Een eerbetoon aan wijlen Grol-bestuurder Mathieu Leunissen

25-06-2024

Met medewerking van de Oudheidkundige Vereniging Groenlo

Wijlen Jan Mathijs Leunissen, onder de ouderen in Groenlo beter bekend als Mathieu Leunissen, genoot in de vorige eeuw en dat gedurende tientallen jaren achtereen grote bekendheid in Groenlo. De reeds op 64-jarige leeftijd overleden, voorheen in de Lievelderstraat in Groenlo woonachtige Leunissen, stond binnen de Grolse gemeenschap bekend als een bijzonder aimabel persoon. Naast het zijn van onderwijzer aan onder andere de basisschool St. Canisius in de Nieuwestraat in Groenlo was hij een groot animator van de sportbeoefening en dat door jong en oud. In het verlengde daarvan werd door hem met name de plaatselijke voetbalvereniging Grol op handen gedragen. Dit laatste mag onder andere worden afgeleid aan het feit dat hij naast ondersteunend lid gedurende een periode van tien jaar bestuurslid is geweest van de inmiddels bijna 106 jaar bestaande voetbalclub. Te weten vier jaar als voorzitter (1950 - 1954) en zes jaar als secretaris (1941 - 1947).

De aandacht voor, anders gezegd de herinnering aan Mathieu Leunissen, kreeg in de afgelopen week extra aandacht toen een nazaat van de familie Leunissen, in dit geval Sjaak Leunissen uit Brunssum, een bezoek bracht aan Groenlo. Laatstgenoemde, inmiddels 75-jaar jong, houdt zich reeds 25 jaar bezig met de stamboom van de familie Leunissen, die rond het jaar 1600 is ontstaan in het Limburgse Nuth. Daarom werd hem in Groenlo een ontvangst bereid en daarnaast wegwijs gemaakt door Ben Verheij als voorzitter van de Oudheidkundige Vereniging Groenlo. Betrokkene kreeg daarbij onder andere te horen dat naast de ouders Mathieu Leunissen en Jo Leunissen-Nijland ook hun beide zoons Wim en Jan inmiddels al zijn overleden. Daarentegen genieten de beide dochters, te weten Truus en Marie-Alice, respectievelijk woonachtig in Gennep en Doetinchem, nog volop van het leven.

Een voor Sjaak Leunissen belangrijk onderdeel van de kennismaking met het vestingstadje Groenlo betrof de ontvangst, die betrokkene ten deel viel in de bestuurskamer van Sportvereniging Grol op het sportpark Den Elshof. Aldaar werd er uitvoerig ingegaan op de inmiddels rijke voetbalhistorie van Sportvereniging Grol. Het was daarbij voormalig Grolvoorzitter Theo Huijskes, initiatiefnemer en eindredacteur van het jubileumboek ‘100 jaar S.V. Grol’, die stamboomonderzoeker Leunissen een exemplaar aanbood van de maar liefst vierhonderd pagina’s tellende jubileumuitgave. In Grolkringen ook wel aangemerkt als de voetballende betontegel van ‘de Grol’, waarin ook de nodige aandacht is besteed aan wijlen bestuurder Mathieu Leunissen.

Voormalig Grolvoorzitter Theo Huijskes, met voorzitter Ben Verheij van de OVG op de achtergrond, overhandigt Sjaak Leunissen het jubileumboek van Sportvereniging Grol 100 jaar. (Foto: Marcel Houwer)