Kampioenschap wordt beslist op Tweede Pinksterdag

Grol heeft tegen DVC ’26 aan een gelijkspel voldoende

Grol - NEC (Nijmegen) 2-0

Tekst: Theo Huijskes
Foto’s: Stefan Kempers (meer foto's op Facebook)

Dankzij een thuisoverwinning tegen NEC Nijmegen (2-0) en een door naaste concurrent, tevens kampioenskandidaat DVC ’26, in de wacht gesleept gelijkspel tegen Spero Elst (3-3), heeft Grol op Tweede Pinksterdag (maandag 29 mei a.s.) in Didam, en dat in de laatste competitiewedstrijd van dit seizoen, aan een gelijkspel voldoende om de kampioensvlag in de tweede klasse H van de KNVB te kunnen hijsen. Het kan daarom niet anders dan dat zich op Tweede Pinksterdag een enorm legioen Grolsupporters richting Didam begeeft om daar op het sportpark ‘de Nevelhorst’ de formatie van trainer/coach William Krabbenborg aan te moedigen bij het bereiken van dit voor de voltallige selectie, inclusief trainers, begeleiders en verzorgers, alsmede de gehele vereniging Grol en geheel voetbalminded Grolle ultieme doel.

Omdat met nog één wedstrijd te gaan zowel Grol als DVC ’26 46 wedstrijdpunten hebben, maar Grol een beter doelsaldo (plus 3 doelpunten) heeft, kan dus zelfs een gelijkspel de kampioenstitel voor de Grolformatie opleveren. Afgezien van deze extra interessante bijkomstigheid, is er vooraf vanzelfsprekend geen enkel voetbalscenario te bedenken, die de Grolformatie met gebruikmaking van dit gegeven succes verzekert. Kortom, alles moet worden ingezet op een overwinning, zodat de totale Grolkolonie voldaan en tegelijkertijd feestend de terugreis kan aanvaarden. En wat niet vergeten mag worden, is het feit dat het kampioenschap automatische promotie betekent naar de eerste klasse van de KNVB.

Een wedstrijd met een gauw te vergeten tweede helft

Tegen NEC kreeg het in groten getale opgekomen publiek op het sportpark Den Elshof een wedstrijd te zien met twee totaal verschillende helften. Was de eerste drie kwartier nog enigszins aantrekkelijk, en dat mede vanwege de twee gescoorde doelpunten, de tweede helft was bepaald geen reclame voor het alom omarmde amateurvoetbal. Vanzelfsprekend geen ramp, want de bij rust bereikte 2-0 voorsprong bleef tot het eind onaangeroerd en maakt Grol zich op voor een zinderende finale ter afsluiting van de huidige voetbalcompetitie. Bij Grol ontbraken naast de langdurig geblesseerde spelers Max de Vries, Mart Willemsen en Siebe Lantink ook potentiële Grol 1-kandidaten, zoals Rico Lammerdink, Tiem Rots, Titus Hoffman, Thiemo Wessels, Kaj Riteco en Tygo ten Bulte in de basisopstelling. Van hen werden in de tweede helft Lammerdink, Hoffman, Wessels, Riteco en Ten Bulte alsnog ingezet om iedereen zoveel mogelijk speelminuten te laten maken.

Wat niet onvermeld mag blijven, is dat Grol in de eerste helft reeds na drie minuten scoorde. Het was spits Luc Berentsen, die een door Jordy Schutten genomen vrije trap koppend in een doelpunt omzette. Werden er vervolgens drie opgelegde kansen gemist door achtereenvolgens Mick Wissink, Luc Berentsen en Jordy Schutten, in de 38e minuut van de eerste helft was het Tycho Riteco, die voor de 2-0 voorsprong en zo later bleek eindstand zorgde. Met het oog op de Grand Finale van maandag a.s. is het weinig zinvol om verdere aandacht te schenken aan het verloop van de tweede 45 minuten.

Wat echter niet onopgemerkt mag blijven, is het feit dat de wedstrijd onder de deskundige leiding stond van Mitchell van Laar uit Hengelo Ov. oftewel de leidsman die destijds in deze competitie het nog steeds veelbesproken thuisduel Grol - DVC ’26 in goede banen moest leiden. Afgelopen zondag floot deze arbiter een perfecte wedstrijd en liet daarbij zowel de gele als de rode kaarten op zak.

Wedstrijdinformatie

Opstelling Grol tegen NEC Nijmegen:

Doel: Wessel Baarslag;
Achter: Ramon Landerwers, Mike Kempers, Wouter Pillen en Kjell Riteco;
Midden: Mark Hietland, Mick Wissink (67e min. Rico Lammerdink) en Roel Bruins (46e min. Titus Hoffman);
Voor: Tycho Riteco (76e min. Thiemo Wessels), Luc Berentsen (82e min. Kaj Riteco) en Jordy Schutten (67e min. Tygo ten Bulte).

Uitslagen 2H

Grol – NEC 2 - 0