Een duik in het clubbladverleden met Rudi en Ronald Porskamp

01-02-2021

Bron: Clubblad 4 – 2020

Door: Rudi en Ronald Porskamp

Omdat met het tellen der jaren ons geheugen langzaamaan minder begint te worden, moest een telefoontje naar Jan Schut uitkomst brengen. In het door Jan en Hannie uiterst professioneel opgezette Grolarchief vonden we wat we zochten: dossiermap 165. Deze alleen bij insiders bekende map omvat alle ins en outs van clubblad. Een onuitputtelijke bron van wetenswaardigheden en goed bewaarde geheimen. Tijd voor een duik in het verleden.

Het begin

Op 24 november 1980 werd tijdens een informele bijeenkomst in de bestuurskamer de basis gelegd voor het clubblad zoals we dat nu anno 2020 nog steeds kennen binnen Grol. Die avond werd de redactionele invulling met tekst (Theo Huijskes, Ferry Froeling, Jan Laarhuis, Hennie Mensink en Ronald Porskamp), foto’s (Gerry van Dongeren), tekeningen (Jos Lensink) en de uiteindelijke lay-out (Gerard Hoenderboom) uitgebreid besproken. Net als de bijbehorende begroting, de adverteerders alsmede de bezorging. In het bijzijn van Henk Stokkers, de toenmalige voorzitter van de s.v. Grol, werd het definitieve startsein gegeven voor de oprichting van een eigen clubblad.

En al is met name de lay-out door de hedendaagse digitale mogelijkheden enorm verbeterd, met enige heimwee denken we terug aan de clubbladen uit de beginjaren. Al meteen bij het verschijnen van het allereerste exemplaar in het voorjaar van 1981 werd de lat enorm hoog gelegd. Er werd gezocht naar mogelijkheden om het clubblad verder te perfectioneren. Nu was dat laatste niet zo moeilijk te realiseren, omdat bij clubblad 2 melding werd gemaakt van maar liefst 75 zet- en taalfouten. Waarvan acte ….. !!!

Verder valt uit de notulen te lezen dat de commissie door wil gaan op de ingeslagen weg, maar dat men op moest passen voor te “droge” verhalen. Iets wat gezien de omzet in de kantine in die dagen toch eigenlijk onmogelijk was. Ook mocht bij de verhalen de ludieke inbreng niet worden vergeten.

Groltekkels

Al snel deden “Het kiekje” en de “Groltekkels” dan ook hun intrede. Het leverde naast de zo broodnodige “voetbal”humor ook heel wat gespreksstof op. Al had geen van de redactieleden ooit kunnen voorzien dat de clubbladcommissie op 5 januari 1989 werd verrast door een aangetekende brief van het plaatselijke advocatenkantoor. Dit naar aanleiding van een spraakmakende Groltekkel. Nog diezelfde avond werd in een spoedoverleg met betrokkenen alles meteen uitgesproken, maar het tekende toch de enorme impact van ons clubblad. Ieder kwartaal werd er reikhalzend naar uitgekeken. De soms drukke bezorgers werden er op aangesproken wanneer het blad een dag te laat in de bus lag.

Ingekomen stukken

Om de lezers aan te sporen tot het inzenden van copy, werden in de jaren ‘80 enkele kritische “brieven” geplaatst. In deze door de redactie zelf geschreven teksten werd het clubblad redelijk onderuit geschoffeld, om maar eens in voetbaltermen te blijven. Het leverde veel gespreksstof op (het Grolbestuur was des duivels), maar helaas weinig copy. De ingekomen stukken in de redactievergaderingen bleven in de jaren daarop volgend dan ook beperkt tot de inbreng van Annelies: een dienblad met negen halve liters. Daarbij mag zeker niet onvermeld blijven dat regionale dagbladen regelmatig aandacht besteedden aan de inhoud van ons clubblad. Zo werd eind jaren 80 in de rubriek “Hutspo(r)t” na enige kritische kanttekeningen richting de Grol vermeld: “Het zal vast niet lang meer duren of de paus komt de Grol heilig verklaren, schatten wij. Als hij dan maar niet de zwaar verontreinigde grond hoeft te kussen”. Toch mooi dat de Grol anno 2020 over kunstgras beschikt …..

Personele bezetting

Wie de lange lijst van commissieleden bekijkt, zal met enige verbazing zijn wenkbrauwen fronsen. Maar om een clubblad als dat van de Grol in stand te houden, dient er bergen werk verzet te worden. Daarnaast zorgden de wisseling binnen de clubbladcommissie ook voor nieuwe inspiratie. Al bleef de opzet van het clubblad door de jaren heen redelijk hetzelfde. Een gouden formule derhalve, waarop de initiatiefnemers van destijds best trots mogen zijn. En dat de sfeer tijdens veel commissievergaderingen uit het verre verleden meer dan voortreffelijk was, blijkt uit de vele bijzondere notulen. Ter illustratie hiervan een korte bloemlezing uit de verslaglegging van de bijeenkomst op 26 oktober 1986, waar bij agendapunt 7 “Mededelingen” te lezen valt:

“Ja”, aldus Jos L., “ik zou graag ….” Voorzitter: “Nee dus, Jos. We zullen het nog één keertje proberen uit te leggen. Alleen de voorzitter doet mededelingen. Jij mag bij de rondvraag wat vertellen.” Waarna bij punt 8 “Rondvraag” staat vermeld: Jos L.: “Ik heb geen vraag, wel een mededeling” (Hij wil ook gelijk hebben). “Ik ben een lichtbak aan het maken ….” Bert O.: “Net zoals die op de Grolsch …?” Jos L.: “Nee, een lichtbak om de tekst te plakken. Ik heb er eerst één geprobeerd met een ronde TL, maar daar kan ik de hoeken zo moeilijk van vast zetten. Is er geld om twee kleintjes te kopen?”. Rudi P.: “Ik denk het niet, Jos, maar zal ik als penningmeester eerst even een rondje in doen?”. Voorzitter: “Tijd om de vergadering te vervolgen in de kantine”.

De toekomst

Of het clubblad in deze tijd van digitalisering ook de komende 40 jaar nog blijft bestaan in de huidige vorm …..? De toekomst zal het leren. Al hebben de afgelopen 40 jaar geleerd dat de ontelbare verhalen, interviews, anekdotes, foto’s en tekeningen meer waren dan een stukje geschiedenis. Het clubblad is de Grol, de Grol is het clubblad.

Tot slot is een compliment aan het adres van alle medewerkers uit de voorbije 40 jaar meer dan op haar plaats. Zonder hen geen clubblad. Dat wij daar vele jaren deel van uit hebben mogen maken, het was ons een waar genoegen.