Als je wilt winnen, moet je lachend het veld opgaan

22-04-2021

Op woensdag 21 april is nabij de entree van ons sportpark in natuursteen het Cruijffiaanse citaat “Als je wilt winnen, moet je lachend het veld opgaan” in het straatwerk geïntegreerd.

Een mooi initiatief van Grol-mensen in hart en nieren Michel Hoffman en Rik Gockel. Het ontwerp is van John Ligtenberg en het Natuursteen met inscriptie is verzorgd door Slotboom Steenhouwers uit Winterswijk. De woensdaggroep heeft vandaag voor de plaatsing gezorgd. Mooi teamwork!

Julia Spekschoor in Ajax-tenue en Dex van Katwijk in Barcelona-tenue waren bij de eerste jeugdleden die de leus bekeken en ze gingen vervolgens lachend het veld op om deel te nemen aan de voetbalschool.

In clubblad 1 werd de slogan door Rik Gockel al toegelicht, vergezeld van een prachtige anekdote over Cruijff in Buurse. Dit artikel is hieronder nog een keer weergegeven.

Als je wilt winnen, moet je lachend het veld opgaan

In 1950 debuteerde Arend van der Wel op 17-jarige leeftijd bij Ajax. Hij kwam van De Volewijckers in Amsterdam-Noord en omdat hij vaak geen tijd had om thuis te eten, nodigde Manus Cruijff hem uit om aan te schuiven in de Akkerstraat vlakbij stadion De Meer. Arend werd een huisvriend van de familie en bekommerde zich om de jonge, schriele Johan. In 1955 is er interesse van Sparta voor Van der Wel. Op advies van Manus Cruijff, die aangeeft dat Amsterdammers niet in Rotterdam gedijen, legt hij de aanbieding naast zich neer. Kort daarop maakt hij een transfer naar Sportclub Enschede en gaat samenspelen met de befaamde Abe Lenstra. Van der Wel krijgt bij het tekenen van het contract een videocamera cadeau. Met deze camera worden de eerste unieke beelden van Johan Cruijff gemaakt.

De oude zwartwit filmpjes waar hij in Betondorp  als 10-jarige jongen de bal hoog houdt en een vriendje poort, zijn later de hele wereld over gegaan. Op 8 april 1957 schrijven Johan en zijn broer Henny in het geheim een ansichtkaartje naar Arend. Ze willen tijdens de grote vakantie graag logeren in Enschede. Dat lukt en omdat Arend inmiddels bekend is met de mooiste plekjes van Twente gaan ze op een zonnige middag naar het Buurserzand. Hier voetballen Johan en Henny in het mulle zand en doet Johan met zijn sterke, pezige lichaampje een prachtige Fallrückzieher in het idyllische Buursermeertje. Ook dit legt Van der Wel vast op camera. Op de website van Natuurmonumenten wordt het Buursermeertje tegenwoordig aangeduid als een magische plek. In de jaren ’70, ’80 en ’90 van de vorige eeuw hadden de jeugdleiders van Grol dat onbewust ook al gezien. Tijdens de voetbalkampen voor de C-junioren werd het strandje met het mulle zand gebruikt voor een partijtje voetbal of rugby. Op de plek van de Fallrückzieher deed de Grolse jeugd waterspelletjes. Dat alles op loopafstand van kampeerboerderij De Pol aan de Meijersgaardenweg. De kans is groot dat niemand uit die periode ooit heeft geweten dat Johan Cruijff hier vertoefde. Het fragment van Van der Wel in Buurse werd getoond enkele dagen na de dood van Johan in 2016 in een speciaal ingericht auditorium waar een ontroostbare Danny en de kinderen alle condoleances in ontvangst namen. Niemand hield het die dag droog in Barcelona.

Dit voorjaar wordt nabij de entree van ons sportpark in natuursteen het Cruijffiaanse citaat “Als je wilt winnen, moet je lachend het veld opgaan” in het straatwerk geïntegreerd. Johan Cruijff probeerde als trainer regelmatig de spanning van debuterende spelers af te halen door dit soort opmerkingen te plaatsen. Het is familie, of zoals je wilt, een uitgebreidere versie van zijn historische “Salid y disfrutad” (“Ga het veld op en geniet”). Hij zei dat als trainer van Barcelona tegen zijn spelers voorafgaand aan de finale van de Europa Cup 1 in 1992. Als je met plezier het veld opgaat, is de kans dat je wint groter.

Met de spreuk van Cruijff worden alle bezoekers van onze vereniging maar bovenal de jeugd deelgenoot gemaakt van het gedachtengoed van Cruijff. De tekst wordt gegraveerd in Ierse natuursteenbanden, die ook gebruikt worden als straatmarkering in de binnenstad van Amsterdam. Een historische knipoog naar het ‘stoepbandje schieten’ door Johan in zijn jeugdjaren in Mokum.