Grol gaat lastig financieel seizoen tegemoet

05-10-2022

“Iedereen moet kunnen blijven voetballen”

Op maandag 3 oktober 2022 vond de Algemene Ledenvergadering van Sportvereniging Grol plaats. In sportcafé Den Elshof waren circa 60 leden aanwezig. Een groot deel van de tijd werd besteed aan de financiën van de club.

De vergadering begon met een aantal mededelingen en een korte toelichting op het jaarverslag seizoen 2021-2022. Er waren veel sportieve hoogtepunten en het ledenaantal van Grol bedroeg op 1 september precies 1400. De instroom bij de jongste jeugd is stabiel.

Penningmeester Tom Hoffman bracht verslag uit over het afgelopen boekjaar, dat goed geëindigd is met een positief resultaat van 9 000 euro. Daarnaast bracht hij verslag uit van de bestedingen van het fusiebudget, dat met de afronding van het Wilgenpark ook financieel tot een afronding is gekomen. Met de nieuwe LED verlichting, het nieuwe Wilgenpark, en 50 000 euro in een spaarpot voor vervanging kunstgras Veld 1 is het fusiegeld zeer goed besteed.

De begroting voor het huidige seizoen heeft tot de nodige hoofdbrekens gezorgd bij het bestuur. Hogere materiaalkosten en met name significant hogere, maar vooral onzekere, energielasten hebben tot een onzekere begroting geleidt. Er is echter een sluitende begroting gepresenteerd met 500 euro in de plus. Hiervoor moest echter wel een deel van de voorziening Jeugdvoetbal worden ingezet voor de accommodatiekosten (lees energiekosten). Belangrijk uitgangspunt hierbij was dat alle leden moeten kunnen blijven sporten in deze financieel lastige tijden, en dat bovenop de 1,5% contributie verhoging afgelopen juni, geen extra contributie verhoging is doorgevoerd. Het bestuur zal komende winter continu een vinger aan de pols houden en waar nodig extra praktische maatregelen treffen om de energiekosten binnen de perken te houden. Daarnaast zal de werkgroep Zo Groen Als Grol met extra urgentie kijken of er naast de LED verlichting extra energiebesparende maatregelen mogelijk zijn.

Een andere werkgroep dat gevormd is, is een werkgroep die samen met de Gemeente Oost Gelre aan de slag gaat om de werving en behoud van vrijwilligers te verbeteren. Grol kampt, met name bij het recreatieve jeugdvoetbal, met een gebrek aan vrijwilligers.

Ook in het Algemeen Bestuur zijn er momenteel twee vacatures. Tijdens de ALV werd Tom Hoffman herkozen als penningmeester en werd Bert de Hek als opvolger van Floris Geessink gekozen als SEAG vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur. Petra Lammers, bestuurslid Gezondheid en Gedrag, is na 1 seizoen gestopt en men is op zoek naar een opvolg(st)er. Voorzitter Hans Scheinck is aftredend en niet herkiesbaar. Het bestuur is in gesprek met een goede en serieuze kandidaat, maar kan op dit moment verder nog geen mededelingen doen. Tot de nieuwe voorzitter bekend is, zal Hans Scheinck nog in functie blijven, doch uiterlijk tot 1 januari 2023.

Onder het genot van een drankje en een hapje werd de goed voorbereide en goed geleide vergadering nog even nabesproken.