Kennismaking met Bert van Asselt van GUV

27-08-2021

‘Opbouwen vanuit de jeugd is veel beter dan talenten aankopen van buitenaf’

Bron: Clubblad 2021-2
Door: Kyra Broshuis

Eens in de zoveel tijd ontmoet je iemand die bijzonder gepassioneerd en bevlogen kan vertellen. Zo’n iemand is Bert van Asselt, algemeen directeur van GUV. Een saaie baan is het allerminst en ook bij GUV worden grappen gemaakt en is er sprake van een hecht en gezellig team. Persoonlijk contact is alles, zegt Van Asselt. “Binnen het team maar zeker ook met de nabestaanden.”

Bakker

Als Aaltense bakkerszoon koos Van Asselt ervoor om in zijn vaders voetsporen te treden en volgde de bakkersvakopleiding in Wageningen. Maar het bakkersvak bleek toch niet zijn ware roeping te zijn. Die kwam pas later toen hij, na het afronden van de HEAO en zijn werk bij een ingenieursbureau, bij GUV terecht kwam. “Dat was een schot in de roos. Het werk is prachtig en heel waardevol maar het is vooral zo mooi omdat GUV geen winstoogmerk heeft. Daarom kunnen we compleet anders werken dan de grote uitvaartbedrijven. En dan doen we ook!”

GUV, ook als je elders verzekerd bent

Van Asselt legt uit dat GUV ook uitvaarten verzorgd voor mensen die bijvoorbeeld bij Dela of Yarden verzekerd zijn. “En wij garanderen dat we altijd goedkoper zijn. Dat kan ook omdat we een non-profit organisatie zijn. Waar je verzekerd bent, is helemaal niet interessant. Het gaat erom dat je naaste een waardig afscheid krijgt. En dat kunnen wij als geen ander organiseren. Wij hebben oog voor alle betrokkenen, ook of misschien wel juist voor de familieleden die zich op de achtergrond houden. We willen dat alle betrokkenen tevreden zijn.”

Je kunt het maar 1 keer doen

Het is een mooi maar ook wel veeleisend vak. Zeker op emotioneel gebied, zo erkent Van Asselt. “We kunnen wel met de mensen meeleven maar we nehmen het verdriet niet mee. Elk sterfgeval is voor iemand erg. Een overledene is altijd iemands naaste, hoe oud hij of zij ook geworden is. Daarom kun je ook nooit zeggen dat het ene sterfgeval erger is dan het ander. Wij helpen de nabestaanden om een waardig afscheid te organiseren. En dat kan op heel veel verschillende manieren.Tegenwoordig wordt er vaker een borrel gedronken na een uitvaart maar eigenlijk is dat een oud gebruik. De katholieken deden dat 50 jaar geleden ook al.”

Het vak van uitvaartverzorger is populair, zo blijkt uit de vele open sollicitaties die dagelijks bij GUV binnenkomen. “Mensen die recent een uitvaart hebben meegemaakt zeggen dan: Dat wil en kan ik ook! Maar ze weten vaak helaas niet waar ze over praten. Ik hoor ook wel eens dat mensen zeggen: Wanneer het bij ons zover is, dan regel ik alles zelf wel. Dat is niet verstandig; je hebt als nabestaande niet de kennis in huis, je moet de weg weten en je kunt dan als nabestaande niet beginnen met het rouwproces. Laat het begeleiden aan onze professionals over. Natuurlijk kun je wel zelf bijdragen met (helpen met) de laatste verzorging, dragen van de kist, gedichten en verhalen, foto’s en muziek. Daarmee kun je voor je dierbare een mooi afscheid vormgeven. Je kunt een uitvaart maar 1 keer doen en dan moet het 100% goed geregeld zijn.”

Volleybal

Zijn werk is zijn passie en zijn hobby is sport maar niet per se voetbal. “Ik ben van huis uit volleyballer en heb jaren fanatiek gespeeld en werd later coach. Sport, en dan vooral teamsport, is belangrijk. Het is goed dat jongeren leren samen te spelen, te verliezen en te winnen. Daarom kiezen wij ervoor om geen dure reclame te maken maar verschillende aansprekende sportverenigingen te sponsoren. En daar hoort Grol uiteraard ook bij. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat een vereniging echt van en voor de leden is. De selectieteams opbouwen vanaf de jeugd, daar gaat het om. Dat is veel beter dan talenten aankopen van buitenaf. Ook die rivaliteit tussen bijvoorbeeld Grol, Longa en RKZVC is prachtig. Ik ben ook lid van de businessclub van Grol en al eens meegeweest naar een wedstrijd van Köln; prachtige ervaring! Ik kom graag bij Grol maar helaas niet vaak.

www.guv.nl