17-05-2021
Bron: Clubblad 1 - 2021
Door: Henri Walterbos
Het is een reeds lang gekoesterde wens die komende maand verwezenlijkt gaat worden. Alle 550 jeugdleden van Grol in hetzelfde trainingspak/presentatiepak. Erik Schuurmans en Bram Corts, beiden lid van het Commercieel Team Grol, zijn blij. Zowel met verwezenlijking als de invulling ervan. Erik Schuurmans: “Het speelt al een aantal jaren binnen de club dat we de intentie hebben alle jeugdleden in dezelfde trainingspakken te zien. Dat idee is voor de fusie al ontstaan in de Businessclub. Wij zijn van mening dat, of je nu getalenteerd bent of niet, in welk elftal je ook speelt, iedereen moet in hetzelfde trainingspak lopen van de club. Niet alleen de beste voetballers. Dat onderscheid mag er niet zijn. Iedereen gelijk. De insteek is ook altijd geweest dat voetbal voor iedereen betaalbaar moet zijn, dat een drempel om te gaan voetballen zo laag mogelijk is. Een belangrijk uitgangspunt om dit te realiseren is de uitstraling van de club. De kledingcommissie wil liever dat we het presentatiepakken noemen, want de pakken zijn niet om in te trainen. Het pak kan aangetrokken worden naar de training of de wedstrijd, tijdens de warming-up en na afloop. Daarvoor zijn ze bestemd.” Na een shirt dat alle jeugdleden gratis aangeboden is aan het begin van het seizoen, waarbij een bijpassende sportbroek en kousen tegen een gereduceerde prijs erbij verkrijgbaar waren, is dit een fraaie volgende stap in een mooie presentatie van de jeugdleden naar buiten toe, en eenheid van tenue.
Contracten
Er is al het nodige voorwerk verricht om begin april de pakken uit te kunnen reiken. Een hele logistieke operatie waar de kledingcommissie een zware kluif aan heeft, evenals met de introductie van de nieuwe wedstrijdkleding na de fusiedatum. Ook de kledinglijn is al bepaald en is de kleding onderweg. “We hebben alles goed gewikt en gewogen, maar de trainingspakken van Adidas kwamen als beste uit de bus en passen mooi binnen onze kledinglijn, terwijl het ook nog een topmerk is,” vertelt Bram. “Zodra we de pakken uitreiken, dient ieder jeugdlid, c.q. diens ouder/verzorger, een bruikleenovereenkomst te ondertekenen, want stel je voor dat iemand er mee op straat voetbalt en er komt een gat in, dat is niet de bedoeling. Een gat of beschadiging kan altijd natuurlijk, maar er moet geen sprake van zijn dat dit tijdens oneigenlijk gebruik gebeurd is. Het blijft een pak van de club. In ieder pak komt een uniek nummer dat gerelateerd is aan de persoon waaraan het pak uitgereikt is. Als iemand er uitgroeit kun je het pak inruilen voor een grotere maat. De kledingcommissie gaat de pakken beheren. Zij zullen twee keer per jaar een ruilmoment invoeren, voor hen die daar gebruik van willen maken. Als spelers van O19 naar de senioren gaan, dan worden de pakken weer ingeleverd.”
Unieke deal
Erik Schuurmans over de totstandkoming van de unieke deal. “Als Businessclub Grol doen we jaarlijks een donatie aan de Grol, zoals beschreven in de oprichtingsakte van de BCG, dat een derde van de inkomsten bij de Businessclub naar doelen binnen de vereniging gaat die zijn besproken met het bestuur. Toen hebben we hier ook al wel eens aan gedacht, maar het bedrag wat hiermee gemoeid is, is dusdanig groot dat dit niet in één keer kan maar misschien over twee jaar. Toen de sponsorcommissie na de fusie Commercieel Team werd, kwam de gedachte van de trainingspakken weer op tafel. Omdat we het BCGgeld goed kunnen gebruiken voor binnen de vereniging hebben we gezegd dat we daar een paar sponsoren voor moeten zien te vinden die graag aan naamuiting doen, want vergeet niet, onze jeugdleden komen heel ver. In de gehele Achterhoek, Twente, maar ook nog verder. En, we hebben het over bedragen die niet iedere ondernemer zomaar wil neerleggen, dus zochten we naar grotere bedrijven voor wie het mogelijk ook nog eens zeer interessant kan zijn. Al brainstormend kwamen we op de namen.” “We hebben ook gekeken naar bedrijven die uit het partnerschap met Grol ook zelf gewin kunnen halen,” vult Bram aan. “Het gehele verhaal speelt zich af in het coronatijdperk, dus moet je zorgvuldig op zoek gaan.” Beide heren kwamen op het juiste moment bij het juiste bedrijf terecht, zo kijken beiden terug. Na goede gesprekken werden deals snel beklonken, werden overeenkomsten voor 5 jaar gesloten met Kuster Energy Point Groenlo en Henk Pen Caravans & Campers in Haaksbergen, alwaar Grollenaar Mark Mink deel van de directie uitmaakt. “Zij zitten vooral in Twente en zijn minder actief in de Achterhoek. Zij willen graag dat hun naam meer opduikt in deze contreien. Vandaar hun interesse. Als je dan 550 kinderen hebt die met jouw naam op het pak rondlopen, door Groenlo naar Den Elshof fietsen, van zondag tot en met vrijdag, en zaterdag overal in de regio komen, dan heeft dat zijn uitwerking, is dat een mooie promotie. Henk Pen komt voorop de pakken en Kuster Energy Point op de achterzijde.”
Reuring
Kuster Energy Point is een samenvoeging van Kuster Oil en TipTop, waaronder autowasserettes. Bram: “Het hoofdkantoor bevindt zich in Babberich. Men zit in Duitsland en Nederland. Bij Kuster Energy Point kun je wassen, tanken, opladen, eten, drinken, vergaderen. Het is straks geen tankstation meer, het is een energie- en meetingpoint. Groenlo is een paradepaardje voor Kuster. Het is afgelopen jaar direct al verkozen tot mooiste en beste tankstation van Nederland. Een hele mooie prijs. Ook zij willen graag naamsbekendheid, dat mensen komen tanken, de auto wassen, een broodje eten. Zij willen reuring en volume. Zij komen vanuit het niets zo in één keer Groenlo binnen. In gesprekken die we met hen gevoerd hebben, hebben we gekeken of wij niet een onderdeel van hun marketingplan zouden kunnen worden. Ik denk dat we veel voor elkaar kunnen betekenen.” “Ons verhaal is altijd win-win,” gaat Erik enthousiast verder. “We hebben het dan wel over sponsoren, maar ik redeneer liever in partners. Partnerschappen met elkaar.” “En we hebben ook wat te bieden nou hé,” steekt Bram zijn wijsvinger op. “Het zijn wel 550 mensen die met jouw naam op het trainingspak rondlopen. Achter de overeenkomst en de weg ernaar toe zit een heel doordacht plan dat zorgvuldig met beide sponsoren is uitgedacht en uitgestippeld. Tot en met uitingen op sociale media, waar we mensen als Pim Westervoorde voor hebben die precies weten hoe het werkt. We hebben een mooie groep mensen in het Commercieel Team zitten. Grote sponsoren daar hebben we gewoon twee mensen op staan. Je moet een paar keer per jaar contact met elkaar hebben en ervoor zorgen dat je beiden tevreden bent over de samenwerking en invulling en straks bij nieuwe contractbesprekingen over verlenging dat je beiden graag verder wilt.”
Kick-off
“Het is de bedoeling dat we, als de coronamaatregelen het weer toelaten, een weekend pakken waarin alle Grolleden getriggerd worden om naar Kuster te gaan. Zo zijn er ook al afspraken met Henk Pen. Er worden dan speciale acties gehouden, voor een mooie kick-off, zodat zij mooi ‘in the picture’ worden gezet,” kijkt Bram vooruit. “Los daarvan wordt er een Kusterdag georganiseerd, met acties, als “tank en spaar” voor je club voor Grolleden. Er zijn meer bedrijven die acties hebben voor Grolleden. Dat mag. Hoe en wat, dat gaat in overleg met ons. Hier zijn al diverse mooie voorbeelden van. Leden krijgen straks mogelijk een pasje zodat je aan kunt tonen dat je lid bent van Grol, zodat je gebruik kunt maken van allerhande acties bij sponsoren. Hoe we dat invullen zijn we mee bezig. Daar hebben we goede mensen voor.” Erik wederom: “Je moet sponsoren ook vragen wat je ervoor terug kunt doen, die wisselwerking, ondanks dat wij een vereniging zijn, is heel belangrijk. Vergeet niet dat wij een club zijn met ruim 1500 leden die voor sponsoren zeker interessant kan zijn. Het is ook belangrijk dat we de financiën goed onder controle hebben en geld binnen blijven halen zodat de contributie laag kan blijven, of misschien nog wel lager kan worden, dat iedereen bij de club kan voetballen, dat het betaalbaar is. En niet dat we straks het imago hebben van ‘jullie lopen mooi allemaal rond in Adidaskleding, jullie hebben kunstgras, en de contributie gaat omhoog omdat wij zo’n beleid hebben. Dat gaat absoluut niet gebeuren. We hebben nog wel meer ideeën. Groot nadeel is ook dat we een eigen sportpark hebben. Dat kost ontzettend veel onderhoud en dus geld.” Iedere sponsor is belangrijk
Beiden stellen tevreden vast dat de band met de sponsoren ook in deze bizarre tijden goed is. Erik: “Ondanks dat we in het coronatijdperk zitten, merken we toch dat we als club heel veel goodwill hebben vanuit sponsoren, met de juiste invulling.” Bram vult aan: “We hebben allerhande sponsoren. Ook zij die niet direct baat hebben bij een sponsorschap bij de club maar die wel iets met de club hebben, een bepaald gevoel of maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen. We zijn met iedere sponsor of partner blij. We proberen niemand te vergeten. Ieder lid, iedere vrijwilliger, ieder sponsor is net zo belangrijk als de andere. Onze sponsoren zijn creatief en komen zelf ook met ideeën. Als ondernemers acties hebben, kunnen ze zich ook melden. We bieden nu middenstanders ook de mogelijkheid aan gebruik te maken van ons sociaal netwerk als ze acties hebben. Dat kost ze niets. Ze hoeven alleen maar content aan te leveren en wij gaan dat op een speciale pagina op de site plaatsen en middels berichtgevingen via social media. Dat is een stukje ondersteuning naar hen toe. De eerste keer was al een groot succes. Het wordt enorm gewaardeerd door de ondernemers. Sommigen doen misschien niet direct mee, maar als ze het dan zien dan komen zij ook vanzelf. Het proactief meedenken is erg belangrijk. Dan zien ze dat we als club ondanks corona, waarin weinig gebeurt binnen de club, toch zichtbaar blijven.”