Onverwachte ontknoping in slotfase

21-04-2008

Speelronde: 21
Scheidsrechter: dhr. T. Klein Zieverink uit Asten.
Eindstand: 1 - 2
Ruststand: 0 - 0
Scoreverloop: 67e min. 1-0, Remco de Poel, 82e min. 1-1, Kevin Stöteler, 86e min. 1-2, Dennis Pasman
Gele kaarten: Jean Paul Wijnstein, Mahiri Sabandar (beide Hatert)
Rode kaarten: n.v.t.
Afwezig bij Grol: Robin Schuurmans, blessure en Tom Klein Zeggelink, schorsing.
Bijzonderheden: Druk op beide elftallen, Hatert bij winst kansrijk op een periodetitel, terwijl Grol uit gevarenzone wil blijven.

Reeds in de 2e min. plaatste Lennard Walterbos de bal uit een vrije trap op Tom Kaak, de afronding met zijn hoofd ging echter amper naast. Als Grol supporter kreeg men de indruk dat de toon gelijk gezet was, zeker nadat enkele minuten later Björn Koldewey met een afstandsschot de Nijmeegse doelman op de proef stelde. Het begin opperde de verwachting van een succesvolle voetbalmiddag, dat het uiteindelijk ook zou worden. Niettemin kregen de gastheren voor rust meer en meer grip op het spel.

Met een grotere inzet, voornamelijk in de duels, verkregen zij een licht veld overwicht en waren diverse malen zeer gevaarlijk voor het doel van Dennis Dibbets. Niels van de Koppel had in een tweetal situaties de droom van Grol reeds vroeg kunnen verstoren, terwijl ook Edin Berbic na een foutieve terugspeelbal van de zijde van Grol zich een buitenkansje liet ontgaan. Hatert werd de bovenliggende partij en was met enige regelmaat via de lange bal snel in het strafschopgebied van Grol te vinden.

Grol kon daar vooralsnog weinig doelgerichte acties tegenover stellen en had vlak voor het verstrijken van de eerste speelhelft het geluk dat Bart van Husen net over over kopte. Het team van trainer Golstein kwam na de thee gelijk vlot uit de startblokken en had binnen een minuut de pech dat de scheidsrechter een zuivere handsbal binnen het strafschopgebied over het hoofd zag. In aansluiting op voorgaande actie zag Björn Koldewey zijn inzet na een aanval over meerdere schijven net naast vliegen. De opleving was wederom van korte duur. Directe gevolgen had het echter nog niet omdat ook de gastheren de kansen onbenut lieten.

Een ongelukkige terugspeelbal van Patrick Blanckenborg, waarbij de strakke wind hem ook nog parten speelde, verschafte Dennis in de bovenhoek de nodige problemen. Na een korte scrimmage met Remco de Poel wist de laatste de bal in het doel te tikken, 1-0. Juist deze achterstand gaf Grol de prikkel om  meer druk op het team van Hatert te zetten om een positiever resultaat te bewerkstelligen. Een aantal mogelijkheden deed zich voor, waarbij o.a. de rappe Van de Wolfshaar zich niet geheel onbetuigd liet. Toch zou het nog amper tien minuten voor het verstrijken van de wedstrijd duren eer Grol succesvol werd. De afronding uit een vrije trap door Björn Koldewey genomen, met uiterste precisie op de blonde kruin van Kevin Stöteler, was een strakke knik met het hoofd voldoende om de bal in het doel te laten verdwijnen, 1-1.

De opluchting binnen de ploeg maar ook aan de zijde van de meegereisde supporters was groot. Immers met een punt vertrekken uit Nijmegen zou voldoende zijn om uit de gevarenzone te blijven. Wat vriend en vijand niet voor mogelijk hielden geschiede toch nog vier minuten voor tijd. De ingevallen Bart Porskamp wist vanaf de zijkant zich vrij te spelen en was daarna niet zelfzuchtig, maar speelde de bal breed op een meegelopen Dennis Pasman. Met een simpele intikker werd de wedstrijd in het voordeel van Grol beslist, en hiermee het klassebehoud definitief veilig gesteld.

A.s. Zondag de laatste wedstrijd in deze competitie, een duel om des keizers baard, tegen AWC uit Wijchen op Sportpark Den Elshof.

Opstelling Grol 1:
Doel: Dennis Dibbets
Achter: Wouter Scharenborg, Patrick Blanckenborg, Frank Oosterholt, Kevin Stöteler
Midden: Björn Koldewey, Lennard Walterbos,  Christiaan Pillen (46e min, Dennis Pasman)
Voor: Erwin van de Wolfshaar, Sander Nijhoff (73e min. Bart Porskamp), Tom Kaak.

Uitslagen afgelopen zondag 20 april j.l.:
SDUOC - Overasseltse Boys 1-1
AWC – Varsseveld 5-2
Hatert – Grol 1-2
Beuningse Boys - Sc Bemmel 1-1
OBW – PAX 1-2
Juliana’31 – Leones 0-3

Programma zondag 27 april a.s.:
Overasseltse Boys - Juliana’31
Varsseveld - SDUOC