Bestuur Groenlose voetbalclub kiest voor hoofdveld

09-10-2007

Gemeentelijk subsidie voor kunstgras s.v. Grol

Ondanks dat er in de gemeente Oost Gelre voor 2008 drastische bezuinigingen worden voorgesteld in de sportsector, kan de sportvereniging Grol een forse subsidie van de lokale overheid tegemoet zien voor de aanleg van een nieuw kunstgrasveld.

Een en ander werd bekendgemaakt bij de presentatie van de programmabegroting 2008 en de meerjarenraming 2008-2011 van de gemeente Oost Gelre. Op dinsdag 13 november a.s. is de gebruikelijke begrotingsvergadering van de gemeenteraad gepland.

Met de beschikbaarstelling van een gemeentelijk krediet voor de aanleg van kunstgras gaat er volgens Grolvoorzitter Theo Huijskes een langgekoesterde wens in vervulling.

“Bij Grol is sprake van een te grote overbelasting van de aanwezige velden, zodat de gesteldheid ervan de laatste jaren met grote sprongen achteruit gaat. Daarnaast neemt met name bij de jeugd het aantal spelende leden en dus het aantal teams nog steeds toe en zijn de thans aanwezige velden derhalve niet voldoende om in de omvangrijke trainings- en wedstrijdbehoefte te voorzien. Bovendien zijn er in de directe omgeving geen mogelijkheden meer om ruimtelijk gezien het aantal velden verder uit te breiden. Verder hebben wij reeds in juli 2006 bij het gemeentebestuur een officieel verzoek voor subsidie ingediend voor een grondige algemene renovatie van het hoofdveld, waarbij wij als bestuur tegelijkertijd hebben aangegeven dat de voorkeur daarbij uitgaat naar de aanleg van een kunstgrasveld, compleet met een nieuwe lichtinstallatie en alle overige bijkomende voorzieningen.”

Wanneer nu de gemeenteraad in november het licht op groen zet, kan het nieuwe kunstgrasveld er al in 2008 liggen. En dit dus ook nog eens in het jaar waarin de vereniging 90 jaar bestaat. Voorzitter Huijskes zegt dat er vanzelfsprekend nog uitvoerig met de leden over het hoofdstuk kunstgras zal worden gecommuniceerd.

“Het is niet alleen een aangelegenheid voor de gehele vereniging, maar ook nog eens een aangelegenheid waarbij de leden zich uiteraard erg betrokken voelen. Er wordt nog steeds heel verschillend over kunstgras gedacht en daarbij hebben veel leden de knop nog niet omgezet. Daar staat tegenover dat er onder de spelende leden en dan met name onder de jeugdige leden veel voorstanders zijn van kunstgras. Kunstgras biedt in mijn ogen alleen maar voordelen op tal van terreinen en dit ook nog eens in de breedste zin van het woord. Daarbij wil ik wel de aantekening maken, dat wanneer wij kunstgras aanleggen op het hoofdveld op het sportpark ‘Den Elshof’, dit dan ook het allernieuwste en dus beste kunstgras moet zijn dat er op dit moment voorhanden is. Om de vereniging op een zo breed mogelijke schaal in deze nieuwe ontwikkelingsfase te betrekken, ben ik er persoonlijk een voorstander van om een commissie van aanbeveling in het leven te roepen met daarin een ruime vertegenwoordiging van onder meer bestuursleden, trainers en spelende leden.”

Het hoofdveld van de sportvereniging Grol in Groenlo, dat in 2008 zal worden voorzien van het allernieuwste kunstgras.