Generaal pardon definitief afgewezen

02-08-2021

Eind april deed Grol een officieel verzoek aan de KNVB een landelijk generaal pardon voor alle lopende schorsingen af te kondigen. Zodat het nieuwe seizoen als een ‘herstart met het hart’ kon plaatsvinden na twee verloren seizoenen door de corona-crisis. In de loop van juli werd duidelijk dat de KNVB daar niet aan wilde. De KNVB zag teveel complicaties bij de uitvoering van het verzoek van Grol. De Grol heeft toen op 14 juli aan de directeur van het amateurvoetbal gevraagd dat besluit te heroverwegen. De letterlijke tekst daarvan volgt nu.

Geachte heer Van der Zee,

Op 30 april 2021 deed onze vereniging aan de KNVB het verzoek om een generaal pardon af te kondigen voor alle lopende schorsingen. Na de lange coronaperiode zou deze maatregel volgens ons tot een 'herstart met een voetbalhart' leiden.

Op 17 mei 2021 reageerde de KNVB met een positief bericht. De KNVB was al bezig te werken aan een generaal pardon voor 'uitsluiting' en 'functie ontzegging'. Wie er nu het eerst was, laten we in het midden en vinden wij ook niet belangwekkend. Beide partijen stonden een 'boost' voor het amateurvoetbal voor na twee verloren seizoenen, zeker voor alle spelende leden.

Op het bekend maken van ons verzoek en van uw eerste reactie hebben wij heel veel positieve reacties gehad. Ook de waardering voor een invoelende sportbond hoorde daar met name bij. Het ging onze vereniging niet om eigen belang (wij hebben nauwelijks lopende schorsingen), het ging ons om een signaal van optimisme en trots op alle vrijwilligers die de voetbalverenigingen in Nederland in een heel moeilijke tijd op zeer diverse manieren overeind hebben gehouden.

Crisismanagement gaat onder andere om het geven van perspectief aan diegenen die betrokken zijn. Daar paste zo'n generaal pardon perfect in. Verenigingen hebben waardering voor hun sportbond die met een thema bezig is dat hen aan gaat.

Op 14 juli 2021 begrepen we van onze verenigingsadviseur en de teamleider van de KNVB Noord Oost dat een generaal pardon er niet gaat komen. U heeft als directeur- bestuurder amateurvoetbal een streep door alle interne voorstellen gezet. U ziet daar teveel complicaties in.

We zijn daar heel erg teleurgesteld over. We hadden graag gezien dat u uw beslissing van de andere kant had benaderd. 'We kondigen een totaal generaal pardon af voor schorsingen en uitsluitingen, zetten alle gele kaarten op nul en draaien alle andere sancties uit de coronaperiode(n) terug. We kijken daarna naar mogelijke uitzonderingen vanwege ongewenste effecten in het fair play'.  We zijn ervan overtuigd dat de KNVB hiervoor nóg meer lof had geoogst. Daarbij had iedereen begrepen dat het niet ging om maar zo straffen kwijt te schelden, maar dat straffen ook een keer verjaren en zo'n uitzonderlijke situatie in de historie  van de voetbalbond een uitzonderlijke maatregel rechtvaardigt.

Wij weten dat u niet voornemens bent uw beslissing openbaar te maken. U staat op het standpunt dat er niets te publiceren valt. De KNVB was al bezig een generaal pardon intern voor te bereiden en daar is een interne streep door gegaan.

Deze stellingname geeft ons nu de gelegenheid een zeer dringend beroep op u te doen uw besluit te heroverwegen. Er is nog twee maanden te gaan vóór het begin van de competitie. Er is nog tijd het anders te doen.

Met vriendelijke groet,

Hans Scheinck,
voorzitter Grol

Op deze vraag tot heroverweging van het besluit was tot aan 2 augustus nog geen reactie gekomen richting Grol. Intussen meldde de persvoorlichting van de KNVB wel aan dagblad De Gelderlander dat het verzoek van Grol is afgewezen.

De KNVB heeft op 2 augustus nu ook officieel gereageerd naar Grol. De heer Jan Dirk van der Zee, directeur bestuur amateurvoetbal schrijft het volgende bericht aan onze voorzitter. Daarin wordt duidelijk dat het verzoek tot een generaal pardon definitief is afgewezen.

Geachte heer Scheinck, beste Hans,

Dank voor je mail.

Ik waardeer de inhoud van de mail ten zeerste. De vele argumenten om wel een soort van generaal pardon door te voeren zijn er, maar wij hebben hier inhoudelijk echt goed naar gekeken. Er is natuurlijk veel sympathie voor een kwijtschelding van straffen, zeker na een vervelende coronaperiode. Toch hebben wij anders besloten. Niet omdat we een bond willen zijn die de regeltjes strikt wil naleven. Volgens mij hebben wij de afgelopen jaren ook laten zien, dat de KNVB anders functioneert dan voorheen. Maar een beslissing die het gehele amateurvoetbal betreft, en dat geldt voor een kwijtschelding van straffen, verdient een goede afweging van diverse factoren. Daarnaast is het ook een kwestie van belangenafweging. Waar leg je de grens? Hoe groot is het belang om dit nu te doen. Leeft dit in Nederland of zijn er andere zaken relevanter. Een strijd van ratio vs emotie.

Een kwijtschelding van straffen levert te veel gedoe op en praktisch gezien verdwijnen de straffen vrij snel in de eerste wedstrijden (bekertoernooi). Dus al met al hebben wij de afweging gemaakt om ons op andere zaken te richten en niet over te gaan tot een generaal pardon voor straffen.

Nogmaals, ik waardeer je mail met argumenten. Maar ons besluit staat vast.

Ik wil jullie een mooi seizoen toewensen, zonder al te veel corona gedoe.

Als Grol vinden we dit natuurlijk een zeer teleurstellende uitkomst. We hebben vele positieve reacties van andere verenigingen uit het land gehad. Het ging niet zozeer om die schorsingen maar om het signaal van optimisme dat de KNVB dan afgeeft. Nog nooit is in Nederland voorgekomen dat er twee competities achter elkaar niet zijn uitgespeeld.