20-12-2021
“Het leukste vind ik faillissementen”
Bron: Clubblad 2021-3
Door: Rik Gockel
Tegen het einde van het gesprek vraag ik Eef Steentjes naar de verschillen tussen Grol en Longa. Eigenlijk een wat afgezaagde vraag. Toch is het antwoord het vermelden waard. Hij zegt: “Die fijnmazige en hechte organisatie met al die commissies, zo’n gelikte presentatiegids, een clubblad, dat prestigieuze Marveldtoernooi. Nee, dat strakke en die brede betrokkenheid hebben wij bij Longa toch minder. Ik denk dat onze selectievoetballers gemiddeld genomen evenveel talent hebben als jullie voetballers, maar dat ze er bij ons net wat meer voor over hebben om in het eerste te spelen en er dus een paar biertjes meer voor laten staan. Wat minder een grote bek, wat meer mentaliteit.”
Juust
Eef heeft eerst een jaar of twee kantoor gehouden in Borculo. Vanaf 2010 is hij één van de partners in SteentjesWoltersMulder Advocaten in Lichtenvoorde. Het kantoor is de afgelopen 10 jaar gestaag gegroeid. Er werken nu vier advocaten, één jurist en 3 medewerkers in de ondersteuning. Twee jaar geleden is een naamsverandering doorgevoerd. Eef: “We waren toe aan een nieuwe naam. Niet meer zo’n lange opsomming van alle partners. We hebben een reclamebureau gevraagd te helpen bij een nieuwe naam die dichterbij onze kernwaarden en klanten moest staan. Een aantal dagen hebben we lopen puzzelen met allerlei varianten. Het is ‘Juust’ geworden: kort, daadkrachtig, met een verwijzing naar justitie en met een Achterhoeks tintje.” Op de banners aan de Zilverlinde in Lichtenvoorde is nu met grote stelligheid te lezen: Juist. Daarom. Juust.
Bij Juust Advocaten & Mediators, zoals het officieel heet, werken ze niet aan spannende strafzaken. Het kantoor heeft een verschillend aantal disciplines in huis, vooral gericht op bedrijven en particulieren. Denk hierbij aan: Ondernemingsrecht, familierecht, arbeidsrecht, huurrecht en aansprakelijkheidsrecht. “We vullen elkaar goed aan en het is ook een stukje risicospreiding. De klantenkring bevindt zich grofweg in een straal van ongeveer 20 kilometer om Lichtenvoorde. Echt veel concurrentie in de Oost-Achterhoek hebben we niet. Dan moet je al denken aan Doetinchem, Enschede en Zutphen.”
Eef ziet dat de klanten zich ontwikkelen en veranderen. “Ze zijn steeds beter geïnformeerd en verwachten meer. Wij spannen ons maximaal in om een goed resultaat te behalen. Maar dat betekent niet dat je altijd de garantie hebt, dat een zaak met een positieve uitkomst afloopt. We leggen daarom veel vast en nehmen onze klanten vooraf goed mee hoe de kansen liggen. Het betekent ook dat we ons zelf steeds weer moeten bijscholen.”
Curator
Eef is zelf gespecialiseerd in het ondernemingsrecht. Expertise die nodig is als geschillen ontstaan tussen bedrijven of tussen bestuurders en aandeelhouders onderling, maar ook bij bedrijfsovernames. Regelmatig wordt hij gevraagd om als curator op te treden wanneer een bedrijf in een faillissement terecht komt. “Dat vind ik echt het mooiste om te doen. De adrenaline giert dan door mijn lijf. Je staat ineens voor een groep mensen om te vertellen hoe het verder gaat. Is een doorstart mogelijk? Zijn er kandidaten die het over willen nemen? Heel hectisch allemaal. Goede juridische kennis is in deze situaties onmisbaar, maar je moet ook oog hebben voor de praktische kant. Dat moet je wel liggen, want alleen met theorie ga je het niet redden.” De laatste twee jaar zijn er weinig faillissementen geweest. Veel bedrijven zijn door overheidssteun overeind gebleven en de economie heeft zich na een kleine dip snel hersteld. Eef: “Ik vermoed dat we volgend jaar en het jaar daarop een inhaalslag krijgen. Er zijn namelijk ook ongezonde bedrijven gesteund. Het klinkt een beetje gek, maar ik heb die faillissementen wel gemist in mijn werk.”
Businessclub Longa ’30
In 2009 is de businessclub van Longa ’30 opgericht in een aparte stichting. Vanaf 2014 is Eef voorzitter. Bij Longa hadden ze als één van de eerste clubs in de regio door dat een simpel reclamebordje onvoldoende is om genoeg sponsorgeld te genereren voor de club. Eef Steentjes legt uit hoe het werkt: “De businessclub is een mooie manier om elkaar ongedwongen te ontmoeten. Grosso modo kunnen de sponsoren kiezen uit twee pakketten: Je wordt ‘Keisponsor’ (800 euro per jaar, twee personen toegang) of ‘Leeuwsponsor’ (1600 euro per jaar, vier personen toegang). Daarnaast hebben we drie ‘Kroonsponsoren’ en een ‘Hoofdsponsor’. Drie tot vier keer per jaar organiseren we een goed verzorgde activiteit. Dan leggen we de 200 businessclubleden in de watten. Van alle sponsorinkomsten gaat een groot deel rechtstreeks naar de vereniging. Dat is ongeveer een kwart van de begroting van Longa’30. Die dienen dat door de hele vereniging heen te besteden.” Het model werkt aanstekelijk. Steentjes ziet de laatste jaren ook bedrijven aanhaken die niets met voetbal hebben. “Dat is natuurlijk pure winst voor de club, want die hadden anders waarschijnlijk niks gedaan.”
Tafeltennis, voetbal en hardlopen
Eef is in zijn jonge jaren een begenadigd tafeltennisser geweest. “Het sociale aspect heeft mij naar het voetbal gedreven. Als tweedejaars C-speler sloot ik aan bij Longa en heb toen nog een aantal jaren in de juniorenselecties gespeeld. Ook kwam ik al vrij snel in de Gelderse selectie met o.m. Marc Overmars. Maar ik miste toch wel wat ‘vlieguren’ om me nog echt te kunnen onderscheiden. Dat had te maken met mijn jaren tafeltennis. Te lang hinkte ik op twee gedachten. Toen ik in Utrecht ging studeren, trainde ik vaak alleen nog op vrijdag en kwam ik na enkele jaren in het tweede uiteindelijk in een lager elftal terecht.” Nu houdt Eef zijn conditie op peil met hardlopen en voetballen met het 45+ team.
Sponsor van Grol
Juust sponsort Grol met een reclamebord en Eef is lid van de businessclub. Dat zelfde doet hij ook bij RKZVC en FC Winterswijk. Verder heeft het kantoor twee stoelen bij De Graafschap. “We hebben de laatste jaren rondom de wedstrijden tegen Grol en RKZVC wat extra happening georganiseerd. Dat werkt heel goed. Die onderlinge rivaliteit is geweldig. Maar we gunnen elkaar ook wat. Binnenkort komt een gezamenlijk magazine uit, waarin we verschillende thema’s tussen club en sponsor belichten.”