29-01-2021
Bron: Clubblad 4 – 2020
Door: Rik Gockel
Je kunt bijna geen product opnoemen waar geen etiket op zit of heeft gezeten. De papier- en verpakkingsbranche kan niet zonder. Je staat er vaak niet bij stil, maar toch is het zo. Pak je bij een kleine buurtsuper waar dan ook in Nederland een smoothie uit het schap, dan is de kans groot dat Hofprint Etiketten BV uit Groenlo het etiket heeft geleverd. Aan het roer van dit bedrijf met zestien werknemers staan Albert en Thomas Hof. Ze dragen de s.v. Grol al jaren een warm hart toe en sponsoren het stickervel dat als bijlage in dit clubblad is opgenomen.
Een mooie gelegenheid om met vader en zoon Hof in de wereld van de etikettenindustrie te duiken.
Liefde voor het vak
Begin jaren ’80 zorgen enorm hoge olieprijzen tot prijsstijgingen en een stagnatie van de economie. De hypotheekrente bereikt een recordhoogte van meer dan 13%. De wereldwijde economische crisis leidt tot een ongekende werkloosheid in ons land. Eén van die mensen zonder werk is de dan 27-jarige Albert Hof. Albert, van geboorte Arnhemmer, heeft een LTS-diploma grafische techniek op zak en al wat ervaring opgedaan bij diverse bedrijven, waaronder Sweetheart Monocon in Groenlo. Hij experimenteert wat met drukwerk op zijn zolderkamer en wordt bewust van het feit dat hij een buitengewone passie heeft voor dit ambacht. Hier ligt zijn toekomst, geen twijfel mogelijk. Via een drukkerij in Zutphen komt hij terecht bij Kimball in Zevenaar, waar hij zich verder specialiseert in het drukken van etiketten.
Nu of nooit
Hoewel Albert al eerder afweegt om zelf te ondernemen en dingen uitprobeert, duurt het tot z’n achtendertigste wanneer hij denkt ‘nu of nooit’. Bij zijn oude baas gaat een grote klant weg, die niet veel later een telefoontje van Albert krijgt. Kort gezegd komt het erop neer dat Albert het waagt voor zichzelf te beginnen wanneer hij van die klant een flinke, eerste order krijgt. En dat lukt, hij moet 70.000 etiketjes maken.
In korte tijd komt dan alles samen. Hij tikt een oude boekdrukmachine op de kop, koopt papier in, laat stansen maken en huurt een kale hal op industrieterrein ‘de Kiefte’ in Eibergen. Het installeren van de machine is een hele klus, maar al snel schieten de eerste etiketjes uit de drukpers. Albert is aan het werk, hij is aan het ondernemen, de drukkerij is in bedrijf.
Gestage groei
Als de aanwas van opdrachten aanhoudt en zelfs sprake is van een voorzichtige groei wordt de oude boekdrukmachine ingeruild voor een modernere flexodrukmachine. Vanaf dat moment gaat het als een raket. Na een kort verblijf aan de Olden Eibergsedijk, verhuist het bedrijf naar het voormalige pand van autospuiterij Abbink op Den Sliem. Een mooie plek maar als de groei doorzet, biedt het onvoldoende mogelijkheden om uit te breiden. Het komt regelmatig voor dat de papierrollen buiten staan. De expansiedrift van Albert doet de bank fronsen. Bedrijven in de grafische industrie laten slechte cijfers zien, waarom dan een flexibele opstelling als het om de financiering van uitbreiding gaat. En daar zit nou net de crux. Hofprint Etiketten is veel meer afhankelijk van de verpakkingsindustrie en die doet het al jarenlang goed. Klanten uit verschillende branches zorgen voor de nodige risicospreiding. Ze zijn onder andere actief in de verpakkingen voor de levensmiddelenindustrie, farmacie, chemische industrie, textiel en transport. Overal moet een etiketje op. Vaak is het ook wettelijk verplicht.
De verhuizing naar de Marhulzenweg
Albert blijft uitkijken naar wat anders en inmiddels komt ook Thomas op het toneel. Thomas heeft communicatiemanagement gestudeerd in Utrecht, daar zeven jaar gewoond en het is voor hem tijdens zijn studie geen uitgemaakte zaak dat hij met etiketten aan de slag gaat. Toch komt daar het kantelpunt. Hij ziet steeds meer in dat je met de verpakking van een product als het ware communiceert met de klant. Ook de technische kant begint hem meer te interesseren en niet onbelangrijk, het ondernemerschap spreekt hem aan. Thomas maakt het vervaardigen van de etiketten op Den Sliem nog een krap jaartje mee.
In 2014 krijgt Albert een tip om eens te gaan kijken in het lege pand van de Groenlose Meubelindustrie (GMI). Hij is huiverig, kent het pand nauwelijks en is de laatste tijd al vaker teleurgesteld. Dit keer is de bezichtiging het meer dan waard. Als ze door het stof heen kijken, zien ze dat de voormalige meubelfabriek van de familie Te Lintelo precies past bij hun wensen en ambities. Het is groot genoeg, er zit een mooi kantoor in en toiletten en kantine zijn gebruiksklaar. Hier kunnen Thomas en Albert een volgende stap zetten. Als de bezem door de loods is geweest, kan het inrichten van de productiehal beginnen. Het biedt nu plaats aan drie ambachtelijke, conventionele drukmachines, een hightech digitale printer en voldoende ruimte voor opslag en distributie.
Het geheim van een goed etiket
Om een goed eindproduct af te leveren, starten vader en zoon Hof een goed beeld te krijgen waarvoor de klant het etiket wil toepassen. Een kwestie van goed doorvragen. Klantkennis opbouwen. Welke uitstraling is van belang? Traditioneel, ambachtelijk of juist modern? Staat het product in de kou of juist in de zon? Vervolgens wordt het juiste materiaal erbij gezocht en de wijze van drukken. Daar komt de vakkennis van het drukken bij kijken. Hofprint is een bedrijf waar men het leuk vindt om onderzoek te doen, de uitdaging aan te gaan een bijzonder etiket te maken als de klant daarom vraagt. Er werken nog vakidioten die niet makkelijk ‘nee’ zeggen tegen een klus. Hiermee lukt het hun om zich te onderscheiden van de grotere, standaard drukkerijen en krijgen daardoor opdrachten uit heel Nederland, Duitsland en Denemarken.
Sponsor bij Grol
Thomas heeft de hele jeugdopleiding bij Grol doorlopen. Vanwege zijn studie in Utrecht is hij na de A1 gestopt bij Grol. Grol volgen doet hij nog mondjesmaat. Hij woont nu samen in Arnhem en de aanleiding om naar sportpark Den Elshof te komen is er niet meer zoveel. Albert heeft geen voetbalverleden, hij tennist, maar de Grol spreekt hem wel aan. Vader en zoon zijn blij met de prominente plek van het reclamebord naast het nostalgische scorebord van Grolsch, gaan met veel plezier naar de businessclubontmoetingen en ondersteunen het Marveldtoernooi. Ze vinden het oprecht leuk om een stickervel aan te bieden.
“We zitten hier toch wat in de luwte en kunnen ons best voorstellen dat mensen geen idee hebben wat we maken. We hebben wel eens na zitten denken over een open dag, maar gewoon als inlegvel laten zien wat je doet, is net zo leuk”, aldus Thomas en Albert Hof.