Bijdrage aan 40 jaar clubblad s.v. Grol

02-03-2021

De afgelopen twee maanden hebben we diverse artikelen uit clubblad nummer 4 via de website en social media kanalen gedeeld. Hierbij het laatste artikel uit clubblad nummer 4 in 2020. Een bijdrage door oud-redacteur Ivo Versteegen. De voorbereidingen voor het eerste clubblad van 2021 zijn in volle gang. De verschijningsdatum is donderdag 1 april, de donderdag voor het Paasweekend.

Bron: Clubblad nummer 4 - 2020

Door: Ivo Versteegen

Het begon met een advertentie in het eerste clubblad van 2004 met de vraag voor nieuwe redactieleden. Het was een leuke en totaal nieuwe ervaring voor mij om zonder enige journalistieke achtergrond te gaan schrijven voor het clubblad. Op dat moment nog actief voetballer bij Grol 4, na een uitgebreide voorgeschiedenis in de jeugd en eerste elftal van de s.v. Grol, een 10 tal jaren als jeugdleider te zijn geweest en een jaar of 10 deel uit hebben gemaakt van de PMB van de s.v. Grol dacht ik wel te weten wat er allemaal leefde binnen de club. Maar door verhalen te gaan schrijven voor het clubblad kwamen er nog veel meer achtergrondverhalen, clubliefde, keihard werkende vrijwilligers, goed bedoelende sponsoren en prachtige familieverhalen binnen de Grol naar voren.

Waar het begon met een duo interview met Maurice Krabbenborg , die toen ook begon als redacteur, met één van de sponsoren van de s.v. Grol, breidde het assortiment van verhalen zich steeds meer uit. Verslaglegging doen over het Marveldtoernooi, maar ook interviews met echte clubmensen als Ben Bomers en Antoon ten Hoopen, aan de keukentafel van Ben, uitvragen over hun enorme hoeveelheden van taken en bezigheden voor de s.v. Grol. Wat een geluk heeft onze club met dit soort vrijwilligers die zoveel voor de club willen doen. Maar ook prachtige familie portretten met de familie Huijskes, Johan, Pim en Bas en Theo en Tom Kaak. Vaak had ik dan ook moeite om mij aan het maximaal aantal toegestane woorden te houden omdat ik graag alle info die zij mij vertelden over wilde laten komen in mijn verhalen.

Fantastische anekdotes, humor, heldhaftige verhalen en uitspraken kwamen er voorbij en alleen alle bijnamen toentertijd als: “Puck”, “Peentje”, “Sijbel”,“Fut”, ”Köpke”, “Mus”, “Wally”, “Hakkie”, “Kluntje“, “Potvis”, “Annie LP”, “Gavvel”, “Piet”, “Nico de Mol”, “Boele “, “Berlusconi”, “Tutu”, “Tacconi”, “Foekie”, “Theo de Tank”, “Voeger”, “Kippie”, “Tabletje” en natuurlijk “Nebs” en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een heel aantal.

Veelzijdige verhalen dus met als hoogtepunt een interview met Johan Derksen op de sponsoravond van het Marveld toernooi. Dit moest in de pauze van het programma en wel buiten gebeuren want Johan wilde wel zijn sigaar kunnen roken. Een erg aardige man die alle tijd nam, iemand die zijn hart op de tong heeft liggen en daarvan en van hem als persoon ben ik nog steeds fan.

Waar het in het begin een sport was om het geïnterviewde artikel zo snel als mogelijk in te leveren werd het uiteindelijk steeds meer een opgave om de deadline afspraken na te komen en het interview in te leveren. Een tijd lang mocht ik de voetbaltechnische verhalen doen bij de indeling van de interviews maar na de komst van een echte journalist, die ook nog eens Grol 1 speler was, gingen die verhalen naar hem toe. Toen ik ook nog eens bij een inhoudelijk stuk, wat perfect aansloot bij mijn beroep als fysiotherapeut, gepasseerd werd, was het voor mij tijd om het clubblad te gaan verlaten.

Aangenaam verrast was ik dat ik in 2017 door Theo Huijskes werd gevraagd om mee te helpen aan het prachtige jubileumboek van 100 jaar s.v. Grol. Met hierin o.a. een interview met de veelzeggende Familie de Vries, met allen een zeer duidelijke menig over onze club. En van de Grol trainers die in die 100 jaar bij de Grol getraind hadden, schreef Theo een stuk met een deel van mijn kant van de trainers van de laatste 20 jaar. Deze had ik ook voor een jubileum clubblad geïnterviewd toen deze 20 jaar bestond. Dit was het enige interview dat ik toen telefonisch gedaan heb met al die diverse trainers waar ik bij meerderen onder en met gewerkt had en tegelijk ook één van de hoogtepunten van mijn “journalistieke” carrière binnen de s.v. Grol.

Al met al was het een mooie tijd als redactielid van het clubblad en kijk ik er met veel plezier op terug. Het clubblad blijft een prachtig uitgevoerd exemplaar waar de s.v. Grol trots op kan zijn en waardering voor de redactie, fotografen en de vormgever mag dan ook absoluut niet ontbreken.