In Memoriam Riekie te Veluwe - Frank

21-10-2021

Op 19 oktober 2021 is in vrede en rust gestorven ons dierbare lid

MOEDER (RIEKIE) TE VELUWE – FRANK

Zij overleed op de leeftijd van 86 jaar in woonzorghuis Roderlo in Ruurlo. Ze woonde daar nog maar drie weken nadat haar gezondheid het niet meer toe liet thuis te blijven wonen op de vertrouwde plek aan de Groeneweg in Groenlo.

Riekie was een zeer zorgzame moeder van een hecht gezin en een echte voetbalfamilie. Haar vijf voetballende zonen hadden thuis aan haar een mentale coach, een verzorger, een was-service en een grote supporter in één persoon. Haar zes dochters waren getalsmatig in de meerderheid maar voor Studio Sport moesten ze toch even aan de kant. Moeder hield het overzicht en wist samen met vader Theo iedereen tevreden te houden. De kinderen vormden een samenwerkend en harmonieus elftal. De voetballers in het gezin hadden veel talent maar nog meer werklust en haalden allemaal het eerste elftal. Ze toonden binnen en buiten het veld een voorbeeldig gedrag. Vader Theo genoot elk weekend langs de lijn en moeder Riekie zorgde thuis voor een perfecte voorbereiding. De kinderen werden opgevoed in de principes van eerlijkheid, nuchterheid, hard werken en zeker ook humor.

Het mooie gezinsbeeld werd wreed verstoord toen vader Theo op 55-jarige leeftijd overleed. Een verdriet dat moeder Riekie als gelovig mens te boven kwam door veel te bidden. Dat gaf haar kracht om verder te gaan. Een bovenmenselijke kracht had ze daarna nodig bij het overlijden van hun dochter Suzanne op de heel jonge leeftijd van 29 jaar, van Laurens als oudste van de zonen met 54 jaar en in hetzelfde jaar van haar schoondochter Yvette met 41 jaar. Dit enorme gemis gaf ze steeds weer een plek door haar geloof. Elke week ging ze naar de kerk om de kerkdienst bij te wonen en een kaarsje op te steken. Haar levensmotto werd ‘niet klagen, maar dragen’. Een draagkracht die eigenlijk niet voor te stellen is. Moeder Riekie begreep dat ze er nog moest zijn voor haar andere kinderen en kleinkinderen. Ze kon langzaam maar zeker weer genieten van iedereen om zich heen. De lach kwam terug op haar gezicht. Ze gaf elke dag weer een kans om een mooie dag te worden. De laatste jaren ondersteund door zoon Erwin en zijn partner Joke die naast haar woonden en dochter Lidy. Daar was ze heel dankbaar voor. Dat was ze ook voor de fijne dagopvang twee keer per week op De Molenberg.

Ze is heel kalm in haar slaap overleden. Net zoals ze dat gewild had, steunend op haar diepe geloof. Een puur mens is niet meer bij ons, maar moeder Riekie zal ook bij onze vereniging nog heel lang in herinnering blijven.

Er is gelegenheid tot afscheid nemen en condoleance op zondag 24 oktober van 16.00-16.30 uur bij uitvaartcentrum Ventura DELA aan de Lichtenvoordseweg en op maandag 25 oktober van 10.10 -10.25 uur in de Calixtusbasiliek aan de Nieuwstad voorafgaand aan de viering.

Deze eucharistieviering in de Basiliek begint om 10.30 uur waarna ze naar haar laatste rustplaats wordt gebracht op de RK begraafplaats aan de Lichtenvoordseweg.

Na afloop is er een samenzijn in Sociaal Cultureel Centrum De Mattelier aan de Mattelierstraat in Groenlo.

Wij wensen de kinderen en hun partners, Lidy en Tonny, Ans en August, Mariëtte en Vincent, Erwin en Joke, Erik en Ellen, Roswitha, Ursela en Frank, Freddy en Carla, Jeroen, Hans en Alie en alle kleinkinderen en achterkleinkinderen veel sterkte toe in de komende tijd.

Namens het bestuur en leden van de Grol,

Hans Scheinck, voorzitter.