Bestuurstaal Juli 2023

06-09-2023

Bron: Clubblad 2023-2
Door: Stan Raben

Ik ben door Henri Walterbos, hoofdredacteur van het clubblad, gevraagd om net als mijn voorganger Hans Scheinck jullie te informeren over de ontwikkelingen bij de Grol. Ik heb toegezegd dit deze keerte willen doen en dat ik voor de toekomst wil nadenken of ik dat blijf doen en zo ja in welke vorm. Immers, veel informatie is al tot jullie gekomen via de website, sociale media en/of via andere kanalen en ik wil mijn beschikbare tijd voor de Grol zo nuttig mogelijk besteden. Maar voor deze editie heb ik een aantal zaken voor jullie op de rij gezet.

1. Wisseling voorzitterschap Algemeen Bestuur

Op 8 januari, tijdens de extra Algemene Leden Vergadering, ben ik Hans Scheinck opgevolgd als voorzitter van het Algemeen Bestuur. Hans was voorzitter sinds oktober 2010 en tussentijds aftredend en zoals aangekondigd deze keer niet herkiesbaar. Uiteraard gaat er aan zo’n benoeming wel het een en ander vooraf. Ik denk dat ik ergens in september vorig jaar gevraagd ben voor de functie en na enige bedenktijd en het voeren van diverse gesprekken heb ik uiteindelijk vol overtuiging ‘ja’ gezegd. Vervolgens ben ik vanaf november mee gaan draaien in bestuursvergaderingen om warm te draaien en op 8 januari was het dan zo ver. Ik wil hierbij van de gelegenheid gebruik maken om nogmaals mijn dank uit te spreken aan alle leden die hebben ingestemd met mijn benoeming tot voorzitter van deze prachtige club. Ik vind het een grote eer dat ik jullie vertrouwen heb gekregen en ik ga mijn uiterste best voor jullie doen. En ook nogmaals veel dank aan mijn voorganger Hans Scheinck die de afgelopen 12 jaar onze vereniging voortreffelijk heeft geleid. We staan er als vereniging goed voor op zowel voetbaltechnisch, organisatorisch als financieel gebied.

2. Samenstelling Algemeen Bestuur

Op dit moment bestaat het Algemeen Bestuur uit 7 leden, te weten: Harry Paf - vice- voorzitter, Tonnie Zieverink – secretaris, Tom Hoffman – penningmeester, Dennis Pasman – voetbalbestuur, Rob Westervoorde – organisatiebestuur, Bert de Hek – SEAG en ikzelf als voorzitter. Formeel is er een vacature voor bestuurslid gezondheid & gedrag en wij hebben voorlopig besloten om de taken hiervoor te beleggen bij verschillende leden van het Algemeen Bestuur. Rob Westervoorde en Harry Paf zijn in oktober aftredend en niet herkiesbaar. We zijn druk doende hier goede opvolgers voor te vinden. Tijdens de ALV in oktober zullen we jullie hierover informeren.

3. Gezondheid en Gedrag

Zoals hiervoor aangegeven zijn de taken voor gezondheid & gedrag op dit moment belegd bij verschillende leden van het Algemeen Bestuur. Wij hebben de in onze ogen 3 belangrijkste onderwerpen nu als volgt toebedeeld:

a. PMB → Organisatiebestuur / Rob Westervoorde

b. Gezonde kantine → Dagelijks Bestuur / Harry Paf

c. Jeugdzorg etc. → Organisatiebestuur / Rob Westervoorde

Over hoe dit in de toekomst ingevuld gaat worden zullen we jullie tijdens de ALV informeren. Verder hebben we, ook in het kader van gezondheid en gedrag, als bestuur geprobeerd om, in samenwerking met de gemeente Oost Gelre en Mazzel Jongerenwerk een informatieavond over drugs en alcohol te houden. Het toenemend drugsgebruik onder jongeren is namelijk zeer zorgelijk. De komende jaren wordt daarom extra ingezet op het voorkomen en verminderen van het middelengebruik. In opdracht van de gemeente Oost Gelre doet Mazzel Jongerenwerk binnen Marianum al veel aan drugs- en alcoholpreventie. Ook sportverenigingen kunnen hierbij een waardevolle rol spelen en als bestuur van Grol vinden wij dat heel belangrijk en willen we hier onze verantwoordelijkheid in nemen als grootste sportvereniging in Groenlo. Veel jongeren zijn immers lid van onze vereniging. Wij hebben dit initiatief dan ook van harte gesteund en al onze kaderleden opgeroepen hier zo veel mogelijk bij aanwezig te zijn. Ik vind het teleurstellend dat het aantal aanmeldingen echter dermate laag was dat de avond is geannuleerd. Er wordt nog bekeken in welke vorm dit op een later moment alsnog kan doorgaan want het is belangrijk.

4. Overleg overige voetbalverenigingen Oost Gelre

In april heeft dit overleg weer plaatsgevonden en ditmaal was KSV in Vragender de gastheer. Behalve de verenigingen zijn ook de KNVB en de gemeente hierbij vertegenwoordigd. De belangrijkste onderwerpen waren EHBO cursussen, convenant voor spelers en publiek ten aanzien van gedrag op en om het veld, tips voor diversiteit en inclusiviteit, toekomstscenario’s voor de clubs, samenwerking vrouwen- en meidenvoetbal en uitwisseling scheidsrechters.

5. Nieuwe trainers Grol 1, 2 en 3

Zoals inmiddels bekend vertrekt William Krabbenborg naar Trias en wordt hij als trainer van Grol 1 en dus hoofdtrainer opgevolgd door Philip Agteres, de huidige trainer van SDC ’12 uit Denekamp. De nieuwe trainer van Grol 2 is Ronald van der Plaats en Max de Vries sr. is de nieuwe trainer van Grol 3. Ik wens hen allen veel succes!

6. Verenigingsenquête

We hebben onlangs een verenigingsenquête gehouden waaruit we als bestuur veel nuttige informatie hebben kunnen halen. Veel dingen gaan goed maar er zijn ook zeker aandachtspunten en zaken die verbeterd moeten worden. De terugkoppeling van de belangrijkste conclusies en uitkomsten van de verenigingsenquête met daarbij een actieplan zullen wij communiceren op de ALV van maandag 9 oktober.

7. Damesvoetbal

Het lukt om meerdere redenen niet om meiden- en vrouwenvoetbal geheel zelfstandig binnen de s.v. Grol op een hoger niveau te brengen en te houden. Een niveau dat aansluit bij de kwaliteiten en ambities van de speelsters. Vanuit zowel voetbalbestuur (verantwoordelijk voor prestatief voetbal) als ook organisatiebestuur (verantwoordelijk voor niet-prestatief voetbal) zijn er afgelopen maanden diverse gesprekken gevoerd met speelsters en begeleiding van de teams en heeft Harry Paf vanuit Algemeen Bestuur veel tijd en energie gestoken om samenwerking met andere verenigingen binnen Oost Gelre en met VIOS te verkennen en de behoefte binnen Grol te peilen. Voor komend seizoen leidt dit nog niet tot een samenwerking maar we blijven het proberen want we willen ook in de toekomst als vereniging aantrekkelijk zijn voor meiden en vrouwen om bij ons te voetballen en dan is de mogelijkheid om prestatief te kunnen voetballen erg belangrijk.

8. Velden 3 en 4

De velden 3 en 4 liggen er op dit moment, na een groeizaam voorjaar en nu het seizoen voorbij is, weer acceptabel bij. Maar deze beide velden zijn het grootste deel van het afgelopen seizoen niet of nauwelijks bespeelbaar geweest ten gevolge van de droogte vorige zomer en het verbod om te beregenen. De velden zijn zelfs voor lange tijd buiten gebruik gesteld. Dit had tot gevolg dat een groot deel van de wedstrijden moest worden afgelast of werden gespeeld bij de tegenstander wegens gebrek aan speelvelden. Voor de toekomst is dit een terugkerend structureel probleem. Als bestuur willen we daarom samen met SEAG, die verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van onze accommodatie, hier een lange termijn plan voor opstellen. Hierbij zullen we diverse opties onderzoeken, inclusief de optie van kunstgras. De haag tussen de beide velden is overigens inmiddels verwijderd en vervangen door een fraai hekwerk.

9. Overige zaken accommodatie

Er is door de Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) een controle uitgevoerd op de situatie met betrekking tot de rubber infill korrels van de kunstgrasvelden die in het milieu terecht kunnen komen. Er is geconstateerd dat alles prima voor elkaar was en hiervoor dank aan met name onze onderhoudsvrijwilligers. Om onbevoegden van het sportpark te weren is er bij de entree een nieuwe poort geplaatst om het sportpark geheel te kunnen afsluiten. Tevens worden er op diverse plaatsen camera’s geplaatst. Helaas is dit allemaal nodig om de overlast van ongewenste bezoekers tijdens sluitingsuren zoveel mogelijk te beperken. De rookplek zal binnenkort worden verplaatst naar een plek wat verder weg van de ingang van het sportpark zodat bezoekers hier niet meer meteen bij binnenkomst op het sportpark langs hoeven te lopen.

10. Vuurwerk

Er is de laatste tijd veel vuurwerk afgestoken op ons sportpark in verband met kampioens- en/of bekerwedstrijden of om kampioenen te onthalen. We hebben hier (terecht) klachten over gekregen omdat het oorverdovend hard knalde. Als bestuur kunnen wij dit dan ook niet toestaan omdat dit grote overlast geeft aan overige aanwezigen op het sportpark en aan de buren van het sportpark. Bovendien is er grote kans op schade aan onze kunstgrasvelden. We rekenen op begrip hiervoor en ieders medewerking hierin.

11. Verenigingsboek (Handboek)

Het handboek van de Grol dateert uit 2016 en is sindsdien niet meer geactualiseerd en daardoor verouderd. Het handboek zal geheel worden vervangen door een Verenigingsboek waarbij de opzet anders is. Voor elk onderwerp komt er een korte inleidende tekst op hoofdlijnen en vervolgens kan er via een of meerdere linkjes worden doorgeklikt naar de betreffende actuele pagina op de website. Hans Scheinck heeft zich bereid verklaard om deze omvangrijke taak op zich te nemen met ondersteuning van Marco Frank.

12. Verenigingsmanager

Zoals bekend hebben we van de gemeente Oost Gelre een eenmalige subsidie gekregen van 8.000 euro om een verenigingsmanager aan te stellen. Deze verenigingsmanager heeft als taak de vele vrijwilligers bij de vereniging te ondersteunen daar waar nodig en te fungeren als aanspreekpunt en coördinator zodat het hele vrijwilligersapparaat soepel blijft draaien. Op dit moment hebben we nog niemand gevonden voor deze functie en zijn we dus nog steeds zoekende.

13. Sponsoren / BCG

Wij zijn heel erg blij met al onze sponsoren die we ontzettend hard nodig hebben om onze vereniging draaiende te kunnen houden en daardoor heel veel mensen kunnen laten genieten van de voetbalsport, het zij actief dan wel passief. Om wat terug te doen voor die sponsoren en om ze betrokken en verbonden te houden met onze club heeft de Business Club Grol een mooie dag georganiseerd met een bezoek aan de Amstel Gold Race. Tevens is voorafgaand aan en in samenwerking met het Internationaal Marveldtoernooi weer de jaarlijkse sponsoravond gehouden. Beide activiteiten waren zeer goed bezocht en een groot succes. Tijdens de sponsoravond heeft de BCG een cheque ter waarde van maar liefst 8.000 euro geschonken aan onze vereniging om te besteden aan trainingsmaterialen voor de niet-prestatieve teams.

14. 105 jarig jubileum

Op 18 september van dit jaar bestaat onze vereniging al weer 105 jaar. We gaan hiervoor geen groot feest organiseren, maar zullen op bescheiden wijze aandacht aan dit lustrum besteden in de vorm van een leuk aandenken voor alle leden.