Ajax en Manchester United in finale F- competitie

13-12-2007

Na een weekje rust, in verband met het vieren van de verjaardag van kindervriend Sinterklaas, vonden op woensdag 12 december de kruisfinales plaats. Onder redelijk goede weersomstandigheden werd er om 18.00 afgetrapt door de topploegen die uitkomen in de F- woensdagcompetitie. Manchester United, Real Madrid, Ajax en Celtic speelden om een plek in de finale. Liverpool, PSV, Leeds United en Feyenoord mochten uitmaken wie volgende week om de vijfde en zesde plaats gaan strijden.

Voor de aftrap was de spanning van het gezicht af te lezen bij de coaches van de teams. Ze hadden hun teams zo goed mogelijk proberen voor te bereiden op deze o zo belangrijke wedstrijden en waren ervan bewust dat de spelers het vanaf het eerste fluitsignaal zelf moesten doen. Deze spelers daarentegen hadden hun zenuwen vrij goed onder bedwang. Al vanaf minuut één wisten zij het publiek te vermaken met goed voetbal, leuke acties, maar vooral met zeer veel spannende momenten voor de goals.

Manchester United en Real Madrid speelden op het tweede veld hun kruisfinale. De wedstrijd begon voortvarend voor beide ploegen. Zowel Real als Manchester wisten diverse kansen te creëren. In de afronding waren de Engelsen echter een stukje scherper. Bijna iedere kans werd verzilverd. Real had moeite met scoren. Het vizier van de spitsen stond niet scherp genoeg en de keeper van Manchester bokste bal na bal uit het doel. Al met al leidde dat tot een verdiende 5 – 1 overwinning voor de club uit Manchester.

De strijd om de andere finaleplaats ging tussen Celtic en Ajax. In een superspannende wedstrijd hielden beide teams elkaar in evenwicht. Zowel Ajax als Celtic wist vier keer het net te vinden, waarbij gezegd moet worden dat de ene goal nog mooier was dan de andere. Bij een 4-4 stand na 40 minuten  moesten er penalty’s worden genomen. Tot aan de laatste penalty bleef het spannend. Doordat deze niet benut werd door een speler van Celtic ging Ajax met de overwinning aan de haal en plaatste de ploeg zich voor de finale. Celtic mag met Real gaan spelen om de derde plaats.

Ook op het derde veld was de spanning te snijden. PSV trad hier aan tegen Liverpool. In een spectaculaire wedstrijd kwam PSV op voorsprong. Deze werd echter teniet gedaan door één van de spitsen van Liverpool. Na het tumultueuze begin wisten PSV en Liverpool allebei nog één keer het net te vinden. De stand na de reguliere speeltijd was dus gelijk. Een penaltyreeks was het gevolg. Hierin was Liverpool de betere en wist het zich te kwalificeren voor wedstrijd om de 5e en 6e plek.

De laatste wedstrijd in de kruisfinales ging tussen Feyenoord en Leeds United. Beide ploegen hadden voor een aanvallende tactiek gekozen. Het spel golfde dan ook op en neer. Feyenoord was met name gevaarlijk in de omschakeling van balverlies naar balbezit. Doordat dit uitstekend werd uitgevoerd, creëerde de ploeg veel mogelijkheden. Leeds wist hier eigenlijk geen raad mee en had moeite om de spitsen te verdedigen. Feyenoord bleek uiteindelijk een maatje te groot en behaalde een terechte 4-1 overwinning.

Woensdag 19 december zullen de volgende finalewedstrijden gespeeld worden:

Plaatsen 1 en 2:

Manchester United- Ajax

Plaatsen 3 en 4:

Real Madrid- Celtic

Plaatsen 5 en 6:

Liverpool- Feyenoord

Plaatsen 7 en 8:

PSV- Leeds United

Direct na deze wedstrijden zal op veld 2 de prijsuitreiking plaatsvinden (zorg er dan voor dat de spelers een trainingsjasje bij zich hebben). Hierbij zullen tevens de beste spelers van de competitie en de uitslag van de verkiezing van trainer van het jaar bekend worden gemaakt. Kom a.s. woensdag dus allemaal een kijkje nemen op sportpark Den Elshof. Het belooft een spektakel te worden.