Bezuinigingen laten sport niet ongemoeid

14-10-2007

Dat de financiële positie van de gemeente Oost Gelre onder druk staat, zal ook aan de verschillende sportverenigingen binnen de gemeente niet ongemerkt voorbij gaan.

Omdat met name de rijksbijdragen in 2008 en volgende jaren een sterk dalende tendens zullen vertonen, zijn bezuinigingen onvermijdelijk om de gemeenteraad jaarlijks ter vaststelling een sluitende begroting te kunnen aanbieden.

Bij de aanbieding van de concept programmabegroting 2008, die op dinsdag 13 november a.s. door de gemeenteraad van Oost Gelre zal worden behandeld, heeft het college van burgemeester en wethouders een pakket aan bezuinigingen voorgesteld, dat overeenkomt met een bedrag van ruim 1,7 miljoen Euro. Burgemeester en wethouders zijn van mening dat men de burger niet wil confronteren met een onevenwichtige belastinggroei. Het is daarom dat men een aantal maatregelen voorstelt. Hierbij een tweetal maatregelen die de sportieve sector binnen de gemeente treffen. Het gaat hier overigens om nog te realiseren bezuinigingen uit voorgaande dekkingsplannen.

Maatregelen voor zwembad en sportverenigingen

Zo wordt er voorgesteld om een besparing van Euro 165.000,00 door te voeren op het gemeentelijke zwembad ‘t Meekenesch. Hiermee denkt het college van b&w zich geheel aan te sluiten bij de visie van de raad, die reeds bij de vaststelling van het raadsprogramma en vervolgens bij eerdere begrotingsbehandelingen besloten heeft tot een bezuiniging op het nadelig saldo van het zwembad. Het college wil spoed zetten achter deze bezuinigingsmaatregel en denkt daarbij aan drastische maatregelen. Men is er een voorstander van om met ingang van 2008 de bestaande dan wel nieuw ontstane vacatureruimte niet meer in te vullen met uitzondering van essentiële onmisbare onderdelen van de bedrijfsvoering. De beperking van de beschikbare formatie zal tot gevolg hebben dat de openingsuren van het zwembad in 2008 en volgende verder zullen afnemen. Gedacht moet daarbij worden aan het sluiten van het zwembad tijdens de schoolvakanties en op de zondag. Ook de gebruikelijke openingstijden tijdens de werkdagen staat onder druk.

Verder wil het college door privatisering van de sportvelden een besparing doorvoeren van Euro 100.000,00. Zoals bekend is privatisering van alle sportaccommodaties binnen de gemeente Oost Gelre bij de vaststelling van het raadsprogramma met stip op de urgentielijst geplaatst. Om nu de taakstellende middelen daadwerkelijk binnen te halen, wordt voorgesteld om de huurvergoeding voor de sportvelden drastisch te verhogen. Het betreft hierbij voornamelijk de sportaccommodaties, in casu de velden van de verenigingen binnen de voormalige gemeente Lichtenvoorde. Burgemeester en wethouders stellen dat deze taakstelling reeds voor 2006 en 2007 gepland stond, maar toen is opgeschort. De financiële positie van de gemeente staat niet toe dat dit in 2008 nogmaals gebeurt. Tevens hoopt men hiermee te bereiken dat er ook van de verenigingen zelf de behoefte en daarmee het initiatief zal uitgaan om tot privatisering van de accommodaties over te gaan. Privatisering biedt de verenigingen immers de kans om met inzet van eigen mensen een besparing op de uitgaven te realiseren. Zoals bekend lopen de sportverenigingen uit de voormalige gemeente Lichtenvoorde wat betreft de privatisering achter bij onder meer de collega sportverenigingen in de voormalige gemeente Groenlo.

Geen geld voor KBO en Longa’30

De gemeenteraad van Oost Gelre heeft medio 2007 middelen beschikbaar gesteld voor de marsroute met het oog op de ontwikkeling, realisatie en exploitatie van het nieuwe sportcomplex Eschpark in Lichtenvoorde. De uitkomsten van de marsroute worden uiterlijk begin 2008 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.

Het samenwerkingsverband Katholieke Bond voor Ouderen KBO afdeling Lichtenvoorde met de sportvereniging Longa ’30 hoeft vooralsnog niet te rekenen op financiële steun van de gemeente. Zoals bekend hebben beide organisaties een gezamenlijk plan bedacht dat voorziet in een totale renovatie van het clubgebouw van Longa ’30 inclusief de kantine, bestuurskamer en vergaderruimtes, zodat straks de KBO overdag en Longa ’30 in de avonduren alsmede in de weekenden gebruik kan maken van de gerenoveerde, vernieuwde accommodatie. Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat de voorgedragen oplossing, met name gelet op de grote claim die op de gemeentelijke financiële middelen wordt gedaan, niet haalbaar is. In de aanbiedingsbrief, behorende bij de begroting 2008, beperkt het college zich tot de toezegging om de gemeenteraad binnen afzienbare tijd te informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Voor de sportvereniging Grol in Groenlo gaat een langgekoesterde wens in vervulling. De Grolse voetbalclub kan in 2008, nota bene het jaar waarin de vereniging 90 jaar bestaat, een kunstgrasveld aanleggen. Het college stelt dat de renovatie van het hoofdveld op het sportpark ‘Den Elshof’ reeds een aantal jaren geleden was gepland. Bij Grol is sprake van een te grote overbelasting van de aanwezige velden, zodat de gesteldheid ervan met grote sprongen achteruit gaat. Daarnaast neemt met name bij de jeugd het aantal spelende leden en dus het aantal teams nog steeds toe en zijn de thans aanwezige velden derhalve niet voldoende om in de trainings- en wedstrijdbehoefte te voorzien. Bovendien zijn er in de directe omgeving geen mogelijkheden om het aantal velden uit te breiden. Het Grolbestuur streeft ernaar om het hoofdveld te voorzien van het allernieuwste kunstgras. Tevens wil men het hoofdveld voorzien van een moderne lichtinstallatie.

Het hoofdveld van de sportvereniging Grol in Groenlo, dat in 2008 zal worden voorzien van het allernieuwste kunstgras.