In Memoriam Jan Wolterink

27-02-2021

Op 25 februari 2021 is op de leeftijd van 88 jaar in het Zorghotel in Gaanderen overleden

JAN WOLTERINK

Heel jammer voor jou, Jan

Nog maar een half jaar te gaan

Dan was je 75 jaar lid

Jij was de eerste geweest

Heel jammer ook voor ons, Grol

Hij was een prominent lid van de vereniging en in alles verbonden met de Grol. Zelfs op zijn sterfbed vroeg hij zijn kinderen nog wanneer zijn Grol jongens weer in actie kwamen. Daarmee bedoelde hij Grol 1 waarvan hij een zeer trouw supporter was. Thuis en uit, Jan was erbij. Jarenlang werd hij liefdevol door de familie Kamphuis naar de uitwedstrijden meegenomen. Langs de lijn was hij fanatiek wat meestal niet leidde tot een innige band met de grensrechter van de tegenpartij of met de scheidsrechter. Na de wedstrijd waren alle emoties en spanningen weg en kon iedereen weer een praatje en drankje met Jan doen.

Bij Grol en zijn familie waren de voorbereidingen al begonnen om op 15 augustus het jubileum van Jan ter ere van zijn 75-jarig lidmaatschap te vieren. Dit is nog nooit bij onze vereniging voorgekomen en daarom werd er echt naar uitgezien. In de eerste plaats door Jan zelf, die zijn band met de Grol als een onvoorwaardelijke verbintenis zag. “Wij horen gewoon bij elkaar”, dat was zijn gevoel. Daarom zijn we er als Grol heel gelukkig mee dat hij de opening van het jubileumjaar 100 jaar Grol in 2018 heeft mogen verrichten.

Jan werd in beginjaren dertig van de vorige eeuw geboren, maakte de tweede wereldoorlog als kind mee en moest daarna hard werken om een bestaan op te bouwen. Intussen had hij de bijnaam “De Bols” gekregen en werd een bekend figuur in de Groenlose gemeenschap. Hij wist wat hij wilde, was duidelijk maar zeker ook toegankelijk. Hij deed alles voor zijn gezin en liet samen met zijn vrouw Marietje Diepenmaat de beide kinderen in liefde en harmonie opgroeien. Het was voor Jan een groot verlies toen zijn vrouw ruim vijf jaren geleden overleed. Hij had veel steun aan zijn kinderen maar zeker ook aan zijn buurt, de Calixtusstraat die altijd voor hem klaar stond. Dat vond hij af en toe iets te vanzelfsprekend maar de buurt kon dat van hem hebben. Dat zegt ook wel wat over zijn band met zijn straat.

Vlak na de oorlog begon Jan op jonge leeftijd te voetballen. Alles was schaars en zeker voetbalschoenen. Met een geleende linker voetbalschoen van een Engelse soldaat en een gewone eigen rechterschoen werd er afgetrapt. Jan bereikte uiteindelijk Grol 1 waar zijn tomeloze inzet opviel en zijn technisch vermogen wat minder. In Grol 2 en 3 bouwde hij zijn voetballoopbaan rustig af.

We zullen hem als Grol niet meer zien en erg missen langs de lijn. We zijn dankbaar dat hij zolang bij onze vereniging heeft mogen horen. Voor een aandenken heeft hij zelf gezorgd. Een origineel shirt uit de jaren vijftig heeft hij bewaard om bij zijn jubileum aan de Grol te schenken. We zullen het met een mooie herinnering in ontvangst nemen van zijn beide kinderen. De bloemstukken bij zijn kist zullen na zijn uitvaart worden gelegd bij het gedenkmonument op het sportpark. Daarmee is de cirkel rond.

Jan, onze nestor is dood. Moge hij rusten in vrede.

Door de corona-omstandigheden is er geen mogelijkheid om persoonlijk afscheid van hem te nemen. Wel kan iedereen via de onderstaande link de familie schriftelijk condoleren:

De crematieplechtigheid vindt op dinsdag 2 maart 2021 in besloten kring plaats in Crematorium Hart van Berkelland in Haarlo.

Wij wensen zijn zoon Robert met zijn partner Marieke en zijn dochter Monique met haar partner Robert sterkte toe in de komende tijd. Laat jullie herinnering net zo mooi zijn als de onze.

Namens het bestuur en de leden van de Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.