10-01-2025
Bron: Clubblad 2024-4
Door: Voorzitter Stan Raben
In deze rubriek informeren we jullie graag over de ontwikkelingen binnen de s.v. Grol. Veel informatie is al tot jullie gekomen via de website, sociale media en/of via andere kanalen, maar hierbij in aanvulling daarop nog een overzicht van diverse ontwikkelingen vanuit het perspectief van het bestuur.
1. Nieuwe Rugsponsor
Zoals ik de vorige keer al schreef hebben we sinds dit seizoen een nieuwe hoofdsponsor, zijnde Bouwbedrijf De Driehoek waarvan de naam voor een periode van vijf jaar op de borst van de spelers van Grol 1 zal prijken. Geheel nieuw in de historie van de s.v. Grol is het feit dat er met ingang van dit seizoen behalve een sponsornaam op de borst van de spelers, voor het eerst ook een sponsornaam op de rug van de spelers te zien zal zijn. Het Commercieel Team heeft namelijk het wijd en zijd bekende Autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek uit Groenlo als rugsponsor weten vast te leggen. Op deze plaats ook namens mij veel dank en waardering aan het adres van Susanne en Koen Klein Gunnewiek die momenteel de bedrijfsvoering doen, en aan hun ouders die dit prachtige bedrijf hebben opgericht en nog steeds ondersteuning verlenen. We kijken uit naar een mooie en langdurige samenwerking
2. Pentagon subsidie werkgroep
Als voorzitter neem ik deel aan een overleg met de voorzitters van de vijf grote Achterhoekse voetbalverenigingen AZSV, FC Winterswijk, Longa´30, DZC ´68 en Grol. Dit overleg vindt circa vier keer per jaar plaats en telkens wordt er een ander thema besproken dat bij de verengingen speelt. De naam Pentagon, oftewel vijfhoek, slaat overigens op het aantal van vijf verenigingen en heeft dus niets met het Ministerie van Defensie van de VS te maken, maar dat terzijde. Onlangs is er in dit overleg geopperd om samen te gaan werken in het onderzoeken van subsidiemogelijkheden voor zaken die bij een voetbalvereniging aan de orde zijn. Een bekende regeling is de BOSA regeling waarbij je als sportvereniging subsidie kunt krijgen voor bouw- en onderhoudskosten van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen. Als Grol maken we hier via SEAG elk jaar goed gebruik van. Maar er zijn in Nederland - Subsidieland talloze andere subsidiepotten en -regelingen, zowel op rijks, provinciaal- als gemeenteniveau. Het is echter niet gemakkelijk om in dat oerwoud van regelingen de juiste weg te vinden. Om die reden bundelen we de krachten door een werkgroep in te stellen met hierin een vertegenwoordiger van elke vereniging, met als doel van toepassing zijnde regelingen en potjes op te sporen en te onderzoeken wat de bijbehorende voorwaarden zijn. Immers in deze tijden van alsmaar stijgende kosten kunnen we naast contributieverhoging en verhoging van sponsorinkomsten, eventuele aanvullende subsidies heel goed gebruiken.
3. ALV
Op maandag 7 oktober vond de jaarlijkse ALV plaats direct na de herdenking van de overleden leden. Helaas was de opkomst bij deze ALV wederom matig. Er wordt immers over veel belangrijke zaken binnen de vereniging gesproken en beslist. Enerzijds kun je uit een dergelijke matige opkomst wellicht concluderen dat men alles prima vindt en dat men vertrouwen heeft in het bestuur. Waarvoor dank. Maar anderzijds zou je toch hopen dat de opkomst groter is, zodat er sprake is van meer inbreng en betrokkenheid bij de besluitvorming. Hoe dan ook, alle stukken zijn ook dit jaar weer ruim van te voren op de website geplaatst en via overige sociale media gecommuniceerd zodat iedereen op de hoogte was of kon zijn van de voorstellen. Ik kijk terug op een prima verlopen ALV en ik wil hier nog de volgende drie zaken onder de aandacht brengen. Ten eerste dat het voorstel voor een toch wel forse maar noodzakelijke contributie is aangenomen. Ten tweede dat er 4 nieuwe bestuursleden zijn benoemd door de ALV zodat het Algemeen Bestuur weer op volle sterkte is. En ten slotte dat we afscheid hebben genomen van verenigingssecretaris Tonnie Zieverink die maar liefst 35 jaar zitting heeft gehad in het Algemeen Bestuur (voorheen Hoofdbestuur), daarvan 13 jaar als secretaris van het jeugdbestuur, 1 jaar als ad interim voorzitter van het jeugdbestuur, en sinds 2003, 21 jaar als secretaris van de vereniging. Aangezien Tonnie de hoogste verenigingsonderscheidingen al heeft ontvangen, is hij door de KNVB gehuldigd en benoemd tot Lid van Verdienste van de KNVB, een titel die zelden wordt verleend door de KNVB. Derhalve een prachtige waardering voor al het werk dat Tonnie bij Grol heeft verricht.
4. Speerpunten 2024-2028
Voor de komende periode heeft het Algemeen Bestuur een zevental speerpunten vastgesteld. Dit is deels een voortzetting van bestaande nog niet geheel afgeronde speerpunten en voor het andere deel zijn dit nieuwe speerpunten. 1. Verbeteren van vrouwen- en meidenvoetbal 2. Verbeteren situatie met betrekking tot natuurgrasvelden 3 en 4 3. Meer aandacht voor vrijwilligers 4. Intensiveren jeugdopleiding 5. Uitbreiden sponsorpakketten + Intensiveren en verbeteren sponsorrelaties 6. Veilig en gezond sportklimaat 7. Nieuwe kledinglijn De toelichting op deze speerpunten is tijdens de ALV gegeven en als er ontwikkelingen zijn dan worden jullie daar via de gebruikelijke kanalen over geïnformeerd.
5. Convenant Gezonde en Veilige Sportomgeving
Op initiatief van de gemeente Oost Gelre en de KNVB hebben de zes voetbalverenigingen in de gemeente Oost Gelre afgesproken een convenant aan te gaan voor een Gezonde en Veilige Sportomgeving. Deze verenigingen zijn achtereenvolgens Longa ´30, RKZVC, Erix, HMC ´17, KSV en Grol. Aanleiding voor dit convenant is dat iedereen recht heeft op een gezonde en sociaal veilige sportomgeving, waarin sporters zich welkom voelen. Een sportclub die bezig is met thema’s integriteit en veilige sport geeft sporters de kans zich te ontwikkelen, plezier te beleven aan sport en zich vrij te voelen zich uit te spreken op een moment dat er iets gebeurt. De voetbalverenigingen uit de gemeente Oost Gelre hebben onderling afgesproken om deze thema’s prominenter te laten terugkomen in hun verenigingsbeleid, en hebben daarover afspraken gemaakt. De planning is dat op 14 maart 2025, tijdens de Sportkantine van Oost Gelre, de ondertekening van het convenant zal plaatsvinden. Onderdeel van deze afspraken is ook dat we vrijwilligers vragen om een VOG-verklaring (Verklaring Omtrent Gedrag) te overleggen, te beginnen met de vrijwilligers die met kwetsbare groepen in aanraking komen zoals bijvoorbeeld jeugdteams en G-teams. Als vereniging gaan we het aanvragen van deze VOG-verklaringen faciliteren en zorgen we ook voor een administratie ervan. Hiervoor zijn we overigens nog op zoek naar een coördinator.
6. Nieuwe Kleding
Destijds is voorzien dat de huidige kledinglijn een periode van vijf jaar zou meegaan. Door de kledingcommissie is echter geconstateerd dat de meeste shirts en broeken nog in prima staat verkeren en dat deze daarom nog wel een jaar langer mee kunnen gaan. Het Algemeen Bestuur is daarmee akkoord in het kader van duurzaamheid en kostenbesparing maar wel met de voorwaarde dat ook logo’s en andere opdrukken netjes en representatief moeten zijn aangezien op veel shirts het logo van slechte kwaliteit is en veelal ook geheel verdwenen. Ondertussen wordt er nu al wel begonnen met de voorbereidingen voor het volledig vervangen door een werkgroep te vormen aangezien dit een enorm project is dat veel voorbereidingstijd nodig heeft. Het is overigens nog niet zeker of er daadwerkelijk een geheel andere kledinglijn wordt gekozen of dat alle kleding wordt vervangen binnen de zelfde lijn.
7. Beperken overlast
Regelmatig ontvangen wij klachten over te harde muziek op de velden en ook in kleedkamers die door teams via eigen radio’s en/of luidsprekers ten gehore wordt gebracht. Ook komt het veelvuldig oor dat er onnodig en opzettelijk met een bal tegen reclameborden wordt getrapt, hetgeen ook veel lawaai en dus hinder veroorzaakt. De klachten hierover komen zowel van andere gebruikers van de accommodatie, zijnde spelers en begeleiders van andere teams, van aanwezige toeschouwers en ook van omwonenden. Wij willen als vereniging een plezierige sfeer voor iedereen creëren en geen onnodige hinder veroorzaken voor mensen op ons sportpark of voor omwonenden. We hebben als bestuur hiervoor een bericht geplaatst op onze website en alle teamleiders een email gestuurd met het verzoek hier op te letten en ook elkaar hierop aan te spreken. Dit geldt overigens ook voor overtredingen van andere geldende regels zoals bijvoorbeeld het rookverbod. Wij rekenen op begrip hiervoor en op de medewerking van jullie allemaal.
8. Jubilarissen 50 jaar lid
Er zijn in 2024 maar liefst veertien jubilarissen die hun 50-jarig lidmaatschap mochten vieren. Dit waren achtereenvolgens Benno Winkelhuis, Bennie Leuvenkamp, Gerard van Geemen, Peter Nijland, Arréan Arink, Mario Klein Gunnewiek, Koen Wissink, Anton Buesink, Ronald Buesink, Max de Vries sr., Joris Bomers, Matthijs Roorda, Ton Sprenkeler en Peter Meulenbeek. Als vereniging zijn wij enorm dankbaar dat mensen lang lid blijven, ook na hun actieve carrière als speler. Het tekent de betrokkenheid en verbondenheid en zorgt tegelijkertijd ook voor broodnodige financiële ondersteuning voor onze club. Overigens zijn twee van de veertien jubilarissen nog steeds actief spelend lid. Negen jubilarissen hebben we op 14 november tijdens een gezellige en sfeervolle bijeenkomst bij Grolsch Brouwhuys De Lange Gang toegesproken en in het zonnetje gezet. Zij kregen een mooi herinneringsbeeldje en een bos bloemen overhandigd. De overige vijf jubilarissen waren om uiteenlopende redenen niet aanwezig maar op het moment van schrijven van dit stukje zijn reeds vier jubilarissen persoonlijk door penningmeester Tom Hoff man en mijzelf thuis bezocht en gehuldigd met beeldje en bloemen. Nummer vijf is reeds ingepland.
9. Parkeerplaats
Parkeren op de zaterdag (en dan met name de ochtend) is vaak een chaos. Soms wordt er dubbel geparkeerd of staan auto’s op plekken waar ze niet mogen staan. We willen graag samen met Rob Porskamp, de vertegenwoordigers van de gebruikers van de sporthal in overleg met de gemeente die eigenaar is van de parkeerplaats om de indeling en de belijning van de parkeerplaats af te stemmen zodat een en ander met de renovatie van de sporthal kan worden meegenomen.
10. Vrijwilligersavond
Er is al vaak gezegd en geschreven dat we als vereniging zo ontzettend blij zijn met het grote aantal van maar liefst ruim 400 vrijwilligers dat actief is voor onze vereniging. Menig andere vereniging is hier jaloers op en we zijn daar dan ook heel erg trots op. Maar behalve trots zijn we deze vrijwilligers ook ontzettend dankbaar voor al het goede en belangrijke werk dat zij verzetten. Ongeacht hoe lang men al vrijwilliger is, hoeveel tijd men er wekelijks aan besteedt, of wat voor soort functie dan ook vervult, we zijn iedereen even dankbaar. En om deze dankbaarheid kracht bij te zetten en onze waardering te tonen hebben we als bestuur op 30 november een vrijwilligersavond georganiseerd voor alle vrijwilligers. Het was een enorm succes met een grote opkomst, een mooi programma en vooral heel veel gezelligheid. Uit de vele reacties die we hebben ontvangen blijkt dat men dit enorm op prijs heeft gesteld en dat een dergelijke avond absoluut voor herhaling vatbaar is.
11. Verenigingsgesprek
Op zaterdag 7 december stond wederom het jaarlijkse verenigingsgesprek op de agenda. Na de deadline van dit clubblad echter, dus kunnen we u niets inhoudelijks terugkoppelen. Ik hoop dat er veel mensen zullen komen vanuit allerlei geledingen binnen de vereniging om hun inbreng te geven over zaken die hen opvallen, zaken die volgens hen verbeterd kunnen worden en ook om hun vragen stellen. Overigens is het voornemen om in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar ook een drietal inloopavonden te organiseren waar dan vertegenwoordigers van commissies, diensten, teams, etc. apart worden uitgenodigd, om nog meer input te krijgen. Al deze inbreng is voor ons als bestuur enorm waardevol om beleid en plannen op te maken en actie op te zetten.
Tot slot wens ik namens het Algemeen Bestuur iedereen hele fijne feestdagen en een in alle opzichten heel voorspoedig nieuw jaar 2025!