Informatieve en feestelijke Algemene Leden Vergadering Sportvereniging Grol

08-10-2024

Het Algemeen Bestuur heeft de zaakjes goed voor elkaar. Dat is de conclusie van de aanwezigen op de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering van Sportvereniging Grol, die plaats vond op maandag 7 oktober in sportcafé Den Elshof.

De ALV werd voorafgegaan met een herdenkingsmoment voor alle ontvallen leden. Foto's: Stefan Kempers.

Vooraf was al de nodige informatie gedeeld via de website, zoals het Algemeen Jaarverslag en het Financieel Jaarverslag. Deze agendapunten konden dus vrij snel de revue passeren. De vereniging is financieel gezond en het aantal leden schommelt al vijf jaar rond de 1400 waarvan 900 spelende leden , waarvan 1/8e deel vrouw, en 500 ondersteunende leden. Positief is ook om te zien dat het aantal leden jonger dan 12 jaar toch nog steeds een lichte stijging laat zien.

Voorzitter Stan Raben loodste het aanwezige publiek vakkundig door de diverse agendapunten.

Er was veel aandacht voor de speerpunten. Deze zijn voor de periode 2024-2028:

- Verbeteren van vrouwen- en meidenvoetbal (vervolg)
- Verbeteren situatie met betrekking tot natuurgrasvelden 3 en 4 (vervolg)
- Meer aandacht voor vrijwilligers (vervolg)
- Intensiveren jeugdopleiding
- Uitbreiden sponsorpakketten Intensiveren en verbeteren sponsorrelaties (vervolg)
- Veilig en gezond sportklimaat
- Nieuwe kledinglijn

Deze onderwerpen werden vakkundig toegelicht en diverse werkgroepen zijn of worden gevormd om dit verder uit te werken.

De vereniging is financieel gezond en omdat ook in de toekomst zo te houden heeft bestuur een voorstel gedaan om de contributie te verhogen en dit voorstel is met algemene stemmen door de ALV goedgekeurd. Dit betekent dat per 1 januari 2025 de contributie met 7.5% omhoog gaat en per 1 juli 2025 met 5,0%. Met uitzondering van de categorie 35+/45+ en de ondersteunende leden waarbij de percentages respectievelijk 2,5% en 2,5% zijn. Dit is een inhaalslag van de afgelopen seizoen en is nodig om de begroting sluitend te krijgen. Met ingang van 1 juli 2026 is de jaarlijkse indexatie afhankelijk gemaakt van het officiele landelijke inflatiecijfer.

Penningmeester Tom Hoffman presenteerde een gezonde financiele situatie en gaf een toelichting op het voorstel om de contributie te verhogen. Ook de begroting voor het komende seizoen werd goedgekeurd.

Verder kon het Algemeen Bestuur melden dat de bestuursvacatures weer ingevuld zijn, en de ALV ging akkoord met de nieuwe samenstelling van het Algemeen Bestuur. Nienke Boerkoel volgt Tonnie Zieverink op als secretaris, Peter van Dalen is de nieuwe voorzitter van het Accommodatiebestuur, John ter Heerdt is de nieuwe vice-voorzitter en Thomas Bos is de nieuwe voorzitter van het Organisatiebestuur. Dirk Tuinte werd bedankt voor het ad interim namens de SEAG zitting te hebben gehad in het Bestuur. Ook hij werd toegesproken door voorzitter Stan Raben. (Toespraak voor Dirk Tuinte)

Dirk Tuinte werd bedankt voor zijn deelname ad interim in het Algemeen Bestuur.

De vier nieuwe bestuursleden, met van links naar rechts John ter Heerdt, Nienke Boerkoel, Peter van Dalen en Thomas Bos.

De vergadering werd feestelijk afgesloten met mooie woorden van voorzitter Stan Raben aan Tonnie Zieverink, die na 35 jaar zitting te hebben gehad in het Hoofdbestuur/Algemeen Bestuur (14 jaar als secretaris jeugdafdeling, 21 jaar als secretaris vereniging) afscheid neemt. (Toespraak voor Tonnie Zieverink)

Omdat Tonnie alle eretitels bij de Grol al heeft verdiend, was Henk Plass namens de KNVB aanwezig om Tonnie te benoemen tot Lid van Verdienste van de KNVB, een titel die zelden wordt verleend door de KNVB. Derhalve een prachtige waardering voor al het werk dat Tonnie bij Grol heeft gedaan. Tonnie blijft nog wel als secretaris van het Internationaal Marveldtoernooi actief.

Tonnie Zieverink werd benoemd tot Lid van Verdienste bij de KNVB. De oorkonde en de speld werden overhandigd door Henk Plass van de KNVB.