestingstad. En als wij jou als mens in al zijn opzichten in voetbaltermen mogen typeren, ‘jouw leven was een overwinning’.

Met deze wederzijdse afscheidswoorden is alles gezegd.

Wij wensen zijn kinderen Jeroen en partner Marion, Daniëlle en partner Rob, Suzanne  en partner Bas en zijn geliefde kleinkinderen Daan, Pleun, Britt en Kris veel sterkte in de komende tijd.

Namens het bestuur en de leden van Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.