13-05-2025
Redactie brengt bezoek aan Drukkerij Westerlaan
Bron: Clubblad 2025-1
Door: Henri Walterbos
De ontvangst is allerhartelijkst, en op zijn Bein’s; ‘Biertje jongens?’ ‘Joa, doo moar, de koffie he’w al op’, roepen we bijna tegelijk als antwoord op de vraag van Bein Westerlaan, directeur van Drukkerij Westerlaan/Westerlaan Verpakkingen in Lichtenvoorde, als hij al aan komt lopen met een arm vol groene koud glimmende Grolsch pijpjes.
We zijn als redactie uitgenodigd bij de drukker van ons clubblad, om er een kijkje te nemen, onder het mom ‘het nuttige met het aangename verenigen’, met een hapje en een drankje erbij. Dit als gebaar van de kant van Bein Westerlaan voor een prettige samenwerking en om te proosten op de contractverlenging. Wederom zijn we namelijk een nieuw 5-jarig contract als vereniging aangegaan voor het drukken van ons clubblad.
Ook Marco Frank is erbij aanwezig, als de man van de communicatie van de vereniging. Marco is blij met de contractverlenging en de wederzijdse waardering voor elkaar. “Op de eerste plaats om de mooie kwaliteit die Drukkerij Westerlaan levert: mooi papier, mooie kleuren en mooi afgewerkt. Dit levert een professionele uitstraling op, dat recht doet aan het zeer goede werk geleverd door onze redactieleden, fotografen en opmaak door Ontwerpstudio John Ligtenberg. Daarnaast vanzelfsprekend de hele fijne samenwerking. Goed en makkelijk overleg, zeer flexibel, het enthousiasme waarmee men aan de slag gaat en er wordt altijd op tijd geleverd. Dat alles samen maakt het altijd tot een feest om weer een nieuwe editie uit te brengen.”
Sponsor
“We hebben een zeer prettige samenwerking met Westerlaan. Korte lijntjes, een prima overleg en het mooie is, Bein is ook sponsor bij Grol, denkt echt met de club mee, is lid van de Businessclub en trots dat hij het clubblad van Grol mag drukken”, kan ik als trotse hoofdredacteur melden. “Als we een keer, om wat voor reden dan ook, een week uit willen stellen, of hebben we toch meer pagina’s nodig, vanwege het grote aanbod aan redactie, dan wordt direct alles in het werk gesteld dat te realiseren en komt het altijd goed. En het werk dat ze afleveren is top. Het is altijd weer een momentje dat datgene waar je zo intens aan gewerkt hebt als redactie, wat je al op het computerscherm gezien hebt, aan het eind van een altijd hectische eindfase, dan ineens in handen hebt. Altijd weer een momentje van trots. We zijn zeer tevreden en blij met de continuering van de samenwerking, met een prima overeenkomst ook nog.”
Redelijk uniek
“Grol is een prachtige club, net zo’n soort club als LONGA 30 waar ik ook actief ben, en die plagerijen over en weer moeten blijven, daar doe ik zelf ook graag aan mee”, lacht Bein. “Je ziet bijna niet meer dat verenigingen een clubblad uitgeven en dan al helemaal niet zo’n blad als Grol uitbrengt. Grol is daar redelijk uniek in. En het is natuurlijk ook mooi om een product te mogen drukken dat er in opmaak al prachtig uitziet door de opmaak van John Ligtenberg. Daarnaast ziet de inhoud er prachtig uit met mooie verhalen en mooie foto’s. We laten het graag zien aan anderen.”
Rondleiding
Na ondertekening van het contract en de bekrachtiging met handdrukken, een rondleiding door het bedrijf, dat deze Goede Vrijdag-middag stil ligt. Een gepassioneerd en bevlogen directeur leidt ons rond en maakt indruk met hetgeen, en hoe, hij vertelt over zijn bedrijf, dat een enorme groei doormaakt. Hij laat ons de prachtigste verpakkingen zien waarvan je je bijna niet voor kunt stellen dat dit überhaupt mogelijk is op een machine. Daarnaast ook de machine waarmee hij marktleider is vanwege de mogelijkheden die Westerlaan biedt; de machine waarop hij voetbalplaatjes maakt en in zakjes verwerkt.
We zijn als redactie zeer onder de indruk van het bedrijf, de passie, bevlogenheid en gedrevenheid van de naamgever, deze middag in gezelschap van zijn rechterhand en tevens echtgenote, Thea, die zich een meer dan uitstekend gastvrouw toont. Daarnaast spreekt ons de manier van omgaan met zijn medewerkers zeer aan, een zeer menselijke maat wordt gehanteerd richting de 25 personeelsleden.
Uiteraard kwamen we niet met lege handen. Ter opfleuring van dit deel Lichtenvoorde een fraaie blauw-wit-rode sjaal met hierin verwerkt de geuzennaam ‘Groenlose Jongens’, die hij zonder dwang te hoeven gebruiken omdeed. Daarnaast een fraai glaswerkje met hierop de woorden ‘samen Grol’, dit als grote waardering en dank naar hem en zijn bedrijf toe.
Nadat familiebedrijf Drukkerij Westerlaan jarenlang sleeves, doosjes en bakjes als bijproduct maakte, werd hier in 2021 een aparte tak voor opgericht die zich volledig ging specialiseren in het produceren van verpakkingen. In 2023 is de allernieuwste plakmachine aangeschaft, waardoor nog beter de kwaliteit en leverbetrouwbaarheid geborgd kunnen worden. “Met deze geautomatiseerde plakstraat kunnen we zowel langsnaad als autolock en conisch doosjes maken. Ons offsetproces is volledig chemieloos en we werken met 100% duurzaam verpakkingsmateriaal, evenals duurzame bio-inkt. Met trots voeren we dan ook het FSC®-keurmerk.”
Drukkerij-Westerlaan.nl
Westerlaanverpakkingen.nl