Bjorn Koldeweij, videoanalyst bij Grol 1, met dank aan vader Fons

16-11-2020

Bron: Clubblad - Jaargang 40 - 2020 - Nummer 3

Door: Kyra Broshuis

De Grol wordt steeds professioneler; sinds dit seizoen maken de eerste drie elftallen gebruik van videoanalyse. Een prachtige tool om bij de trainingen te gebruiken maar een dure aanschaf. Dankzij een bijdrage van de woensdaggroep kon de Grol het systeem kopen.

Je eigen doelpunt terugzien. Bjorn Koldeweij (36), is samen met Noud Huijskes video-analist voor Grol. Hoe gaat dat in zijn werk?

Bjorn: “De wedstrijden worden opgenomen en die beelden kijken we terug. Middels speciale software kunnen we de aandachtspunten eruit halen. We analyseren de wedstrijd op basis van de gemaakte afspraken. We maken er vervolgens korte filmpjes van die William in zijn besprekingen en bij de trainingen gebruikt. Een heel mooi systeem; je kunt zo visueel maken wat er goed en fout gaat en werkt heel prettig. Ik heb vorig jaar de cursus gevolgd bij Jeroen Burghout, aangeboden door 100% Voetbal. Heel interessant, je gaat op een andere manier naar voetbal kijken.”

Het systeem wordt ook gebruikt voor Grol 2, waar Bjorn trainer van is en het is ook geschikt voor de jeugd. “Het is toch prachtig voor een jeugdspeler om zijn eigen doelpunt terug te zien? Ik wil andere trainers graag leren hoe het systeem werkt.”

Grol 2 moet op termijn naar de hoofdklasse, zo vindt Bjorn. Het wordt niet helemaal duidelijk over welke termijn hij het dan heeft. Het elftal staat op het moment van schrijven mede bovenaan. “We hebben een mooi team, een goede mix tussen jonge talenten en oudgedienden van het eerste, zoals Michel Kamphuis en Teun Pasman. Er spelen natuurlijk ook regelmatig jongens mee die eigenlijk bij het eerste zitten.”

Het Grolwagentje

Ook vader Fons Koldeweij (72) is, naast zijn muzikale activiteiten, intensief betrokken bij de club, onder andere als vaste waarde bij de woensdaggroep. “Een hele mooie groep mensen. We zijn normaal gesproken met 25 man en we zitten nu op 28. Iedereen heeft zijn eigen taken; we hebben schilders, metselaars, timmerlui en andere techneuten. Zelf ben ik, samen met Johan Wolters, de chauffeur van het bekende Grolwagentje. We halen bij veel vaste klanten het oud ijzer op en gelukkig weten ook steeds meer particulieren ons te vinden.

Wij beslissen als groep zelf waar het verdiende geld naartoe gaat. We hebben verschillende machines aangeschaft voor het onderhoud van het sportpark. Bjorn kwam met het verzoek voor de camera’s. Het werd ook wel tijd; die oude camera’s waren van slechte kwaliteit en voldeden absoluut niet. Het verzoek werd goed ontvangen in onze groep.”

Fons is ook nog eens assistent leider bij Grol 5. “Dat zijn echt allemaal voetballers op leeftijd en echte liefhebbers van het spelletje. Er zitten veel oud spelers van het eerste bij. En Mark van Uem…“

De beleving is terug

Vader en zoon Koldeweij zijn blij met huidige stand van zaken bij de club. Bjorn: “William is een zeer gedreven trainer. Hij steekt er alle energie in. Ik sta graag in dienst van het eerste. Veel jongens trainen bij het eerste en spelen bij mij. Ik zie echt vooruitgang; Titus Hoffman heeft bijvoorbeeld echt stappen gemaakt.”

Vader Fons slaat nooit een woensdag over. “Het is wel jammer dat onze driepoot, het oude Grol-autootje met drie wielen, ter ziele is. Met dat autootje zijn we echt populair geworden. We hebben met wijlen mijn broer Leo en Hakkie geprobeerd dat ding zo lang mogelijk in leven te houden. We stonden eens bij Hakkie in de put en hebben dat ding achterwaarts erop gezet. Tijdens het repareren moest ie heel iets naar achteren maar hij had maar drie wielen en die auto viel naar beneden. Hij viel mij op de pet maar Hakkie bleef natuurlijk ongedeerd! We hebben gelukkig wel een ander autootje nu. Daar hebben we ook een deel van de verhuizing van de Boys meegedaan. We zijn daar overigens altijd heel vriendelijk ontvangen met een lekkere kop koffie en iets lekkers. Ik hoop dat de ervaring andersom ook zo is.”

“Grol heeft de wind weer in de zeilen”, zegt het duo. “De fusie is goed verlopen en het is mooi om te zien dat de oud-Boysleden echt actief onderdeel willen zijn van de nieuwe vereniging. Dat stralen ze uit. De beleving bij de trainingen is terug en Grol 1 speelt weer mooie wedstrijden. Dat straalt uit op de hele club!.”