Discutabel doelpunt keerpunt in wedstrijd.

10-04-2005

Bij het betreden van het speelveld door beide teams, werd er door de jeugdige aanhang van de thuisclub het nodige Bengaalse vuurwerk afgestoken en spandoeken ontvouwt, om hun ploeg een hart onder de riem te steken en te stimuleren tot grootse daden. Zo’n ambiance kan ook op de bezoekers doorwerken en enige inspiratie verschaffen. De toon was hiermee gezet en op een redelijk bespeelbaar veld van sportpark ’t Haantje kon het duel in de top van de derde klasse C zijn aanvang nemen. Bij winst van de thuisploeg betekende dit voor hen de aansluiting met de bovenste regionen. Vanaf het beginsignaal werd er een frisse partij voetbal op de mat gelegd, waarin Grol licht de boventoon voerde.

Beide teams toonden geen ontzag voor elkaar, over en weer deden zich situaties voor welke verwachtingen schiepen voor een attractief duel. In de 4e minuut kan keeper Dennis een laag voorgetrokken bal niet voldoende wegwerken, maar Patrick stond als een cipier op de lijn om zijn ploegmaat te assisteren. Voor het doel van doelman Jeroen Vergeer ontsponnen zich eveneens een aantal kansrijke situaties maar Grol had of haar vizier te hoog staan of men wist elkaar niet tijdig te vinden. Na ruim een kwartier werd Jallal vlak voor het strafschopgebied ter aarde gewerkt; de toegekende vrije trap ging echter royaal over. Over en weer volgden interessante aanvallen, maar succes bleef uit. Tot de 21e minuut, Jeroen Abbink wist zichzelf vrij te spelen in de gevarenzone en met een laag schot in de draai gaf hij Dennis het nakijken, 1-0. Voor de gastheren was dit vrijwel meteen het teken om zich massaal terug te trekken en het spel aan Grol over te laten. De zwaar bevochten voorsprong moest over de streep getrokken worden. Het frisse spel zoals dat voor de openingstreffer op de mat gelegd werd, verdween na een half uur als sneeuw voor de zon. Het wedstrijdritme werd regelmatig onderbroken door tijdrovende behandelingen van blessures en trage spelhervattingen. Een vrije trap vlak voor de theepauze, voortgekomen uit een overtreding op Kevin bracht eveneens niet het gewenste resultaat voor de bezoekers. Trainer Gerard Bos tapte direct bij aanvang van de 2e helft uit een ander vaatje. Om nog meer druk naar voren te ontwikkelen, nam hij enig risico en verving twee posities in zijn elftal. Hij offerde in de verdediging Koen van Meurs en Jeroen van Dalen op en bracht met Patrick van Egmond en Jean Paul Papen twee extra aanvallers binnen de lijnen. Sander Wiggers verdween naar de laatste linie die een op een ging spelen. In een gestaag neer vallende regen werd de zwart-witte Neede ploeg op eigen helft vast gezet en leek het een kwestie van tijd dat de gelijkmaker gescoord zou gaan worden. Een strakke voorzet van Jallal in de 51e min. kon door Kevin onvoldoende gedrukt worden om tot scoren te komen. Even later moest Jallal zijn plaats ten faveure van Alex van Beckhoven in het team afstaan. Onderwijl bleef Neede op de counter loeren en daarin is het team niet ongevaarlijk, zeker gezien de riskante speelwijze van Grol. Dit ondervond Grolsluitpost Dibbets in de 68e min. als wederom Jeroen Abbink met een gevaarlijk schot doorkomt. Gestrekt in de hoek wist hij het gevaar te keren. Nauwelijks bekomen van deze actie stelde Nick Lammersen hem op de proef. De door de regen gladde bal afstoppen bleek een moeilijke opgave, echter met succes. Ondertussen krijgt de wedstrijd een grimmiger karakter, het eerste geel was voor rekening van Sander Wiggers.

Zijn ingezette sliding vond in de ogen van de scheidsrechter geen goedkeuring. Na enkele mogelijkheden voor het Grolteam, en afstandschot van Alex van Beckhoven en een kopbal van Kevin, die weinig geluk kende, kwam het grote breekpunt in de wedstrijd. De in buitenspelpositie staande Marc Regnery mocht van de heer Splithof doorgaan en keeper Dibbets in tweede instantie passeren, 2-0. De alert vlaggende assistent scheidsrechter volledig negerend werd de treffer toegekend en de wedstrijd hervat. Dit tegendoelpunt betekende de knak in het team van Grol. Daar waar de gelijkmaker in de lucht hing, kreeg de bij vlagen wankelende thuisploeg de hand toegestoken door een irritante arbiter. Het is te eenvoudig om de teleurstelling af te reageren op de leiding, maar deze persoon begint langzamerhand vervelende trekjes over zich te krijgen, welke zeker niet als een incident beschouwd mogen worden. De 3-0, eveneens door Marc Regnery, liet niet lang meer op zich wachten.

Daarmee was het lot bezegeld en de wedstrijd gespeeld. Grol zag geen kans meer om de eretreffer nog op het bord aan te laten tekenen, waar de hard werkende ploeg zeker gezien het wedstrijdbeeld recht op had.

Opstelling Grol 1

Doel: Dennis Dibbets;

Achter: Patrick Blanckenborg, Koen van Meurs (Jean Paul Papen), Jeroen van Dalen (Patrick van Egmond), Juliën Harbers
Midden: Wouter Scharenborg, Sander Wiggers, Jorrit Bomers;

Voor: Jalal Essbai (Alex van Beckhoven), Kevin Stöteler, Jonathan Lammers.

Scheidsrechter: Dhr. A.H.Splithof uit Didam

Eindstand: 3 - 0

Ruststand: 1 - 0

Scoreverloop:   28e min. Jeroen Abbink 1-0, 80e en 83e min. Marc Regnery  2-0, 3-0.

Gele kaarten: Sander Wiggers, Alex van Beckhoven (Grol).

Afwezig bij Grol: Tom Klein Zeggelink, Tom Groot Kormelink, Frank Oosterholt (blessures).

Uitslagen zondag 10 april

Sp Neede – Grol 3 - 0