Kruisjasavonden bij Grol kennen een rijke historie

14-08-2021

Maandelijkse activiteit gaat op 6 september weer van start

Bron: Groenlose Gids
Door: Theo Huijskes

Het is alom bekend, en dat niet alleen in Groenlo maar tevens ver daarbuiten, dat de binnenkort 103 jaar bestaande sportvereniging Grol meer is dan alleen een voetbalclub. Een en ander wordt onder andere in de praktijk gebracht door een fors steentje bij te dragen aan tal van gemeenschapsactiviteiten, die niet alleen gepaard gaan met de voetballerij maar ook met zaken die daar ver en zelfs heel ver vanaf staan. Onder het motto ‘Bi’j God en bi’j de Grol is alles meugelijk!’ moet er binnen de club altijd veel, heel veel kunnen en dat zeker wanneer dat de gemeenschapszin en bovenal de gezelligheid van eenieder ten goede komt. Deze keer hebben wij het hier over de maandelijkse kaartavond oftewel kruisjasavond, die vanwege de coronacrisis circa 1½ jaar niet heeft plaatsgevonden en die op maandag 6 september a.s. en vervolgens telkenmale op de eerste maandagavond van de maand weer zal plaatsvinden in het bekende, altijd gezellige Sportcafé op het sportpark Den Elshof.

Gastvrouw Annelies Porskamp en organisator Tonny Hartman van de maandelijkse kruisjasavond.

Begonnen met een kaartavond tussen FNV en Grol
Praten over de maandelijkse kaartavond doen wij met organisator Tonny Hartman en gastvrouw Annelies Porskamp. Beiden weten niet anders dan dat er reeds in de voormalige, tevens befaamde sportkantine onder de overdekte tribune een kaartje werd gelegd. En dat op diverse dagen van de week, waarbij de toen bestaande, bij velen erg populaire ‘Proatavond’ op de maandag extra in trek was. En bedenkende dat de desbetreffende kantine, in die tijd een unicum in de gehele regio, reeds met ingang van het seizoen 1967-1968 in gebruik werd genomen, heeft dat tot gevolg dat de kaartsport inmiddels zo’n slordige 54 jaar binnen de voetbalclub wordt bedreven.

“In die tijd werd er niet alleen op bijvoorbeeld de zaterdagmiddag gekaart, maar ook ’s avonds na de trainingen en in het weekend na de wedstrijden werd er veel gekaart”, aldus Tonny Hartman. “De komst van onder andere een televisie en andere zaken in de sportkantines heeft tot gevolg dat de kaartsport heden ten dage hoofdzakelijk nog door ouderen, netjes gezegd door senioren wordt beoefend. De aanstormende jeugd houdt zich tegenwoordig meer bezig met het doen van spelletjes op de eigen mobieltjes dan zich met een viertal gezellig bezig te houden met welke vorm van kaarten dan ook.”

Start officiële kaartavonden met het FNV
Vanaf het moment dat in 1970 de nieuwe sportkantine oftewel het huidige Sportcafé in gebruik werd genomen, werd er ook in georganiseerd verband gekaart. Een en ander vond in eerste instantie plaats tussen de kaarters van de FNV (Federatie Nederlandse Vakbeweging), waarvan wijlen Tom Porskamp destijds de grote initiator was, en de kaarters van ‘de Grol’, waarbij destijds al Tonny (Toon) Hartman de belangrijkste kartrekker was.
“Vervolgens is die traditie verwaterd en is er een start gemaakt met het organiseren van maandelijkse kruisjasavonden voor de echte liefhebber. En daarnaast worden er incidenteel kaartbijeenkomsten belegd, zoals meestal in de week tussen Kerst en Oud & Nieuw”, geeft Annelies Porskamp aan. Over hoelang deze avonden c.q. kaartpartijen reeds bestaan, denken Annelies en Tonny dat dit reeds een 35-tal jaren het geval is. Beiden zijn ook telkenmale van de partij. Daar waar Annelies in de persoon van Wilko Poortman een vaste kaartpartner heeft, kaart Tonny altijd met Stef Klein Gunnewiek. De te winnen prijzen bestaan iedere maand traditioneel uit vleesschotels van Slagerij Van Geemen uit Groenlo.

“Wij hopen met ingang van de eerstvolgende kaartavond in september weer zo’n veertig kruisjasliefhebbers te mogen begroeten”, aldus Annelies en Tonny in koor.