AANLEG WORDT MEDIO 2008 VERWACHT!

26-10-2007

HOOFDSTUK KUNSTGRAS HOUDT DE GEMOEDEREN BIJ S.V. GROL BEZIG

De laatste weken is het hoofdstuk kunstgras onderwerp van gesprek binnen de Groenlose voetbalvereniging S.V. Grol. Aanleiding hiervoor is het gegeven dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oost Gelre heeft besloten om op de begroting voor 2008 een vorstelijk bedrag te reserveren voor de aanleg van een kunstgrasveld op het sportpark ‘Den Elshof’ aan de Oude Winterswijkseweg. Naar verwachting zal de gemeenteraad tijdens de op 13 november a.s. te houden begrotingsvergadering het groene licht geven voor het hiervoor benodigde krediet. Dit zou betekenen dat het sportcomplex van de Groenlose voetbalclub reeds medio 2008 kan worden voorzien van kunstgras.

Al begin juli 2006 heeft het Grolbestuur bij de gemeente Oost Gelre een aanvraag om subsidie ingediend, die moet voorzien in de kosten van een algehele en tevens grondige renovatiebeurt van het hoofdveld, waarbij tegelijkertijd de aanleg van een totaal nieuwe drainage is ingecalculeerd. Tijdens de gesprekken tussen enerzijds het gemeentebestuur en anderzijds het Grolbestuur werd ook nog eens uitvoerig de noodzakelijkheid van de uitbreiding van het aantal speel- en trainingsvelden belicht. De bezettingsgraad van de huidige velden rijst namelijk de pan uit met het gevolg dat de gesteldheid ervan zienderogen achteruit gaat. Daarnaast neemt het aantal spelende leden, en dit met name bij de pupillenafdeling, nog steeds toe. Toen gaandeweg de onderhandelingen vast kwam te staan dat er ruimtelijk gezien geen mogelijkheden zijn om het aantal natuurgrasvelden verder uit te breiden, kwam de optie kunstgras steeds nadrukkelijker in beeld.

Mits de aanschaf en de aanleg van het allerbeste kunstgras van dit moment haalbaar is, zal het Grolbestuur ervoor kiezen om dit aan te leggen op het hoofdveld. Volgens Grolvoorzitter Theo Huijskes biedt deze keuze de vereniging alleen maar voordelen.

“De belangrijkste reden om voor het hoofdveld te kiezen, is het feit dat de capaciteit van ons sportcomplex gigantisch omhoog gaat. Wanneer er nu 200 uur per jaar van het hoofdveld gebruik wordt gemaakt, is dat straks minimaal 1200 uur. Dit betekent een uitbreiding van maar liefst 1000 uur en mogelijk nog meer. Met de aanleg van kunstgras op bijvoorbeeld veld drie kun je dat voor de vereniging erg belangrijke voordeel vergeten. De keuze voor het hoofdveld gaat bovendien gepaard met het gegeven dat er op de overige velden veel minder gespeeld en getraind gaat worden, waardoor de kwaliteit ervan met sprongen vooruit gaat. Bovendien hebben we straks gedurende het gehele jaar en dat niet alleen in de zomer, maar ook in de winter altijd een goed bespeelbaar hoofdveld voor zowel wedstrijden als trainingen. Daarnaast zal het hoofdveld tevens worden voorzien van een nieuwe moderne lichtinstallatie, hetgeen de waarde en de uitstraling van het sportcomplex alleen maar ten goede komt. Daar komt nog eens bij dat wij met z’n allen het voetbaltechnische niveau van de vereniging naar een hoger niveau willen tillen. In dat verband is het toch erg belangrijk dat niet alleen de eerste selectie, maar ook de diverse jeugdselecties niet alleen onder ideale, maar ook onder dezelfde omstandigheden kunnen trainen en spelen. Voorbeelden bij andere amateurvoetbalverenigingen hebben inmiddels al bewezen dat dit de kwaliteit van het voetbal alleen maar ten goede komt. Maar nogmaals, wij streven naar een hoofdveld met daarop super kunstgras, waarbij wij vooralsnog uitgaan van het kunstgras, waarover bijvoorbeeld FC Volendam de beschikking heeft. Dat kunstgras ligt inmiddels ook al op de hoofdvelden van bekende amateurvoetbalverenigingen als IJsselmeervogels, Spakenburg en FC Lienden, alsmede op tal van hoofdvelden in Amsterdam, Hilversum, Veldhoven, Kerkrade, Amstelveen, Bergen op Zoom, Almere en ga zo maar door. Daarnaast is het ons ideaal om ook op de oefenhoek een kunstgrasvoorziening te creëren. Wanneer dit tegelijkertijd wordt aangepakt, dat mijns inziens de nodige extra kosten bespaart en wanneer hiervoor een stukje sponsoring, alsmede medewerking van de zijde van de vrijwillige onderhoudsgroep kan worden ingezet, moet het toch mogelijk zijn om daar tevens een kunstgraskooi van circa veertig bij twintig meter te realiseren.”

Als dus alles volgens plan verloopt, zal de S.V. Grol bij het 90-jarig bestaan in 2008 een erg belangrijke voorziening rijker zijn. Maar alvorens het zover is, zal het Grolbestuur over deze aangelegenheid nog uitvoerig met haar leden van gedachten wisselen.

Huijskes daarover: “Dit hebben wij de leden reeds toegezegd tijdens de onlangs gehouden algemene ledenvergadering. En aan die toezegging zullen wij ons ook houden. Het is de bedoeling dat wij tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering (29 oktober a.s. red.) een plan van aanpak met daaraan gekoppeld een tijdsplan vaststellen. Onze gedachten gaan daarbij uit om een soort commissie van aanbeveling in het leven te roepen met daarin een vertegenwoordiging van alle geledingen, selecties en teams binnen de club. Wij willen uiteindelijk een goed overwogen en met name zo breed mogelijk gedragen beslissing nemen in het belang van de gehele vereniging.”