Hoe de vereniging de coronacrisis overwint - Bericht 12

04-02-2021

Bericht aan alle leden en vrijwiligers van Grol

Dit is het 12e ledenbericht. De vorige ledenberichten in het kader van het Corona-virus verschenen op 10 april, 25 april, 26 april, 8 mei, 21 mei, 13 juni, 27 juni, 1 oktober, 28 oktober, 8 en 15 december 2020 en 26 januari 2021. Voor actuele berichten over activiteiten verwijzen we iedereen graag naar de website.

WE GAAN VOOR DE CUP

De KNVB heeft op 2 februari ’21 een besluit genomen over de competitie in het seizoen 2020-2021. Voor de teams van Grol 1, Grol 2, Grol 3, Grol O19-1, Grol O17-1, Grol O15-1 en Grol O13-1 kan de competitie nog hervat worden. Dat houdt in dat de eerste seizoenshelft wordt uitgespeeld met daaraan verbonden promotie en degradatie.

Voor alle andere teams van de Grol -ook zaalvoetbal en de 35+ en 45+ competitie- geldt dat de reguliere competitie wordt omgezet in een competitie om de Regio Cup. De Grol zal al deze teams inschrijven voor deze competitie. De KNVB  heeft deze competitie opgezet omdat daardoor de reisafstanden bij de wedstrijden flink worden verkleind. En dat past beter in het beleid van de regering. De Regio Cup zal er zo voor zorgen dat het wedstrijdvoetbal eerder wordt hervat. De KNVB gaat ervan uit dat de trainingen voor volwassenen mogen worden hervat kort nadat de middelbare scholen weer open gaan. De Regio Cup wedstrijden beginnen dan binnen twee weken. De poules van de Regio Cup bestaan uit 6 of 8 teams die een thuis- en uitwedstrijd spelen. Dus 10 of 14 wedstrijden, vanaf het voorjaar tot in juni.

De genoemde selectieteams van de Grol horen in de week van 22-26 februari of hun reguliere competitie wordt hervat op 10-11 april. De trainingen voor Grol 1, Grol 2 en Grol 3 moeten dan op de normale wijze uiterlijk starten op 10 maart. Worden deze competities niet hervat, gaan ook deze teams de Regio Cup in. Van promotie of degradatie is dan geen sprake.

KAMPIOENEN

Alle Grol teams die hun poule in de Regio Cup winnen, zullen we behandelen als kampioenen. Met alles wat daarbij hoort. Dat is terecht want het worden zware wedstrijden in de poules waarin allemaal teams uit nabijgelegen plaatsen worden ingedeeld. Bij de pupillen, junioren en senioren. De ene derby na de andere.

EXPERIMENT

Naar aanleiding van allerlei voetbalvormen die bij de verenigingen zijn bedacht in de coronacrisis, gaat de KNVB kijken of ze daar volgend seizoen ook iets mee kunnen. Opvallend daarbij is een competitie van zeven tegen zeven of vijf tegen vijf op een half veld bij de O15, O17 en O19 jeugd. Als dat van start gaat, zullen we bij Grol zeker kijken of onze jeugd hier enthousiast over is.

TRAININGSSCHEMA

Op elk moment dat er iets verandert in de corona maatregelen past de voorzitter van de commissie jeugd, John ter Heerdt, het training schema aan. Hij doet dat altijd razendsnel zodat iedereen op tijd op de hoogte kan zijn van de wijzigingen in dat schema via de website.

TRAINERS EN LEIDERS

Het uithoudingsvermogen van onze trainers en leiders verdient een groot compliment. Nog steeds trainen alle jeugdteams en worden er creatieve trainingsvormen ontwikkeld zoals de online core trainingen. Ze worden daarbij geweldig ondersteund door het hoofd opleidingen Jos Heutinck, die stimuleert en enthousiasme uitstraalt.

Met zo’n jeugdkader overwint elke club elke crisis. We kunnen daar als Grol heel trots  op zijn. Onze vereniging zit goed in elkaar met alle vrijwilligers, sponsoren en supporters. Dat is meer dan eens gebleken in deze corona-periode. Het laatste stukje van deze periode gaan we ook goed doorkomen.

GROL VALT OOK LANDELIJK OP

De Grol is door zijn aanpak en alle activiteiten in de corona-periode ook opgevallen bij de KNVB in Zeist. Er is met drie clubs uit Nederland een uitgebreid gesprek daarover gevoerd. Daar heeft de KNVB een heel mooi artikel van gemaakt met prachtige foto’s van ons sportpark. Hier volgt de link naar dit artikel: Artikel KNVB

Algemeen Bestuur Grol.