Interview Gelre Metaal

13-12-2022

“We profileren ons als partner en hechten veel belang aan co-makership met onze klanten”

Bron: Clubblad 2022-3
Door: Mark Wessels

Wij zijn zeer verheugd dat wij Gelre Metaal hartelijk welkom mogen heten als eerste Business- club Top Partner. Een kennismaking.

Grol mag zich gelukkig prijzen met veel sponsors die de voetbalclub steunen. Een van deze sponsors is Gelre Metaal; een prachtig maakbedrijf dat trouwens nog niet zo lang in Groenlo gevestigd is. In 2014 kocht Grollenaar Frans Stortelder het Lichtenvoordse bedrijf van Alfons Spexgoor. In 2018 werd Eiki in Neede ook overgenomen door Stortelder. Besloten wird om de twee locaties te integreren en in 2019 werd op industrieterrein de Laarberg begonnen met de bouw van een nieuw pand dat uiteindelijk in mei 2020 werd geopend.

Hier is nog een leuke anekdote over te vertellen. ‘Toen ik de mensen van Gelre Metaal in Lichtenvoorde vertelde over mijn plannen om in Groenlo een nieuwe fabriek te bouwen, hadden een aantal van hen daar veel problemen mee. “Dan moeten we voortaan elke morgen tegen de wind in fietsen”, daar voelden ze niets voor. Toen ik opmerkte dat ze dan ’s avonds de wind in de rug hadden, was iedereen echter snel overtuigd’. Dat was trouwens ook meteen het begin van een lastige periode omdat corona zijn intrede deed en het land op slot ging. Sinds 1 januari van dit jaar zit zoon Teun Stortelder in de zaak. Teun heeft op de Hogeschool Rotterdam gestudeerd en heeft daarna een aantal jaren als scheepsbouwkundig ingenieur bij een scheepswerf in Dordrecht gewerkt. “We hebben hier iemand met een technische achtergrond nodig”, zegt Frans hierover. Frans heeft jarenlang in de vleesverwerkende industrie gewerkt en was tot voor kort directeur bij de Vion Food Group. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen Food en metaal? Dit zijn toch twee totaal verschillende werelden? Frans: “ Ik ben van huis uit bedrijfseconoom en mijn stelling is dat eigenlijk alles draait om mensen, calculatie en organisatie. Dat is in elke sector zo dus ook in de metaal en in de vleesverwerking.”

Wat zijn jullie sterke punten als metaalverwerkend bedrijf?

Teun: “Ons basismateriaal is vlakke plaat; de diktes variëren van 1 mm tot 10 mm. We richten ons op het lichte constructiewerk waarbij het uitgangspunt is dat een persoon een product moet kunnen tillen en verwerken, eventueel met kleine ‘hulpmiddelen’. Voorbeelden van bewerkingen die wij doen: Lasersnijden, boren, zagen, knippen, stansen, tappen, frezen, kanten, lassen (ook RVS) en ponsen. Daarnaast hebben we het accent gelegd op automatisering en werken we inmiddels met een aantal zogenaamde cobots.” Frans haakt daarop in: “We profileren ons als partner en hechten veel belang aan co-makership met onze klanten.”

Waarom hebben jullie gekozen voor nieuwbouw in Groenlo?

Frans: “We moesten wel nieuw gaan bouwen omdat we in Lichtenvoorde uit ons jasje waren gegroeid en we wilden Eiki ook integreren. De Laarberg ligt centraal tussen Lichtenvoorde en Neede en is goed bereikbaar voor onze medewerkers. We hebben de interne logistiek in ons nieuw pand zo ingericht dat er zo efficiënt mogelijk kann worden gewerkt. Verder hebben we een innovatief planningssysteem dat ons nu al veel heeft gebracht. Teun: “We hebben de productie hier zodanig ingericht dat we in totaal zeven productcellen hebben met ieder hun eigen bewerkingsstappen. Bijvoorbeeld een cel voor het knippen en snijden, een cel voor het boren en tappen etc. Verder hebben we een eigen product onder de naam RASTERR op de markt gebracht; de zogenaamde gaaslockers. Wij positioneren deze lockers als een open opbergsysteem voor come & go areas. Het unieke van deze robuuste rasters is dat ze transparant zijn en door het gaas ook open zodat ze dus goed kunnen luchten en drogen.”

Hoe ziet de toekomst er uit? Teun: “We hebben ambities om door te groeien. Onze klanten zitten in de regio zoals Van Raam in Varsseveld maar we bedienen ook OEM-ers in de rest van het land. Een aantal van deze klanten stelt hoge kwaliteitseisen die onze eigen organisatie ook weer naar een hoger niveau brengt. Het kwaliteitscertificaat ISO 9001 heeft bij ons ook duidelijk meerwaarde. Daarnaast zijn we een ISO NEN 1090 gecertificeerd lasbedrijf. Verder is ons personeel is erg loyaal en het gemiddelde dienstverband is lang; dat zegt wel iets.” Frans: “ In de Achterhoek zitten heel veel prachtige maakbedrijven met veel kennis. We moeten als regio echt veel meer samen optrekken en elkaar versterken. Dus we moeten meer samenwerken; dat geeft niet alleen meer binding maar maakt de regio Achterhoek sterker en het is uiteindelijk ook veel duurzamer!”

Teun Stortelder voetbalt al jaren bij Grol. Niet op selectieniveau, maar net als grote broer Luc op basis van inzet, en vaak het verschil makend. Zijn absolute hoogtepunt was Grol A4, seizoen 2011 – 2012. Grol A4 was namelijk ‘gezegend’ met een technische staf bestaande uit niet minder dan Stephan Arink, Ewald ‘Mus’ Eskes, Erwin te Veluwe en Henri ‘Wally’ Walterbos. Teun ‘voetbalt’ nu alweer 10 jaar in Grol 7. Hij speelt zelf niet meer maar is leider, samen met Nik Reukers, Floris Geessink en Ron klein Gebbink . Bijnaam van het elftal: Catenaccio. Vader Frans is al jaren lid en sponsor.