20-08-2024
Bron: Clubblad 2024-2
Door: Stan Raben
In deze rubriek informeren we jullie graag over de ontwikkelingen binnen de Grol. Veel informatie is al tot jullie gekomen via de website, sociale media en/of via andere kanalen, maar hierbij in aanvulling daarop nog een overzicht van diverse ontwikkelingen vanuit het perspectief van het bestuur.
1. Vrijwilligersbeleid
Er zijn bij de Grol maar liefst circa 400 vrijwilligers actief in circa 600 functies! We zijn al die vrijwilligers enorm dankbaar dat ze zich willen inzetten voor onze vereniging en zijn daar dan ook heel erg trots op. We constateren wel dat het steeds lastiger wordt om alle functies bezet te krijgen en ook te houden. Daarom hebben we besloten om een nieuwe vrijwilligersaanpak op te zetten onder leiding van Mark Reinders die gericht is op meer aandacht voor en betere waardering van vrijwilligers en het beter koppelen van vraag en aanbod. Door enerzijds vast te leggen wat achtergrond, kennis, ervaring en ambities zijn van (toekomstige) vrijwilligers en anderzijds een actueel overzicht bij te houden van openstaande en/of binnenkort vrijvallende functies, zal het beter mogelijk zijn om vrijwilligers en functies op een passende manier aan elkaar te koppelen.
2. Voetbalopleiding / Technisch Hart
Binnen een voetbalvereniging gaat het natuurlijk vooral om voetbal en voor een amateurvereniging als de onze is de voetbalopleiding van jeugd het allerbelangrijkste. Het Voetbalbestuur onder leiding van Dennis Pasman is daarom druk bezig met de doorontwikkeling van de jeugdopleiding van onze vereniging en heeft daarvoor een plan gemaakt om de jeugdopleiding van Grol in de gehele breedte verder te kunnen ontwikkelen. Onderdeel van dit plan is dat er vanaf het seizoen 2024-2025 een ‘Technisch Hart Grol’ gevormd wordt. Het Technisch Hart bestaat uit een Hoofd Jeugdopleiding, een drietal technisch coördinatoren en een keeperscoördinator. De leden van het Technisch Hart hebben als kerntaak om vanuit de 14 Grol-spelprincipes samen met de jeugdtrainers alle jeugdspelers maximaal te ontwikkelen op voetbaltechnisch en persoonlijk vlak.
3. Ontwikkeling Meiden- en Vrouwenvoetbal
Het afgelopen half jaar is door een speciaal daarvoor ingestelde werkgroep, bestaande uit Harry Paf, Rick Spekschoor, Carmen Porskamp, Carry Walterbos, Rianne Boschker, Joeri Schilderinck en John Ligtenberg, hard gewerkt aan een beleidsstuk voor de verdere ontwikkeling van het meiden- en vrouwenvoetbal. In het kort komt het erop neer dat we een goede jeugdopleiding voor meiden willen neerzetten en door diverse gerichte maatregelen en acties ervoor willen zorgen dat grotere aantallen meiden bij de Grol gaan, c.q. blijven voetballen. Hierdoor kan er in de toekomst in steeds meer leeftijdscategorieën worden geselecteerd, zodat bij Grol ook binnen de meiden- en vrouwenafdeling gespeeld wordt in de breedtesport en prestatiesport. Daarnaast wordt actief het spelen van meisjes tussen de jongens gestimuleerd en gefaciliteerd.
4. Mini voetbal
Een erg mooie ontwikkeling die afgelopen maart is gestart door de initiatiefnemers Robbin Garstenveld en Jordy Overkamp is het voetbal voor de mini’s bij de Grol. Alle kinderen tussen de leeftijd van 4 tot 5 jaar zijn van harte welkom om mee te doen. Samen doen deze jonge kinderen spelenderwijs oefeningen om zich voor te bereiden op het voetbalspel. Bij de mini’s worden op een speelse manier de motorische vaardigheden (kracht, snelheid, lenigheid en coördinatie) ontwikkeld. Dit alles gaat gepaard met de basis: “Plezier!”
5. Walking Football Vestingstadtoernooi Grolle
Behalve voor de allerjongste jeugd is er ook voor de ouderen een nieuw initiatief genomen door Hein Freijer, Theo Surstedt en Henk Ebbers. Tot enige tijd geleden werd er nog wekelijks een partijtje walking football gespeeld door 60-plussers maar om verschillende redenen is de animo hiervoor verminderd en is men er helaas mee gestopt. Om toch het walking football voor deze leeftijdsgroep bij de Grol weer nieuw lezen in te blazen, hebben de initiatiefnemers het idee opgevat om een jaarlijks terugkerend walking footballtoernooi te organiseren voor teams vanuit verschillende vestingsteden uit het land. De datum voor het eerste toernooi is vastgesteld op 26 september van dit jaar. Als bestuur steunen we dit initiatief van harte omdat dit niet alleen de mogelijkheid geeft voor onze eigen 60-plussers om weer een balletje te trappen maar waardoor natuurlijk ook onze vereniging en sportpark landelijk op een mooie wijze in de picture komen.
6. Nieuwe Hoofdtrainer
Zoals jullie weten stopte Philip Agteres na 1 seizoen als hoofdtrainer. Aangezien dit relatief laat in het seizoen duidelijk werd, moesten Michel Hoffman en Bob Lebbink van het voetbalbestuur naarstig op zoek naar een nieuwe hoofdtrainer in een periode waarin normaal gesproken de meeste actieve trainers voor het volgende seizoen al onder contract staan bij een club. Desondanks waren er toch nog enkele goede trainers beschikbaar en uiteindelijk is de keuze gevallen op Arjen Nijman uit Lichtenvoorde die het afgelopen seizoen hoofdtrainer was bij R.K.Z.V.C. uit Zieuwent. Ik wil op deze plaats, mede namens het voetbalbestuur, Philip van harte bedanken voor zijn inzet en de fijne samenwerking gedurende het afgelopen seizoen en Arjen heel veel succes wensen.
7. Velden 3 en 4
Deze natuurgrasvelden zijn een groot deel van het voetbalseizoen in slechte staat en dan met name in de maanden oktober tot en met maart. Een projectgroep bestaande uit Dave Keunekamp, Dennis Papen, Tonnie Theissen, Bas Nieuwhof, Barry Janssen, Tom Hoffman en ondergetekende hebben in kaart gebracht wat de oorzaken zijn en welke mogelijke oplossingsrichtingen er zijn, inclusief de optie van vervanging door kunstgras. Al deze mogelijke oplossingsrichtingen zijn geëvalueerd aan de hand van de volgende criteria: toekomstige ontwikkeling aantal spelende leden, voorkeur van de spelende leden (natuurgras versus kunstgras), mogelijke gebruiksintensiteit (maximaal aantal uren per week), duurzaamheid / milieu, kosten (aanleg / afschrijving en ook onderhoud), onderhoudsinspanning door vrijwilligers en tot slot de visie van de KNVB op velden. De projectgroep heeft hier een verslag van gemaakt en aangeboden aan het Algemeen Bestuur. Het is de bedoeling om in de ALV in oktober hier een ieder verder over te informeren.
8. Nieuwe Hoofdsponsor
Na een periode van 5 jaar komt er een einde aan het hoofdsponsorschap van Albert Heijn Wallerbosch. We zijn Bas Wallerbosch enorm dankbaar dat hij onze club al die jaren als hoofdsponsor financieel heeft gesteund en ook voor de voorbeeldige wijze waarop hij dat hoofdsponsorschap heeft ingevuld. En we waarderen het ontzettend dat Bas zich zo flexibel heeft opgesteld tijdens onze zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor en natuurlijk het feit dat Albert Heijn Wallerbosch de komende 3 seizoenen kledingsponsor zal zijn van Grol 3. Hiljon te Boome en Erik Schuurmans van het Commercieel Team hebben als nieuwe hoofdsponsor Bouwbedrijf De Driehoek weten vast te leggen voor een periode van eveneens 5 jaar, met ingang van komend seizoen. Er was direct sprake van een wederzijdse klik. Als s.v. Grol zijn we trots en blij dat we dit prachtige Groenlose bedrijf aan ons hebben weten te binden met uiteraard grote dank en waardering aan de beide bedrijfseigenaren Arno te Braake en Koen Klein Tuente.
9. Sponsoravond
De jaarlijkse sponsoravond voorafgaand aan het Marveldtoernooi vond dit jaar plaats op donderdagavond 6 juni in een wederom volgepakte sporthal. De organisatie had besloten om de formule en het programma na vele succesvolle jaren deze keer een nieuwe opzet te geven door Frank Evenblij en Erik Dijkstra van Bureau Sport uit te nodigen. Zij verzorgden voor de vele aanwezige sponsoren een interessante avond met veel humor en veel hilarische momenten. We zijn onze sponsoren heel veel dank verschuldigd en ik denk dat we op deze manier door deze sponsoravond er weer in geslaagd zijn om iets moois voor ze terug te doen. De bekendmaking van de nieuwe hoofdsponsor was een hoogtepunt en natuurlijk niet te vergeten ook het overhandigen van een cheque van maar liefst € 10.000,00 door voorzitter Matthijs Roorda van de Business Club Grol (BCG) aan Dirk Tuinte namens bestuur van Stichting Exploitatie Accommodatie s.v. Grol (SEAG). Dit bedrag zal een goede bestemming krijgen voor de verbetering van onze velden 3 en 4.
10. Marveldtoernooi
In het weekend van 7 t/m 9 juni vond dit inmiddels internationaal bekende en vermaarde toernooi weer plaats op ons sportpark Den Elshof. We hebben wederom kunnen genieten van prachtig jeugdvoetbal, met als sluitstuk een finale tussen Palmeiras en Barcelona die gewonnen werd door het Spaanse team. Ons eigen Grol team heeft zich kranig geweerd met als hoogtepunt natuurlijk het gelijkspel tegen de latere toernooiwinnaar! Fantastisch en gefeliciteerd. Mede door het uitstekende voetbalweer hebben we een recordaantal bezoekers mogen ontvangen. Grote dank aan de organisatie en alle vrijwilligers die dit allemaal weer mogelijk hebben gemaakt en op deze manier hebben bijgedragen om bijzonder positieve reclame te maken voor onze vereniging.
11. Watertappunt
Onlangs is door de technische mensen van onze woensdag-onderhoudsgroep een watertappunt aangebracht in de gevel van het kleedkamergebouw 3 t/m 9, tegenover de ingang van kleedkamer 10 t/m 13. Dit watertappunt is aan de Grol geschonken door de organisatie van het Marveldtoernooi en met deze installatie kunnen bidons afzonderlijk gevuld worden met water, maar ook een hele krat bidons in één keer. We zijn hier ontzettend blij mee, met name voor de teams waarvoor het vullen van bidons nu veel sneller gaat. Uiteraard wordt er ook voor gezorgd dat alle teams, voor zover dat nog niet het geval is, de beschikking krijgen over een krat met bidons die qua afmeting past onder dit nieuwe tappunt.
12. Stijgende kosten
Zoals de vorige keer al in deze rubriek vermeld, zien we dat de kosten voor onze vereniging door inflatie de laatste jaren hard zijn gestegen en dat de afgesproken jaarlijkse indexering van de contributie hier sterk bij achter is gebleven. Onze penningmeester Tom Hoffman heeft dit nader onderzocht en de conclusie is dat we een forse verhogingsstap zullen moeten doen om deze achterstand te repareren. Tevens willen we voor de toekomst de jaarlijkse contributieverhoging koppelen aan de CPI-indexcijfers om te voorkomen dat we over een aantal jaren wederom een ingreep moeten doen. Op dit moment werken we als Algemeen Bestuur een en ander uit in een concreet voorstel dat we op de komende ALV gaan inbrengen. Hierbij wordt ook gekeken naar de hoogte van de contributie bij andere verenigingen in de regio zodat we als Grol niet uit de pas gaan lopen. En behalve naar de contributie kijken we natuurlijk ook naar het verhogen van andere inkomstenbronnen zoals met name de sponsoring door ook sponsorbedragen te indexeren en te proberen het aantal sponsoren verder te vergroten.
13. Samenstelling Algemeen Bestuur
Na diverse gesprekken met potentiële kandidaten hebben we nu voor alle openstaande vacatures in het Algemeen Bestuur geschikte personen gevonden die zich bereid hebben verklaard om zich te kandideren voor een functie in het bestuur. Al eerder heb ik in dit verband John ter Heerdt genoemd als beoogd Vicevoorzitter en verder kan ik daar nu de volgende namen aan toevoegen: Nienke Boerkoel als beoogd Verenigingssecretaris, Thomas Bos als beoogd Voorzitter Organisatiebestuur en Peter van Dalen als beoogd Voorzitter SEAG / Accommodatiebestuur. Wij zijn daar uiteraard ontzettend blij mee en we zullen deze kandidaten tijdig voordragen voor de komende ALV in oktober van dit jaar. Ondertussen draaien deze mensen al wel mee in de bestuursvergaderingen zodat ze zo snel mogelijk zijn ingewerkt en een soepele overgang gewaarborgd is.
Tot slot wens ik namens het Algemeen Bestuur iedereen een fijne zomer, een prettige vakantie toe. We zien jullie/u graag weer terug in het nieuwe seizoen 2024/2025!