Jan en Hannie Schut: het wandelende archief van Grol

14-11-2023

Bron: Clubblad 2023-3
Door: Mark Wessels

Jan en Hannie Schut hebben ‘een verleden’ bij de Eibergse Boys en Sportclub Eibergen en zijn van kinds af aan betrokken geweest bij deze voetbalverenigingen. De vader van voormalig Grol 1 speler Ramon Landewers was bijvoorbeeld een pupil in het elftal van Jan in Eibergen.

Jan: “We hebben na ons trouwen in 1972 vijf jaar in Borculo gewoond maar ik ben in Eibergen blijven voetballen, op recreatief niveau trouwens. Ik ben later als gemeentearchivaris gaan werken bij (toen nog) de gemeente Groenlo; we zijn toen ook verhuisd naar de Govert Flinckstraat in Groenlo waar we nu al 45 jaar met veel plezier wonen. Ik heb jarenlang bij de Grol in het zogenaamde ‘onderwiezerselftal’ gevoetbald. Dat elftal bestond uit leraren van het Marianum en een aantal ambtenaren. We hadden echt een gezellig team en zijn zelfs een keer kampioen geworden. Ik ben nooit een hoogvlieger geweest; heb ooit nog wel eens het tweede elftal in Eibergen gehaald maar verder altijd in lagere elftallen gevoetbald. Een broer van mij, Gerrit Jan Schut, had meer voetbaltalent. Hij speelde bij Eibergse Boys jarenlang als laatste man en heeft nog een aantal wedstrijden bij Go Ahead Eagles op proef meegespeeld, maar daar toch niet verder gekomen. Gerrit Jan is helaas jong overleden.”

Dus eigenlijk ben je bij een seniorenelftal begonnen en op die manier er als vrijwilliger langzaam in gerold? “Onze zoon Wouter ging voetballen en onze dochter Marieke was ook gek van het spelletje. Zij ging altijd naar het eerste elftal kijken. Wouter ging later in de horeca werken. Dat was onregelmatig en veel in de weekenden werken, dus voetbal kwam op een laag pitje te staan. Ik ben in die tijd samen met Marieke jeugdleider geweest bij de pupillen. We hebben veel buiten het voetbal georganiseerd zoals een ranjaroute door Groenlo; dat was een leuke tijd.“

Hoe ben je nu uiteindelijk op het archief terecht gekomen?

“Ik ben jaren geleden door wijlen Ferry Froeling, toenmalig bestuurslid, gevraagd of ik het archief van s.v. Grol op wilde zetten. Daar had ik in eerste instantie nog niet zo veel trek in. Ik zat overdag als gemeentearchivaris al in de papieren en daar kwamen dan ook nog eens die van Grol bij. Daarnaast had ik zo iets van: daar kan nog wel ’s heel veel rotzooi los komen. Toen ik in de VUT ging kwamen ze nog een keer langs en toen hebben Hannie en ik in 2014 besloten om het samen op te pakken. En dat hebben we geweten! Het was echt een grote puinhoop. We zaten alles uit te zoeken in de bestuurskamer want er was nog helemaal niks. Alle secretarissen, penningmeesters en andere bestuurders hadden thuis wat liggen. We hadden dus op een bepaald moment stapels papier in de bestuurskamer liggen en daar moesten we orde in gaan scheppen; wat hoort bij wat? We hebben er voor gekozen om van grof naar fijn te gaan. In de praktijk kwam het er op neer om stapels te maken per onderwerp zoals subsidies, gemeente, etc. We zijn echt vanaf nul begonnen maar hadden natuurlijk wel de ruimte om alles naar eigen inzicht in te delen. Uiteindelijk is het karwei in 2015 afgerond maar we zijn er wel een jaar lang iedere dag mee bezig geweest. We hebben niet alle werk op het voetbalveld gedaan maar ook veel thuis. Theo Huijskes heeft voor het jubileumboek heel veel uit het archief kunnen putten. Nu is eigenlijk bijna alles digitaal, dus hebben we eigenlijk veel minder werk. Ik ben zeker niet van het digitaliseren; ben meer een man van de papieren. Om een beetje een idee te geven van de omvang van het archief: alle papieren zijn in vijf brandvrije kasten opgeslagen. Een klein gedeelte van het archief beslaat Grolse Boys en de rest is s.v. Grol. Voor het archief van de Boys hebben we veel ondersteuning van Harry Paf gehad. Pas geleden had Harry ons nog nodig omdat hij een foto zocht van het eerste elftal dat voor een oude vrachtwagen van Rouwmaat poseerde. De bewuste foto zou in de Groenlose Gids komen in verband met het 75-jarig jubileum van de Rouwmaatgroep. Na veel zoekwerk in het archief kwam ie uiteindelijk boven water; dan is het gewoon leuk als je daar mensen mee kunt helpen.”

Wat doen jullie nog meer voor Grol?

Hannie: “We houden voor het archief, voor zover mogelijk, alle krantenknipsels bij van de eredivisievoetballers die bij Grol zijn begonnen. Dus dan hebben we het over de broertjes Daan en Mats Rots, Maxime Bennink, Michael Verrips en Sophie te Brake. Jan is een tijdje geleden een keer bij opa Bart Hogenkamp geweest om de ordners te laten zien. Mats en Daan aten daar toevallig mee en zagen krantenknipsels die ze nog niet eerder hadden gezien. Deze dossiers houden we dus bij voor het Grolarchief.

Verder ben ik nog steeds een supporter van FC Twente; ik kwam eerder al regelmatig in ‘het Diekman’. We gaan zelf al meer dan dertig jaar naar Grol 1 kijken; we zijn in principe altijd bij de thuiswedstrijden en pakken de uitwedstrijden ook heel vaak mee. Kennissen en familie weten dat ze zondag ‘s middags niet langs hoeven te komen want dan zijn we niet thuis.“

Voetbal is in ons hele leven verweven!